Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sandnes - Bergen. Valg av ladestasjon, Aksdal?

Startet av casall, fredag 15. september 2017, klokken 10:25

« forrige - neste »

casall

Planlegger tur til Bergen neste helg for sykkel-VM. Er det noen som har erfaring med ladestasjonen på Aksdal? Er det fare for mye kø på denne en fredag ettermiddag? Planlegger ladestoppet der. Har en 30kwh Leaf.

Jejl

#1
Vi ladet teslaen i Aksdal på en fredag ettermiddag ca kl 17 for ca 6 mnd siden. Da sto det 4 leafer i kø for å få lade.På SC var det 3-4 teslaer som ladet. Om det er normalen vet jeg ikke.

zbk

Aksdal er nok den laderen med størst sjanse for kø. Eneste stedet jeg noen gang har måttet vente for lading.

Med en 30kWh Leaf er det vel uproblematisk å kjøre (minst) rett til Heiane på Stord? Har kjørt Sola - Bergen mange ganger med en Zoe Q210 og på sommerstid kommer jeg meg greit over ferja til Halhjem før jeg må lade om jeg kjører litt økonomisk.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

brako79

Vet ikke hvilken bil du har, men jeg kjørte motsatt vei med en 32kw netto e-golf.
Kom meg helt frem til Sandnes sentrum.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

casall

Har Leaf 30kwh, som vel er netto 27,6 så vidt jeg vet.
I følge Google Maps er det 230km, så det er nok litt i overkant av hva jeg kan klare.  Går ut ifra at 230km er uten fergene?

Tar også litt strøm med disse tunellene under fjordene opp igjen :) 

casall

Ser nå at det ser ut som Google Maps tar med kilometerne som fergene er, og at det uten fergene er ca 200km. Uansett tar jeg nok en lading, og det ser ut som forslaget på Heiana på Stord er et godt ugangspunkt :)

geear

Det er vel ikke usannsynlig at det er enda flere enn normalt som skal den veien neste fredag - og tilbake søndag kveld. Aksdal er nok den mest belasta av alle langs veien, og du har nok fortsatt mye juice på batteriet i Aksdal, altså treg hurtiglading. Stord går vel helt uproblematisk, matpause på McD er vel greit, og du har også hurtiglader ikke så langt etter siste ferja, om du kjører forbi Stord og ser at det kniper på å nå helt frem. Tilbake igjen er sikkert Aksdal mer aktuell, men tror det også er en på Rennesøy om det blir knapt.

zbk

På Halhjem-sida er det en lader på kaien (BKK) og tre stykker på Kiwi Gudriksflaten (Fortum) som er bare 8km etter du kjører av ferja.

På hjemturen kan Mosterøy være et alternativ for å unngå Aksdal.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

casall

Selvom det skulle bli regn på vei til Bergen slik at viskere og varme er på bør det ikke være noe problem å nå til Stord? 13 mil.

geear

Sitat fra: tanumfr på onsdag 20. september 2017, klokken 15:18
Selvom det skulle bli regn på vei til Bergen slik at viskere og varme er på bør det ikke være noe problem å nå til Stord? 13 mil.
Kan aldri tenke meg det. Har kjørt Sandnes - Forus - Vikeså - Sirdal - Setesdal, totalt 172km, med e-Golf i bøtteregn, 12-13 grader i lavlandet og åtte grader over heia. Brukte da 105% batteri, som vel tilsvarer rett over 22kWh. Stigningene der er drøyere enn tunnelene, i tillegg starter og stopper du på ca. samme høyde og får mer regen. Kjør med vett opp tunnelene, der er det uansett krabbefelt, så må nå det gå fint...

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: gr på fredag 15. september 2017, klokken 13:13
Det er vel ikke usannsynlig at det er enda flere enn normalt som skal den veien neste fredag - og tilbake søndag kveld. Aksdal er nok den mest belasta av alle langs veien, og du har nok fortsatt mye juice på batteriet i Aksdal, altså treg hurtiglading. Stord går vel helt uproblematisk, matpause på McD er vel greit, og du har også hurtiglader ikke så langt etter siste ferja, om du kjører forbi Stord og ser at det kniper på å nå helt frem. Tilbake igjen er sikkert Aksdal mer aktuell, men tror det også er en på Rennesøy om det blir knapt.
Dersom er tragisk nå er at Enova sier at nye ladere i Aksdal (Tysvær kommune) ikke er kvalifisert. Forstå det den som vil.

EV-FTW

Ser det ikke kom noe konklusjon.

Men med 30 kWh Leaf, så er Stord plassen du stopper når du kjører fra Sandnes. Sommerstid har du da igjen ca 15-20 prosent på batteriet når du ankommer Stord. Ville ikke satset på neste lader.

På vei hjem stopper du på Rennesøy , lader litt der og så videre til Sandnes.

Med nye Leaf klarer du nok hele veien uten å lade, men ikke med 30kwh utgaven.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Jon Harald Øymyr

Er laderen på Aksdal tregere enn andre? Hadde nylig snitt kW 25,23 der med en Leaf 2018. Hadde 40,21 på Helleland 3 timer tidligere. Var ikke spesielt varmt.
Har det så stor betydning at man lader 2 ganger etter hverandre, eller er det forskjell på laderene? Ekstra frustrerende å måtte betale mer for å vente lengre.

geear

Nei, det er på grunn av bilen du kjørte har grunnleggende designfeil i form av mangelfull temperaturstyring på batteripakken, og derfor reduserer ladehastigheten så brutalt når temperaturen i den stiger.

Google rapidgate...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA