Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blir ikke helt klok på klimatimeren.

Startet av Dantheman, torsdag 14. september 2017, klokken 21:41

« forrige - neste »

Dantheman

Hei!

Nå som det går mot kaldere tider er jo klimatimeren mer i bruk.

Jeg lader bilen hver dag, stort sett til 80% da jeg har hørt at det forlenger levetiden på batteriet, og vi bruker kanskje 30% strøm i løpet av en dag.

Jeg sliter med at jeg har satt ladetimeren på at den skal være ferdigladet til 0620, og klimatimeren på avreise 0700.

Jeg opplever stadig at når jeg da kommer ut i bilen på morgenen står den på typ 73% de dagene jeg har på klimatimeren. Ellers pleier den å stå på 79%. Tenker jo da at de siste 6% er strøm klimaen har brukt for å varme opp bilen. Er det ikke rart at den tar fra batteriet, når den står med ladekabelen i?

Eller er det sånn at jeg bør sette både ladetimer og klimatimer på avreise 0700? Jeg har ikke starttid på laderen.

Hvem av disse bør jeg har prioritet på for at jeg skal ha mine 80% og varm bil?

Et annet spørsmål: Noen som vet hvordan man skifter emblemet foran på ladeluka på disse? Det er fryktelig flassa, og har et nytt originalt liggende, men får ikke av det gamle..

Trekkoppbil

På gamle Leafer kan kan man gå i underskudd, så poenget med forvarming kan bli borte:
Varmeapparatet kan bruke ca 4,5kw om vinteren.
Hvis du har strømforsyning på bare 16A, så vil likeretteren gi 3kw.

Jeg mener å ha lest et tips her for lenge sida, om at man kan stille inn klimatimeren til å begense seg til kun ekstern kraft.

På 2013 med varmepakke, har jeg erfaring med at varmeapparatet bruker kun 3kw, så da burde det ikke være noe problem.
En annen sak er at jeg er ikke trygg på om  klimatimeren vil trigge start av likeretter eller ikke.

henrikv

Opplever samme problem her.
2015 Leaf, valgt prioritet på ladetimer over klimatimer.

Forsøkt meg på å sette både ladetimer og klimatimer til 0740, og klimatimer til 0740 med ladetimer til 0800. Problemet er at jeg ofte ender på 74% batteri (lader til 80%) i stedet for 80%. Dette har jeg lest flere steder er normalt fordi klimatimeren trekker mer strøm enn 10A kursen som jeg har klarer å gi ved oppvarming. Men hvorfor starter ikke ladingen igjen etter 0740 etter at klimatimeren er ferdig når ladetimeren står til 0800?

TorC

Min hypotese er at ladingen anses som ferdig, og dermed ikke vil starte opp igjen. Ladetimeren har temmelig store marginer, så det er mulig at ladingen er ferdig før klimatimeren setter igang oppvarming.

Du kan jo prøve å sette på "timer 2" for oppstart rundt 7:30?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Burger

Enklere, sett ladetimer 00:00 til 08:00 med 80%

Bilen blir stående noen timer med 80%, men det skader ikke batteriet.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA