Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Autonomi i vinterland

Startet av Troald, fredag 15. september 2017, klokken 23:33

« forrige - neste »

Troald

Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Knut Røe

Står ingenting om hvilke biler som skal være med på det. Må nesten være en av bil produsentene som er med på det også. Hvem er det som er trolig mest aktuelle?

Troald

Geografisk er det fristende å tro at det er tyske biler, men er de kommet langt nok? Ellers er vel mest sannsynlig med Tesla?
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Counterpointer

I følge Transport evolved så er GM nå i stand til å serieprodusere level 5 autonome biler.

Volvo har en haug med selvkjørende prosjektbiler i Gøteborg.

Mange kandidater. Selvkjøring er alle interessert i.

Troald

Det blir et spennende prosjekt, spesielt med tanke på tøft vinterføre,det er jo ofte blitt anført at norsk vinter gjør autonome biler til en umulighet.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

kaiat

Sitat fra: Troald på fredag 15. september 2017, klokken 23:48
Geografisk er det fristende å tro at det er tyske biler, men er de kommet langt nok? Ellers er vel mest sannsynlig med Tesla?

Lastebilprodusentene har holdt på med utvikling av selvkjøring lenge. Jeg mener også at de har noen slags samarbeidsavtale slik at lastebilene kan være av forskjellige merker og likevel kommunisere sammen.

Nå er nok det bilprodusenter inne i bildet også. Mercedes produserer som kjent både personbiler og lastebiler, og VW eier både MAN og Scania.

doldis1

 Jeg tipper det er Tyskerne, de har holdt på med dette i Arjeplog i Nord-Sverige i flere år allerede med stort
hemmelighetskremmeri rundt det hele.

Ketill Jacobsen

I hvilken grad brukes GPS i selvkjørende biler? Jeg vil tro at GPS og elektroniske 3D kart er helt avgjørende for fullt selvkjørende trafikk. En kan ikke være avhengig av noen merking på veiene. En vil trolig også være avhengig av informasjon om enhver liten ending på vegen fra time til time (for eksempel en liten omkjøring over 20 meter) og bilen må lære av andre bilers løsning på situasjoner som en datamaskin aldri vil kunne mestre!

bmw2002

Ekstremt nøyaktige og detaljerte kart er en forutsetning for autonome biler som skal fungere under alle forhold. Det er derfor BMW og de andre tyske produsentene kjøpte opp kartdelen av Nokia.

Burger

Man kan ikke stole på GPS siden USA kan gjøre det veldig unøyaktig under krig/øvelse. Husker ikke hvor unøyaktig men +/- 100m iallefall. I by mellom høye bygninger så går nøyaktigheten til gps ned.

Nøyaktige kart er nok ett pluss, men mye mer viktig at den autonome flåten kontinuerlig oppdaterer kartdata. Ref Tesla der den første Teslaen som kommer til veiarbeide kjører dårligere enn nr 2 som kommer.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Burger på søndag 17. september 2017, klokken 20:30
Man kan ikke stole på GPS siden USA kan gjøre det veldig unøyaktig under krig/øvelse. Husker ikke hvor unøyaktig men +/- 100m iallefall. I by mellom høye bygninger så går nøyaktigheten til gps ned.

Nøyaktige kart er nok ett pluss, men mye mer viktig at den autonome flåten kontinuerlig oppdaterer kartdata. Ref Tesla der den første Teslaen som kommer til veiarbeide kjører dårligere enn nr 2 som kommer.

EU's svar på GPS Galileo vil ha en nøyaktighet på en meter ved fri bruk og enkelt mottaksutstyr (type mobiler) og en cm for kommersiell bruk som kreves mere avansert mottaker og oppkreves avgift fra Galileo (type fly og biler). Se Wikipedia.

Dagens GPS ligger kanskje i området noen meter (+- 5 meter?). Ved snøbrøyting på våren brukes GPS sammen med en lokal stasjon for å få en nøyaktighet på +- 5 cm til snøfreseren. Stasjonen sender per radiosignal avviket mellom GPS-posisjon i området og stasjonens virkelige posisjon, for eksempel 5,3,-2 meter i et gitt lokalt koordinatsystem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA