Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer ny KIA Soul 2018 med leasing til kr 2840

Startet av Steffey, torsdag 14. september 2017, klokken 18:41

« forrige - neste »

Steffey

Hei

Skal bruke elbil i jobb så passer perfekt med ekstra kjøregodtgjørelse osv...
Sparer også en god del penger for privat bruk også.

Har egentlig bestemt meg for en Soul utifra pris. Tilbudet deres på (3år/10.000km) til 2840kr mnd er bra, men vurderer å gå opp til (3år/15.000km). Da går mnd prisen opp til 3500kr og innskuddet rundt 50k. Service inkl i 3år.
Mine spm er:
-Er Soul bra for kjøring lokalt i Trondheim (ladestasjoner) har ikke mulighet til lading i dag hjemme pga leilighet.
-Hvor mange km klarer 2018 Soul på vinteren ca? (personlige erfaringer)
- Hvor mye kan man prute på en Soul til 3500kr med leasing? Noen med erfaringer?
- Hva koster det å fylle opp "tanken" på en Soul fra 5-10% opp til 80% på hurtigladestasjoner?

Kommer fra bensin bil så elbil er ukjent terreng for meg. Takker for konstruktive svar!

gausel

Uten mulighet for lading hjemme - glem elbil (og sparing) fortest mulig!
Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

Pigeonbay

Kjenner nokon som har to elbiler uten lademuligheter heime. Det funker viss du finner ein annan plass å lade

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


Pigeonbay

Men Trondheim sentrum er elendig på ladeplasser. Var der i sommer og det einaste eg fant i sentrum var nokon stikkontakter ved Torget. Litt utafor bykjernen finnes det dog ladestasjoner. Last ned elbilforeningen sin app og sjekk der

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


xerxes

Vi kjøpte elbil uten lademulighet hjemme. Stor tabbe! Elsker bilen men det er rett og slett skikkelig slitsomt i lengden. Det er dyrt og tidkrevende å måtte hurtiglade hele tiden. Da er bensinbil faktisk bedre...  Har du mulighet for lading i stikkontakt på jobb regelmessig kan det gå an hvis du kun ser på dette som en jobbil (føltes feil å skrive det med to b'er men det er vel riktig - å dele det opp i to ord blir enda verre).

Det verste med å måtte hurtiglade ofte er ikke pengene, men at man må "babysitte" bilen mens den lader ca en halvtime (fra 20-80 prosent, siste 20 prosent går snilesakte, lik vanlig lading i stikkontakt).

Ironisk nok er saktelading i stikkontakt om natten mye bedre mtp tidsbruk, fordi man da nettopp sover og bilen er ferdig ladet til bruk neste dag.

Vi gleder oss til vi får oss egen stikkontakt for å lade elbilen:)

Tenk deg godt om før du kjøper - er det noe sted du kan lade? Vil du virkelig babysitte bilen din på McDonalds hurtigladestasjon 30 minutter minst hver andre dag? Vil du kjøre jevnlig rundt med lite strøm, fordi du aldri har fullt batteri på morgenen, og noen dager ikke orket å hurtiglade - men regnet med det gikk greit neste dag, og så får du en uforutsett langtur og må lade i 30 minutter mens du er på jobb?

Ikke for å være negativ, men å ikke ha lader hjemme er ikke bare-bare:)

xerxes

#5
Å, jeg glemte å nevne at du noen ganger må stå i ladekø og se andre lader, og noen ganger er laderen du sårt ville lade i, i ustand.

Å lade en elbil koster vel 2,50 per minutt på hurtigladerne til Fortum.

Og er ikke totalprisen for å lease denne i 3 år (og bare 15 000 km kjørelengde) ganske høy? Det blir jo 180 000 i i løpet av 3 år totalt. Pluss andre utgifter som service og strøm. Evt også fiks av riper etc ved innlevering.

Jeg mener, du får kjøpt en elbil til ca 230 000, og da har du bare 50 000 i lån etter tre år om du betalte ned like mye på lånet (180 000)! Ville forundret meg om ikke en 3 år gammel elbil kan selges for langt mer enn 50 000... og du kan selv bestemme om du vil fikse småriper og skader eller ikke:)

Lykke til med valget. Smart å gjøre litt research :)

AmocoCadiz

Sitat fra: gausel på torsdag 14. september 2017, klokken 19:25
Uten mulighet for lading hjemme - glem elbil (og sparing) fortest mulig!
Stemmer dessverre.
Var ikke slik men er blitt sånn.

Logikken er enkel, sjekk antall solgte elbiler OG ladbare hybrider,
så sjekk antall nye offentlige ladeplasser.
Førstnevnte har eksplodert,
sistnevnte har stagnert.

Og der bråstoppet overgangen til utslippsfri bil for folk som bor i blokk i byene (vi er faktisk mange hundretusener )

I noen byer som Oslo driver miljøbyråden og fjerner ladeplasser, eller forandrer ladeplasser til tulleladetider som maks 3 timer også om natten.
( eksempelvis parkere kl 01, få 30km på tanken og fjern bilen kl 04 eller få bot -hvem gidder dette?)

Alternativet hurtiglading funker heller ikke, dyrere enn bensin, og sliter ut batteriet hvis gjøres ofte nok.

Thor anders

Går an å prate med vaktmester i borettslaget/blokka. Det finnes ladestasjoner med behovsstyrt lading. Dvs, en kan godt legge opp eksempelvis en 32A kurs til flere ladestasjoner. Det som skjer om flere plugger seg inn, er at den/de bilene med minst strøm tar til seg ladingen. På den måten veksler det gjennom kvelden/natta. Internmålere kan settes inn for hver måler, så er det bare å avregne forbruket. Passer selvfølgelig ikke for absolutt alle blokker og borettslag, men burde gi muligheten for mange flere å kjøpe elbil som jobb-bil.
Eksempel på ladehastighet: Min Tesla lader jeg til 70% hver natt. Ila en arbeidsdag bruker jeg ca 35%. Da bruker laderen (32A) 3-4 timer på å fylle batteriet til 70% igjen. Mindre batterier fylles raskere, men er flere plugget inn tar det selvfølgelig lengre tid enn om en er alene. Tror allikevel det ikke er noe problem. Er man riktig mange kan man jo få lagt opp et eget inntak med egen måler. Gjort det i flere borettslag.
Ta kontakt med nærmeste elektriker (gjerne GK elektro ) så tar de mer enn gjerne en gratis og uforpliktende befaring med dere.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Amatøren

ENOVA har vel også tilskudd til slike lade opplegg som flere kan bruke.

Har selv en lader fra Fortum med nøkkellås (ved enebolig) som egentlig er en lader de bruker på offentlige steder. Den kan også leveres med RFID leser slik jeg har forstått (forbehold om at jeg har forstått det riktig). Da kan beboerne ha sine egne brikker og betale for sin lading.

Hva med å kontakte Fortum og høre om de kan levere systemer som kan sende over status ut fra forbrukt effekt (ikke tid)?

Ved å ha lader med nøkkel/RFID unngår man at fremmede kommer og lader. De må da slippes til av en beboer som får regningen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Trekkoppbil

2840kr mnd for 10 000km/år blir kr 3,4 pr km. Er det innskudd, forsikring og lading i tillegg?
Du kan regne på om du går i underskudd på jobbkjøringa. Lader du 10 min hver 5 mil, blir det 50 øre pr km, og 4 ladinger i uka, om du kjører 200km i uka. I praksis får man saktelading enkelte steder, og det gjelder å velge butikker og tannlege mm, etter hvor man får lading. Hurtiglading er ikke alltid hurtig, avhengig av ulike forhold.

Velger du 15000km/år for 50000kr+36*3500kr, så blir det 176000kr for 45000km.

Skulle jeg kjøre 10 000km i året med bykjøring, så ville jeg nok ha klart meg med en bil i 100 000kr klassa. Da trenger man ikke kasko og mange ting blir rimeligere. Men det er nok ikke alle biler i 100 000kr klassa som er bra om 3 år.

Taffelman

#10
En tankevekker er at fullfinansiert Tesla S på rentekampanje koster omtrent det samme som det leasingtilbudet med 15.000 km/år.

Med det kjøremønsteret som nevnes holder det å lade (gratis) på Tesla Supercharger en gang i uken.
X75D
TM3 LR AWD

Steffey

Hei igjen

Har fått sjekket nærmere opp med jobben og jeg får lade 24/7 om jeg ønsker i deres garasje på Solsiden, som er 1min unna der jeg bor, så da er en av fryktene lagt vekk.

En annen ting jeg lurer på er hvor mye det koster å lade bilen relativt "fullt" opp på en typisk fortum hurtigladestasjon?

Jeg har også fått tilbud på leasing på 2år/30k, ettersom jeg regner med at jeg vil ha en annen bil om 2år. Da ligger prisen på rundt 3800kr mnd og innskuddet på 30k. Nominell rente på 3,9%


Steffey

Noen som også sitter på info eller tips på hvordan man kan prute på leasingen? Vet at du kan få en del %, men er ikke så kjent med leasing.

Taffelman

#13
Sitat fra: Steffey på fredag 15. september 2017, klokken 17:29
En annen ting jeg lurer på er hvor mye det koster å lade bilen relativt "fullt" opp på en typisk fortum hurtigladestasjon?

Teoretisk 90 kr for "full tank", men slik fungerer det ikke. I praksis lader man f.eks fra 10% til 80% for ca en hundrelapp, så hurtiglading koster omtrent som diesel pr.mil.

Men får du ladet på jobben så trengs kun hurtiglading på langturer.
X75D
TM3 LR AWD

arthur

Jeg synes 50.000 i innskudd og 3500 i måneden i leie basert tre år og 15.000 km i året var utrolig dyrt for denne bilen.
Privatleaset en Toyota til en listepris på 350.000 i 2010 for 50' i innskudd og 1.920 i måneden basis 15.000 km i året over 3 år.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA