Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

For varm fellesgarasje?

Startet av Trond Strømberg, lørdag 16. september 2017, klokken 01:46

« forrige - neste »

Trond Strømberg

Hei.
Har bestilt min første el.bil en TeslaX og har drevet og lest en del ang. "Rett" ladetemperaturer.
Da alt av fjernvarmerør til hele borettslaget passerer fellesgarasjen hvor jeg bor, så er temperaturen i garasjen rimelig høy. Normalt rundt 29-32 grader året rundt.
Det jeg lurer på er:
Vil dette bli en fordel (med tanke på at batteriet er "ferdig" forvarmet), eller blir det en ulempe (med tanke på at batteriet mulig må kjøles under ladning, så ladning vil gå saktere)?

Anyone?
TMX75D - 5 seter, premium, MCU2 og HW3.0 og Pearl White Multi-Coat Lakk.

Øyvind.h

En fordel på vinteren ettersom du har varmt batteri og varm kupe uten å måtte gjøre noe. Du slipper begrensning på regenerering (motorbrems) og effektuttak.

For batteriets levetid er det litt negativt, men sikkert ikke mye.

Men burde ikke borettslaget isolere rørene bedre? Hørtes veldig dyrt og bortkastet ut å holde et felles garasjeanlegg på 30 grader. Ingen som har regnet på hvor mye dette koster?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond Strømberg

Takker for svar.
Jeg bor i norges største borettslag så jeg regner med det er plassert ut noen heftige varmevekslere som står og avgir varme i nærheten en plass. :)

Mvh Trond
TMX75D - 5 seter, premium, MCU2 og HW3.0 og Pearl White Multi-Coat Lakk.

morpheos

Litt off topic, men høres mer ut som rørene ikke er godt nok isolert, uten at jeg har for god kjennskap. Jeg har dog jobbet for et firma som drev med salg av fjernvarme, og det er ikke en ukjent problemstilling at utbygger ikke leser spesifikasjoner godt nok eller velger rør som ikke har god nok isolasjon. Da er resultatet varme garasjer og lite snø på utsiden av blokken hvis røret går langs veggen. Resultatet er at dere betaler for mer enn det den enkelte leilighet bruker. Det er også et problem for selskapet som selger, siden de må ha høyere temperatur på systemet, samt får mindre returvarme.

sylwester

Mener å ha lest at Tesla er en av få elbiler på markedet som har aktiv kjøling så din X er nok den elbilen som eldes minst i en slik elbil-uvennlig garasje.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Muffinman

Det vil nok ikke utgjøre.noen forskjell. Kjølingen starter ikke om det bare er 30 grader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA