Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladestasjon til X90D

Startet av øyvind79, fredag 15. september 2017, klokken 08:15

« forrige - neste »

øyvind79

Hei, planlegger kjøp av ladestasjon til en X90D jeg har i bestilling.
Ser på TWC, Ecolite, salto justerbar og andre.

Kommer i starten til å lade i oppkjørsel. Har 2 biler så av og til vil tesla stå innerst og av og til utenfor en 5m lang bil. Boksen kommer omentrent 0,5m til siden for garasjeporten.

Vil en TWC kunne brukes med 7m kabel ? Er det greit at kabel står i "spenn" til bilen eller bør den ligge på bakken ?

Hvis den ikke kan stå i spenn trenger jeg vil mer enn 7m kabel og 10m kabel er vel kun å få kjøpt løst.
Da er jeg isåfall over på ladeboksene utenom TWC.

Er ecolite og salto tilsvarende ? Elektrikker anbefaller Salto siden de leverer den og de da vil gi garanti etc. Det er nyttig. Samtidig er Ecolite vesentlig "penere" synes jeg og Saltoboksen vil nok ikke passe så godt på vårt sveitserhus.

Finnes det evt andre gode alternativer ?

Ellemelle

TWC er billigst og har fast kabel. Med løs kabel risikerer du tyveri. Min TWC-ladekabel tar ikke i bakken, men vil ikke akkurat kalle det å stå i spenn. Det er en ganske kraftig kabel på TWC, så jeg regner med at den tåler en del.

Kan ikke du kjøre bilen inn den andre veien for å komme nærmere ladepunktet?

geear

Hva som er billigst kommer an på mer enn innkjøpsprisen. TWC har såvidt jeg har fått med meg ikke innebygget jordfeilvern type B, som er krav, og da vil det mest sannsynlig være billigere med f.eks. EcoLite med innebygget vern.

Vurderer TWC selv, men jeg ser flere fordeler med ordinære type 2 ladestasjoner.

1. Kabel er mest utsatt for skader, løs kabel er billigere å skifte enn hele ladestasjonen.
2. Med vanlig type 2 uttak så kan en lade så godt som alt av dagens elbiler, også type 1 med type 2 til type 1 kabel.
3. EcoLite ser mer fleksibel ut, både med jfv. type B, mulighet for bryter for å velge ladestyrke og i forhold til lastdeling.

daktari

Ja, det er mange variabler her:
Skal du kjøpe alt nytt: TWC er billigst (lader+kabel) Obs stor rabatt fra Tesla Owners club Norge
Har du kabel type 2 til 2 allerede: Ladeboks for løse kabler blir da kanskje lik pris som over.
Har du andre elbiler i familien, eller leker med tanken på en bil med Type 1 kontakt i fremtiden: kanskje ladeboks for løse kabler smartest.
Må du installere ny kurs? Kanskje like greit å få b-vernet i sikringsskapet? Prisforskjellen er marginal, <500,- i favør ladeboks med b-vern?
Har du en egnet kurs men mangler b-vern: smartest med ladeboks med innebygget b-vern, slipper elektrikerregning for montering av det i tillegg til boksen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jkirkebo

Sitat fra: daktari på fredag 15. september 2017, klokken 11:18
Må du installere ny kurs? Kanskje like greit å få b-vernet i sikringsskapet? Prisforskjellen er marginal, <500,- i favør ladeboks med b-vern?

Neppe, siden pristillegget for B-vern i ladestasjonen er 800,- og de fleste elektrikere tar 3-4000,- for vernet + montering...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daktari

Ja, men du tar 1100,- en diff på kun 300,-
Når elektriker allikevel setter på ny sikring bør det ikke være mange minuttene ekstra for b-vern. Eller?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

West

Veiledende pris på et Eaton 40A B jordfeilvern er 10.000,- og det finnes dyrere....
X75D mottatt 30.09.17.

Knut Røe

Villedende ja...
Ingen som betaler i nærheten av de prisene der.

West

X75D mottatt 30.09.17.

turfsurf

Litt av poenget med ladestasjon for meg er å slippe å dra type 2 kabelen ut og inn av bilen. Så da må kostnaden med type 2 kabel legges til ladebokser uten kabel. Så det er vanskelig å matche TWC med TOCN rabatt. På den andre siden gir ecolite med innebygget b-vern stor fleksibilitet hvis man kjøper den med 32A CEE støpsel. Så man må se på eget behov.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: daktari på fredag 15. september 2017, klokken 16:52
Ja, men du tar 1100,- en diff på kun 300,-
Når elektriker allikevel setter på ny sikring bør det ikke være mange minuttene ekstra for b-vern. Eller?

Nei, men de fleste elektrikere vil ikke montere sikringmateriell de ikke leverer selv. Og de fleste bruker merker som er dyre på B-vern. Så du må evt. lete litt for å finne en som vil montere egenanskaffet materiell, men da kan du regne med at timeprisen øker isteden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nofuelno

Har du sett på KEBA sine veggbokser ? De fåes også i sort utførelse. Innebygget B-vern.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA