Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zaptec portable: 10A eller 16A versjon?

Startet av HolyDiver, torsdag 14. september 2017, klokken 18:00

« forrige - neste »

HolyDiver

Skal kjøpe en Zaptec portable, og satt og så i datablader idag at den fins i 10A utgave med Schuko og 16A utgave med CEE plugg. Det ser ikke ut som det er mulig å justere ned 16A versjonen til 10A f.eks.

Hadde i utgangspunktet bestemt meg for 16A versjonen, da jeg kan bruke denne hjemme på en egen kurs med 3-fas jordkabel på 2.5kvm2. Men har nå blitt litt i tvil. Er det ikke større sannsynlighet å finne en 10A kurs når man er ute på tur/besøker venner osv enn å finne en 16A kurs? Og samtidig bør man vel ikke belaste 2.5kvm kabel med 16A over lang tid?

Trenger innspill og råd!

cbjornerud

Hvor ofte trenger du å lade på 10A kurser? Det er spørsmålet du må finne ut av. Jeg har 16A utgaven av Zaptec med CEE plugg og er veldig fornøyd, men bruker den primært på hytta på et dedikert CEE uttak med 16A kurs. Har kjøpt en Schuko til CEE overgang for nødstilfeller. Hvis den må brukes ville jeg kontrollert for varmgang i kontakt og kabling etter noen minutter. Ideelt sett skal du ikke bruke skjøtekabel ved lading, med hvis det ikke er en 16A kurs ute ville jeg koblet meg til en jordet 16A kontakt inne, f.eks kontakten til en vaskemaskin.
Den store fordelen med 16A utgaven er ladehastigheten, den er i praksis det dobbelte av 10A utgaven. Husk også at du kan få kjøpt overgang til Type 2 senere, slik at du kan lade på 16A på alle Type 2 uttak, som det blir stadig fler av på offentlige sakteladere.
2015 Zoe R240

HolyDiver

Takk for svar. Det er med andre ord ikke mulig å skru ned 16A utgaven til 10A?

elektrolux

Ville uten tvil valgt 16A utgaven. Den halverer ladetiden, og overganger både til Schuko og Type 2 er rimelige.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cbjornerud

Zaptec portable C1 kan lade på både 10A og 16A, men det krever bytte av det Zaptec kaller beskyttelsesenheten. Jeg aner ikke hva det koster å kjøpe en ekstra slik enhet, men den er nok litt for det denne enheten som inneholder det samme som vanlige ladekladder. Det tekniske er omtalt i bruksanvisningen, men jeg har ikke funnet priser på løse beskyttelsesenheten noe sted.
Bruksanvisning: http://docs.wixstatic.com/ugd/1da253_4cf95ec66a084f11897a81ee170bedb6.pdf
2015 Zoe R240

LinnK

Et kjapt spørsmål til det dere har skrevet her;
Finnes det en godkjent adapter slik at Zaptec 16A med CEE plugg kan benyttes på Type2-ladere?

elektrolux

Denne er godkjent med Schuko. Bytter du til Cee blir det en oppgradering.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Ladestrømmen kan normalt settes ned i bilen til 10A der en «feltlader» med en portabel 16A ladestasjon.

HolyDiver

Aldri sett noe i menyen til bilen at man kan sette ned ladestrømmen

aronesen

Man kan ikke justere ladestrømmen fra bilen, på ZOE. Det må gjøres på ladekladden / ladestasjonen
.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

KjellG

Der bommet jeg tydligvis. Enda en grunn til ikke å kjøpe Zoe.

Gitt at en av og til har behov for «hurtiglading» hjemme og disse få gangene er villig til å skru ned annen last. Ikke mulig med Zoe, da må en akseptere kun «hustiglading», alltid.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

På alle? Mener jeg har sett dem som stilles permanent av installatør inne i ladestasjonen? (Bytte motstand)

zbk

Alle ladestasjoner/ladekabler kan ikke justeres av bruker, nei, hvis det er det du tenker på. De fleste er vel satt til en fast verdi, enten ved installasjon eller produksjon.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

elektrolux

#14
Alle våre ladestasjoner er i alle fall justerbare av bruker. De smarte med app er justerbare i 1A trinn.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA