Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil denne turen kunne gjøres med en elbil.

Startet av Alf Ivar, lørdag 16. september 2017, klokken 12:33

« forrige - neste »

Alf Ivar

Tenkt scenario:

Jeg starter hjemmefra med fulladet batteri. Skal totalt kjøre 35 mil med varierende forhold.

Etter 9 mil passerer jeg den første ladestasjoner. Da har jeg stort sett kjørt på dårlige asfaltveier. Videre kjører jeg E6 i 11 mil før jeg passerer neste og siste mulighet til å lade.

Etter dette fortsetter jeg langs E6 et par mil til før det bærer løs på dårlig asfalt i 4-5 mil. De siste to milene er på en fjellovergang med grusvei.

Vel fremme har jeg en vanlig strømkontakt å lade med, før jeg et par dager senere returnerer.

Vil dette la seg gjennomføre? Legg til at turen gjennomføres på vinters tid, med snøføre og -10 grader.

Takknemlig for innspill til en som har lyst på elbil, men som ikke vet om det vil fungere i praksis
Alf Ivar
Juni 2019: Tesla Model S85P Signature 2013

Vollis47

Får ikke avstandene du nevner til å summere opp til 35, 9+11+2+5+2=29. Men likevel, det bør kunne gå bra med flere av dagens elbiler. Bare velg rette bilen for ditt behov.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

jkirkebo

Sitat fra: Vollis47 på lørdag 16. september 2017, klokken 15:29
Får ikke avstandene du nevner til å summere opp til 35, 9+11+2+5+2=29. Men likevel, det bør kunne gå bra med flere av dagens elbiler. Bare velg rette bilen for ditt behov.

Ja,  null problem med en Tesla X75D ihvertfall. Da får man med 4WD også, som sikkert kan være kjekt på fjellovergangen vinterstid. Dessuten spiser X'en hullete grusvei til frokost, lunsj og middag ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Alf Ivar

Takk for svar.
Jeg har lest meg til at man bør ha en hjemmelader. Er dere enige, eller klarer man seg med en vanlig stikkontakt?
Alf Ivar
Juni 2019: Tesla Model S85P Signature 2013

jankph

Hvis jeg tar med lademulighetene du nevner så er det du egentlig spør etter hvilken elbil som klarer 15 mil i minus 10, og der er jo de fleste, unntatt de minste, dvs. trillingene, e-up og gammel Leaf. Allerhelst skulle du jo hatt en bil som klarer alle 35 milene, da blir utvalget noe mindre. Høydeforskjell betyr også en del. Er det oppover hele veien, er det mye oppover de siste 15 milene eller bare de siste milene? Uansett, det som betyr mest er jo at du finner en bil som passer til ditt behov, og da tenker jeg mer på innvendig plass for alt du skal ha med deg og kjøreopplevelse og mindre på rekkevidde.
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

jkirkebo

Sitat fra: Alf Ivar på lørdag 16. september 2017, klokken 16:13
Takk for svar.
Jeg har lest meg til at man bør ha en hjemmelader. Er dere enige, eller klarer man seg med en vanlig stikkontakt?

En vanlig stikkontakt som du allerede har er ikke lengre godkjent som hovedladeuttak hjemme. Det er bruksendring og den må da oppdateres til dagens standard. Det betyr jordfeilbryter type B, kun ett uttak på kursen og maks 10A sikring. I praksis ny kurs. Bedre å legge opp noe mer enn en 10A kurs da...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Alf Ivar

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. september 2017, klokken 19:55En vanlig stikkontakt som du allerede har er ikke lengre godkjent som hovedladeuttak hjemme. Det er bruksendring og den må da oppdateres til dagens standard. Det betyr jordfeilbryter type B, kun ett uttak på kursen og maks 10A sikring. I praksis ny kurs. Bedre å legge opp noe mer enn en 10A kurs da...

Det var jeg ikke klar over. Takk for info. Har lest litt på nettet nå, og ser for det første at du har rett, og for det andre at jeg trolig må beregne rundt 10.000,- for å få montert en hjemmelader.

Er det forskjell på hjemmelader for Tesla kontra andre elbiler?
Alf Ivar
Juni 2019: Tesla Model S85P Signature 2013

johnsalf

Minner om turen jeg tok på tvers over fjellheimen for 2 uker siden i Ioniq.  Fulgte køen (og kjørte forbi/ifra, ingen sparing).
På din tur (noe kortere enn min) ville jeg trengt 1 ladestopp på 15min. Hadde valgt den andre av alternativene dine - lading går raskere når batteriet ikke er fullt.
Hadde gått fint på vinteren også, då med noe lenger ladestopp.
Bilen overbeviste på svingete, humpete veier. Lavt forbruk - kan holde fart i svinger, rå aks oppover og fin over humpete grusvei.

geear

Kjøper du hjemmelader med type 2 uttak får du ladet de aller fleste, iallfall med 1-fas oppsett. Tesla sin egen lader kan lade de fleste biler med type 2, eks VW, BMW, MB, mfl.

Men var det 29 eller 35 mil? ;)

Alf Ivar

Sitat fra: gr på søndag 17. september 2017, klokken 11:05
Kjøper du hjemmelader med type 2 uttak får du ladet de aller fleste, iallfall med 1-fas oppsett. Tesla sin egen lader kan lade de fleste biler med type 2, eks VW, BMW, MB, mfl.

Men var det 29 eller 35 mil? ;)

Takker. Dette er en tur jeg kjører 4-5 ganger i året. I følge Google Maps er turen på 33 mil.

Ruten kan dere finne ved å søke opp Hunnestad i Trøndelag som startsted og Sveet i Verdal kommune som reisemål. For øvrig er de to siste milene en grusvei med tildels bratte motbakker. Ladestasjoner i Grong, Steinkjer og Røra

Jeg vet dog ikke hvordan ladestasjonene på Steinkjer og Røra er. Den i Grong er Teslaladere som i alle fall ser ut til å fungere

Alf Ivar
Juni 2019: Tesla Model S85P Signature 2013

Måkemannen

Pass i hvertfall på å få tak i en bil med aktiv varming av batteriet. Lading av kaldt batteri tar evigheter, og det vil heller ikke ta til seg særlig mye strøm ved regenerering.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


geear

Sitat fra: Måkemannen på søndag 17. september 2017, klokken 16:50
Pass i hvertfall på å få tak i en bil med aktiv varming av batteriet. Lading av kaldt batteri tar evigheter, og det vil heller ikke ta til seg særlig mye strøm ved regenerering.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk
Det gjelder kun hurtiglading, og om en planlegger slik at en ikke starter turen med en hurtiglading på tomt batteri så er forskjellen mye mindre. Han har lading på destinasjon og da blir det en god tur før han skal hurtiglade. Samme gjelder regen - starte med fullt batteri så regenerer man minimalt uansett, og etterhvert som det tappes vil det også avgi varme.

Alf Ivar

Ser på en 2014-modell Tesla S60.
Den har gått ca 92.000 til 399'

Tror dere det er et godt kjøp, og en bil som kan klare turen? 99% av kjøringa er ellers til og fra jobb, ca 7 mil / dag.
Alf Ivar
Juni 2019: Tesla Model S85P Signature 2013

geear

Sitat fra: Alf Ivar på mandag 18. september 2017, klokken 01:37
Tror dere det er et godt kjøp, og en bil som kan klare turen? 99% av kjøringa er ellers til og fra jobb, ca 7 mil / dag.
Tror ikke S60 klarer hele turen på vinterstid nei. Er det Tesla superchargere på veien? Tesla kan i utgangspunktet ikke hurtiglade på de vanlige hurtigladerne. Du kan bruke chademo, men da må du ha adapter til ca. 5000,-, pluss at det er halv fart av supercharging.

Jejl

Sitat fra: Alf Ivar på mandag 18. september 2017, klokken 01:37
Ser på en 2014-modell Tesla S60.
Den har gått ca 92.000 til 399'

Tror dere det er et godt kjøp, og en bil som kan klare turen? 99% av kjøringa er ellers til og fra jobb, ca 7 mil / dag.
Prisforskjellen opp til en S85 er jo ikke stor. Da får du i tillegg til lengre kjørelengde, (betydelig) raskere superlading og 8 år/ubegrenset km garanti på batteri/drivverk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA