Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Anbefaling av jekk til Model X

Startet av podd123, torsdag 14. september 2017, klokken 09:46

« forrige - neste »

podd123

Hei,

har noen en anbefaling på jekk som fungerer fint på Model X? Har jo sett litt rundt på nett og sett at noen har laget egne klosser for å treffe jekkepunktet på bilen bedre, men er litt tvilsom til å løfte en tung og dyr bil med noen hjemmelagde treklosser mellom jekk og bil:)

Hadde vært supert om noen hadde erfaring med en type jekk som kan brukes uten masse modifikasjoner.

Hilsen Jon

Cries

Ekslusiv jekk til Tesla synes jeg selv er noe overdrevent, samme med ekstra pad. Jeg har skiftet dekk selv på Tesla i 4 år hver sesong, og har brukt biltemajekk (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasjejekk-2-tonn-2000023478/) hver gang uten ekstra pad.

Under model S (skal ikke si 100% for model X, men sannsynligvis samme feste) er det en fin stor pad i hard gummi for plassering av jekk. Jeg synes Tesla har vært en av de enklere bilene å finne jekkplassering til.

Tipper jekken ikke løfter mer enn rundt maks 1t om du tar et hjul av gangen, så ikke noe bekymring å måtte gå opp til jekk for 3t ++, 2t jekk holder i massevis.

Dog som med alle biler er det jo en risiko for at jekken svikter, så enten skaff en jekkestøtte eller legg en av de andre hjulene under bilen som sikkerhet under skiftet. Da tar det hjulet av i stedet for at fronten deiser ned i bakken.

geear

Har ikke fått Teslaen min enda, men det er vel egentlig bare én ting som er viktig, og det er å ikke jekke for langt inn fordi en da treffer batteripakken?

Tappene mange lager er vel bare for styring - for å gjøre det raskere og enklere å treffe. Sikkert greit om en løfter Teslaer hver dag, men...

smurf

Hei,
På min Model S benyttet jeg '2-tonns jekken' fra Biltema det vises til over sammen med en gummikloss (ser ut som ishockey puck) jeg også kjøpte der. Gummiklossen var mest 'en ekstra forsikring'. Det viktigste er selvfølgelig å benytte kun de områdene under bilen som er merket til jekk. Den fungerte helt strålende på Model S.

Jeg er derimot usikker om den vil fungere på Model X. Ikke pga vekt, men løftehøyde da den sannsynligvis ikke løfter høyt nok. Den løftet ikke høyt nok for Volvo XC70 (har prøvd). Venter selv på en Model X så det er intr å høre om erfaringer. Funker det ikke må jeg bare kjøpe en jekk som løfter litt høyere.
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

Cries

En løsning for løftehøyde kan være å sette bilen i "Very Low" før man aktiverer "jack mode" tror det skal fungere? Har alltid brukt "very high" + "jack mode" i model S, så er ikke 100% sikker.

smurf

Kan selvfølgelig være et alternativ. På Model S stod det at man skulle sette i Very High + Jack Mode. Vet ikke om det er kun av praktiske hensyn for å få bedre plass mellom hjul og skjerm...
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

podd123

Hadde vært veldig nyttig med tilbakemelding på en spesifikk jekk som noen har testet på model x:)

Kilroy

Jeg bruker også den Biltema jekken, fungerer helt fint på Model X også, får løftet langt nok opp uten problem.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

krl

https://www.torshovbil.no/compac-lett-garasjejekk-med-hurtigloft denne passer fint på Model S.

Compac har gummipute til den som ekstrautstyr. Regner med 2T-versjonen holder på Model X også..

Og som andre nevner; vær nøye med å treffe jekkepunktene.

smurf

Sitat fra: Kilroy på torsdag 14. september 2017, klokken 12:35
Jeg bruker også den Biltema jekken, fungerer helt fint på Model X også, får løftet langt nok opp uten problem.

Hei, det er bra å høre. Hva satte du luftfjæringen på? Normal eller Very High...?
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

jkirkebo

Sitat fra: smurf på torsdag 14. september 2017, klokken 11:50
Hei,
På min Model S benyttet jeg '2-tonns jekken' fra Biltema det vises til over sammen med en gummikloss (ser ut som ishockey puck) jeg også kjøpte der. Gummiklossen var mest 'en ekstra forsikring'. Det viktigste er selvfølgelig å benytte kun de områdene under bilen som er merket til jekk. Den fungerte helt strålende på Model S.

Jeg er derimot usikker om den vil fungere på Model X. Ikke pga vekt, men løftehøyde da den sannsynligvis ikke løfter høyt nok. Den løftet ikke høyt nok for Volvo XC70 (har prøvd). Venter selv på en Model X så det er intr å høre om erfaringer. Funker det ikke må jeg bare kjøpe en jekk som løfter litt høyere.

Evt. investere i en liten bit 2x4"? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kilroy

Sist jeg gjorde det, så satte jeg den til Very high først, tidligere har den nok bare stått på standard.

Sitat fra: smurf på torsdag 14. september 2017, klokken 13:25
Sitat fra: Kilroy på torsdag 14. september 2017, klokken 12:35
Jeg bruker også den Biltema jekken, fungerer helt fint på Model X også, får løftet langt nok opp uten problem.

Hei, det er bra å høre. Hva satte du luftfjæringen på? Normal eller Very High...?
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Vhagar

#12
Ser at det er populært med "jack stands" fra JackPoint:
http://www.jackpointjackstands.com/
Med en tilpasset gummikloss (ikke rund) så burde det være trygt både for bilen og hjulskifteren vil jeg tro.
Vurderer selv det de første sesongene.

Deretter så frister det med en DANNMAR MX-6 (den "nye" MaxJax):
http://www.maxjaxusa.com/dannmar-mx-6-certified.html

Til de som lurer på luftfjæringen og settings, det står i manualen på side 165 at den skal settes til very high.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

daktari

#13
Du må også bruke Jack Mode. Det skrur av nivåreguleringen på luftfjæringen. Vil ikke at den skal starte å tømme luft i helgene når den står på 3!

PS bruker også en biltema-jekk som kostet 300. Har også gummipukk men ikke egentlig behov, siden jekkepunktene på S er så store og fine.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA