Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lease eller kjøp

Startet av elbil4nerds, fredag 15. september 2017, klokken 12:42

« forrige - neste »

VidarBG

Dine Penger hadde et regnestykket for en tid tilbake på en Golf 1.4 TSI til en nypris av 326 000. Over tre år med scenariet "lavt verdifall" tapte man ca 12 000 over tre år på å lease, med høyt verdifall sparte man 11 000 (133000 vs 158000 lavt/høyt) verdifall. http://www.dinepenger.no/forbruker/bil/tusenlapper-aa-spare-paa-leasing/22633236


Da med mva på lease, noe som det ikke er på elbil.

Hva som er riktig vet man ikke før man skal selge. Men så lenge man behandler bilen pent så ser jeg begrenset nedside ved å lease. I det minste en enbil som allerede nå er på "kanten" når det kommer til rekkevidde.


Mobileum

#16
Linken er bak betalingsmur. Regnestykket er på fosillbil. Blir nok litt annerledes.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

VidarBG

Det er vel i utgangspunktet kun mva som er forskjellig? Eller er det flere momenter?

geear

Sitat fra: VidarBG på søndag 17. september 2017, klokken 17:18
Det er vel i utgangspunktet kun mva som er forskjellig? Eller er det flere momenter?
Sterk mangel på elbiler lenger ned i prissegmentet, slik st det er stor rift om de brukte som finnes, og det holder prisen unaturlig høyt.

I tillegg er det slik at det kan innføres mva på et tidspunkt, som igjen bringer bruktprisene opp.

Mobileum

Sitat fra: VidarBG på søndag 17. september 2017, klokken 17:18
Det er vel i utgangspunktet kun mva som er forskjellig? Eller er det flere momenter?

Nei. Se #6
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Oddaa

Sitat fra: VidarBG på søndag 17. september 2017, klokken 17:18
Det er vel i utgangspunktet kun mva som er forskjellig? Eller er det flere momenter?
Du bør nok sjekke leasingpriser...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Ronny-

Gjorde samme vurdering selv, det eneste som kan føre til at leasing skal lønne seg er at elbilene mister fordelene ila. de neste 3 årene.

Jeg er ganske sikker på at jeg får solgt min 300km e-golf for over 150 000kr om 3år og da lønner det seg med kjøp, med mindre du må ta opp forbrukslån på hele beløpet.

elbil4nerds

Har gått noen runder med meg selv nå, ender nok opp med å ta ut bilen selv. takk for gode svar!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA