Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine erfaringer med 1000w rear hub motor kit fra Aliexpress

Startet av Esykkel, torsdag 14. september 2017, klokken 11:55

« forrige - neste »

Esykkel

For noen måneder siden kjøpte jeg et 1000w rear hub motor kit med batteri 12 ah 48v fra Aliexpress.

https://www.aliexpress.com/item/The-50kph-speed-20-28-Ebike-kit-48v-1000w-electric-bike-kit-with-48v-11ah-samsung/32310318708.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.dtlHFW

Pris:
Jeg betalte ca. 6900kr for settet og ca. 1500kr i moms og gebyrer. Totalt 8400 kr.

Montering:
I forhold til montering så syns jeg alt gikk ganske greit, men problemet som oppstod var hvor jeg skulle montere kontrolleren. Den var det kun plass til bak sete pinnen, pga. batteriet var for stort til at både batteri og kontroller kunne være inne i rammen. Jeg hang kontrolleren opp i sete med hjelp av strips, men det var liksom ingen god løsning...

Andre løsning ble å 3d printe en kasse som kunne monteres på setepinnen, da jeg ikke klarte å finne en boks som var stor nok til at kontrolleren passet inni på ebay.
Etter ca. to mnd ville jeg ha en ny setepinne med demping, så da måtte 3d printen bort. Jeg fant en "top tube bag 1,5l" på aliexpress som kontrolleren heldigvis passet ned i.

Setepinnen fra Cane Creek Thudbuster LT er veldig behaglig å sykle med  :+1:  Ser litt teit ut, men sånn er det.

Det er utrolig mange innstillinger på lcd skjermen som følger med og det tar litt tid å sette seg inn i alt. Det er mange videoer på youtube som omhandler dette, så det går jeg ikke inn på.

Hjelp fra motor og nivåer:
Når man sykler kan man velge hjelp fra 0 - 5.
0 = motor er av.
1 = motor hjelper til med ca. 150w, 27 kmt
2 = motor hjelper til med ca. 250w, 30 kmt
3 = motor hjelper til med ca. 350-400w 32 kmt
4 = motor hjelper til med ca. 550w 35kmt
5 = motor hjelper til med ca. 1000w 45 kmt
Dette er på flat mark, med latmannstråkking.

Jeg har nå endret litt i kontrolleren slik at motoren ikke får mer en maks 600w. Grunnen til at jeg gjorde det er at når jeg har lite batteri så kutter motoren, selv om batteriindikatoren viser at jeg har over 25% igjen. Dette skjer typisk om jeg kjører på mer enn 750w. Jeg har valgt å stilten motoren ned til 600w, slik at det problemet ikke skal oppstått. 600w er det laveste makseffekt nivået jeg kan stille motoren til.
Jeg sykler stort sett på mellom 150-200w om sommeren og 300w om vinteren.

Håndgassen:
Bruker den veldig lite når jeg er i fart. Men kjekk fra stillestående til litt trilling, bare for å komme igang når sykkelen står i tungt gir, noe den alltid er.

Cruisekontroll:
Når det er flatt syns jeg det er deilig å sette cuisekontrollen på ca. 20-25 kmt, (avhenger litt av når den slår inn, da man ikke kan sette den på en eksakt kmt. Den velger heller den kmt du holder etter 4 sek med innholdt cruisekontroll knapp....)

Ved cruisekontroll på 20 kmt bruker sykkelen ca 90w på å holde hastigheten :D
Jeg skulle ønske at man kunne regulere cruisekontroll hastigheten opp og ned. Men det tror jeg ikke går.


I oppoverbakker med tråkking på nivå 5 holder man lett 40 kmt. Det er litt moro :D


Litt om forbruk:

Sommer:
Jeg har målt hvor mange km jeg har syklet hver gang og målt hvor mange watt jeg putter inn på batteriet igjen. Det ser ut som jeg bruker i underkant av 10wh pr. km.

Jeg har ladet batteriet opp når det er ca. 25% igjen. Og da kommer jeg i underkant av 50 km.
Dette gir vel en teoretisk rekkevidde på 60-65 km.
Da veksler jeg mellom nivå 1-5, men er stort sett på nivå 1.

Vinter:
Har målt forbruket nå som det er rundt 0 grader. Og bruker ca. 14wh pr km.

Når det snør er forbruket rundt 22wh pr km.

Erfaring fra vintersykling:
Det samler seg endel dritt rundt/i kjedet. Når det i tillegg er slapseføre eller snøen er kram, fester det seg til kjedet, noe som gjør at kjedet ikke "biter" sikkelig/i dete hele tatt på tannhjulene foran eller bak. Jeg er derfor veldig glad for at jeg valgte å ha motoren i bakhjulet. Det er mer enn en gang denne vinteren at jeg har kommet meg hjem pga. motoren opererer uavhengig av kjedet. Dersom jeg hadde hatt krankmotor hadde jeg nok måttet gå hjem ved flere anledninger.


Konklusjon:
Om jeg skulle bestilt elsykkelsett igjen, ville jeg prøvd å få kontrolleren innebygd i motoren. Det er vanskelig å finne gode oppbevaringsløsninger til kontrolleren om den ikke skal festes på setepinnen. Jeg har funnet en sykkelveske som kan festes på topprøret og gaffelen, og jeg håper det kan fikse problemet. (Har fått den nå, og den løste problemet  :) )
Jeg er fornøyd med elkittet, og vil anbefale andre å gjøre det samme om interessen er tilstede. Vi har gått fra to biler til en bil, og det funker bra! :)  :+1:  :+1:  :+1:

Har dere spørsmål er det bare å stille dem.

larslure


EddySPalm

Nyttig info!
Desto nyttigere hadde det vært om du holdt styr på enhetene dine.
Antar du mener W, der du skriver wt?
Og antar du mener at du bruker rundt 9Wh pr km, der du skriver 9w
Bare en friendly reminder!
:)

Bolfus

Hva kjøpte du, og hva ble prisen til slutt, inkludert frakt og moms?

nojac

En ganske rimelig løsning i utgangspunktet Men det blir jo en"moped" med krav til registrering og forsikring.

Jeg antar at det ikke er mulig å låse innstillingene i kontrolleren slik at den blir lovlig som el-sykkel.

Sikkert noen som velger å kjøre uregistrert. Og det kan jo gå bra helt til du blir involvert i et uhell...

2018 e-Golf

Bowers

#5
Jeg brukte samme controller osv på den første sykkelen jeg bygde. Disse kan programmeres slik at sykkelen blir "lovlig i praksis". Den kan sperres på 250w og 25 km/t samt at den kun hjelper til når man tråkker.
Det eneste som kan kveruleres på er at motoren nok kan rates til over 250w.  Samtidig så er loven litt "uviten" på dette punktet. Omtrent alle elmotorer på sykler tåler langt over 250w i kortere perioder akkurat som motoren i dette kit'et.
(Teslas motor oppgis til rundt 100hk i vognkortet, men bilene leverer flere hundre hester i praksis)

Så... med rett programmering så kan denne sykkelen kjøres lovlig i praksis sålenge man unngår å montere throttle som fungerer opp til 25 km/t.

Når dette er sagt og uten å ta hensyn til om sykkelen strengt tatt er lovlig eller ikke så får man stort sett det man betaler for.  Slike kit er perfekt til det første byggeprosjektet og for å se om el-sykling er noe man vil bruke mer tid og penger på.

Går man litt (endel blir det vel faktisk) opp i pris og begynner med et skikkelig batteri og en god skjerm så får man en helt annen sykkel ;)
Bare å bytte fra en square wave controller som det som regel er på disse kit'ene til en sine wave controller utgjør enorm forskjell i opplevelsen etter mitt syn. Null vibrasjoner eller lyd, omtrent som på en elbil.

Mitt neste prosjekt kom på rundt 35k ink sykkelen (kun kvalitets deler) og når man først har kommet til det "nivået" så er det nesten umulig å gå tilbake til kina kit'ene.  Bare sånn i tilfelle du allerede har begynt å planlegge neste byggverk ;)

Du skrev også at du ville ha en motor med innebygget controller. Magic pie motorene har dette:
https://www.goldenmotor.com/magicpie/magicpie.html


Lykke til med morsomt prosjekt og mange mil på veien :)

elbikefun

Artig og interessant lesing. Takk for at du delte dette !
Foto av gliset hadde vært gøy å se ! :-)
-Elsykkel
-Sykkel-varehenger med motor og batteripakke

Esykkel

Sitat fra: Bowers på lørdag 27. januar 2018, klokken 18:53

Går man litt (endel blir det vel faktisk) opp i pris og begynner med et skikkelig batteri og en god skjerm så får man en helt annen sykkel ;)
Bare å bytte fra en square wave controller som det som regel er på disse kit'ene til en sine wave controller utgjør enorm forskjell i opplevelsen etter mitt syn. Null vibrasjoner eller lyd, omtrent som på en elbil.

Mitt neste prosjekt kom på rundt 35k ink sykkelen (kun kvalitets deler) og når man først har kommet til det "nivået" så er det nesten umulig å gå tilbake til kina kit'ene.  Bare sånn i tilfelle du allerede har begynt å planlegge neste byggverk ;)


Lykke til med morsomt prosjekt og mange mil på veien :)


Takk, har syklet hver dag uansett vær. Det er egentlig ganske greit. Sparer masse tid og penger på å sykle.

Jeg er litt usikker på hva du mener med skikkelig batteri og god skjerm. Har du link til det du mener er skikkelig batteri, skjerm og motor? Send gjerne PM.

Jeg har gjort meg noen tanker om hva jeg kunne tenke meg neste gang. Hadde vært kult å bygge noe på 3000w eller 5000w, men det blir nok ikke aktuelt med det første :P Batteri teknokoligen må litt lengre først ;) Hehe.

Bowers

Godt å høre at noen orker å sykle hele året ;)  Selv lar jeg den stå når det er snø og mye vann, men nå er det snart på tide å gjøre den klar for ny sesong igjen.

Ang batterier:
Her er det nok mange som har dypere kunnskap enn meg, men veldig kort fortalt... Kjøp en pakke med bra celler (Panasonic, Sanyo, LG e.l.) og kjøp en pakke som passer til ditt bruk. Det er faktisk ikke noe problem og ta ut både 3-5kw som du nevner og langt mer enn det også dersom man velger og gå over til LiFePo batterier. Mitt råd er å holde seg til "vanlige" 18650 Li-Ion celler da disse har lengre levetid og en litt enklere å leve med mht vedlikehold, lading, brannfare osv osv.

Jeg har fått bygget en 52V/30ah pakke med Panasonic GA batterier. Denne gir oppimot 1500wh og en praktisk rekkevidde på 100+ km avhengig av hvor lite du hjelper til selv.  (kostet meg ca 10k)
Det ligger noen eksempler her: https://lunacycle.com/18650-ebike-battery-pack/


Ang skjerm/kontroller:
Her kan du grovt sett skille mellom "kina skjerm/kontroller" og "De andre" ;)
Ta en titt på Adaptto og Cycle Analyst v3 som gode eksempler på "de andre"

Adaptto er etter min mening den desidert beste løsningen som eksisterer, men tilgangen er svært liten for tiden. Adaptto kommer forhåpentligvis med en ny versjon av sin løsning iløpet av året. Dette er en svært kraftig sine-wave kontroller med skjerm.
Cycle Analyst v3 er bare en skjerm, så da må du ha en passende kontroller i tillegg.
Felles for disse er at du får full kontroll på hver eneste watt-time du bruker, mye bedre kontroll på effekten den leverer og ikke minst en skikkelig lineær throttle.  Kina kit'ene har som regel en throttle hvor du ber om en viss hastighet, så gir kontrolleren full effekt opp til den hastigheten og flater ut uten at du egentlig har full kontroll.
Med en lineær throttle så ber du om effekten du vil ha (som på en bil e.l.) også slakker du av når du har hastigheten du vil ha.  Høres ikke ut som all verdens forskjell, men opplevelsen i virkeligheten er natt og dag etter min mening.
Sine-wave er også er stort poeng. Med en square-wave kontroller (som veldig mange kina-kit bruker) så hører du "knurring" i motoren spesielt ved igangkjøring.
Med sine-wave blir motoren helt lydløs og silkemyk uansett turtall (som en el-bil)

Selv bruker jeg en Adaptto Mini-E. Denne har 3 programmer å velge mellom. Jeg har satt den opp slik at den leverer 250w / 25kmh så den kan kjøres lovlig på veien til vanlig bruk, også har den et par programmer til som kan brukes "på egnet avlukket plass"  Med mitt oppsett så tar jeg ut ca 3,5 - 4,2 kw på max.  (kostet meg ca 5k)

Adaptto: http://adaptto.com/
Cycle analyst: http://www.ebikes.ca/product-info/cycle-analyst-3.html

Motor:
Her er det litt mer sånn at anything goes (med visse unntak).
De fleste vanlige direct drive hub motorene du finner på ebay fungerer helt fint og lever lenge, men vil du ha noe som er et lite hakk opp så se etter navn som f.eks Leafbike eller Crystalite.

PS! Hvis du tenker å bygge noe kraftigere på en vanlig sykkelramme neste gang så les deg litt opp på torque-arms for ebikes.  Jeg har sett noen stygge eksempler på hva som skjer når motor akselen vrir istykker dropout'en på sykkelen og løsner... Det går ikke bra for hverken deg eller sykkelen. Du trenger å holde igjen akselen og fordele kreftene ut i resten av rammen.
Et google søk på "e bike torque arm" gir deg noen hint om hva det er snakk om.

God tur videre ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA