Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sommerdekk til Trilling 2018

Startet av Beamer Screamer, torsdag 14. september 2017, klokken 00:00

« forrige - neste »

Beamer Screamer

Nå er det en stund til jeg trenger nye sommerdekk, men jeg tok en titt på utvalget og fant noe som het Rotalla Setula E-Pace som var de aller billigste (ca 500 kr):

https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=72072192.129.9840&sowigan=So&Breite=145&Quer=65&Felge=15&Speed=&kategorie=6&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&sort_by=preis&rsmFahrzeugart=ALL&search_tool=standard&Label=C-C-70-2&details=Ordern&typ=R-301517

Den har C i rullemotstand og i våtegenskaper (i 145 dim) og er således fullt på høyde med eller bedre enn dyrere dekk. Noen som har erfaring med dette dekket?

Rotalla har gjort det relativt dårlig i dekktestene jeg har lest men har altså ganske OK score på de offisielle verdiene for rullemotstand og våtgrep. Noen som vet hva som egentlig legges til grunn i den offisielle dekkmerkingen?
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

tomrh

#1
Rullemotstand måles der dekket rulles mot en ståltrommel og målt rullemotstandskoeffisient mappes til bokstavkategorier der A er t.o.m 6,5 og B er 6,6-7,7 osv. Våtgrep måles ved måling av bremselengde ved bremsing ned fra 80 km/t, der hver bokstav utgjør 3 meter forskjell.

Dette er bare to parametre av mange andre som skulle vært målt, f.eks. grense for vannplaning, sideveis friksjon osv. Så det er umulig å si hvor bra det er bare ved å lese EU etikett, men en pekepinn gir det jo.

Kinesiske dekk er billige og *kan* være bra, som f.eks. Landsail og Sailun. Hvordan Rotalla er vet jeg ikke. Og hvem som setter EU klassifikasjon på kinesiske dekk vet jeg heller ikke, har sett eksempler på at det ikke stemmer så bra alltid - men da som regel at dekket er *bedre* enn målt. I EU måler produsentene med godkjent og kalibrert måleutstyr, og hvert land har et kontrollorgan som sjekker kalibreringen og tar stikkprøver. Hvordan dette virker utenfor EU er jeg neimen ikke sikker på.

(Ikke si det til noen, men det aner meg at fordi EU-etikett er påkrevd i EU-land så er det fort gjort å "klistre på noe" før eksport fra Kina. ;) Og da velger man en dårlig karakter for å ikke bli tatt i stikkprøvekontroll, fordi disse dekka selger jo uansett på pris.). 
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Stjerneglis

Bumper denne. Noen av dere som har erfaring med noen av disse rullemotstand C dekkene? Dunlop er original på vår i-Miev som trenger nye sko foran. Kanskje lurere å vente til våren nærmer seg?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Beamer Screamer

Har erfaring kun med de originale Dunlop'ene. Jeg mener i utgangspunktet at dekk ikke er noe man bør spare på, men når jeg ser at Rotalla som er det billigste dekket scorer helt på linje med Dunlop så spør jeg meg om det egentlig er noe vits i å legge penger i dyrere dekk.

Nå er det jo flere egenskaper som er viktige enn kun rullemotstand, våtgrep og støy. Men når dette ikke er dårligere enn de dyre dekkene så lurer jeg veldig på om billigst egentlig er like bra.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

pwb

Som tomrh sier, pirelliene er helt konge. Det blir som en helt annen bil. Går litt utover rekkevidden men stabiliteten og at bilen plutselig føles ut som en stor bil er absolutt verdt det. Gruer meg nesten til å sette på vinterdekk for da må jeg jo igjen bli oppmerksom at jeg kan bli blåst av veien.

tomrh

#6
Å bytte kun framdekk til Pirelli merkes svært lite på rekkevidden, kona/jeg har kjørt med dem foran i tre sesonger nå. Slitesterke er de også, blir flere sesonger. (Mens Dunlopene var helt ferdige etter 3 sesonger)

Hadde Pirelli bak også en kort periode, de satt som et skudd slik pwb sier, men idiotiske meg var mer opptatt av de 10 kilometerne tapt rekkevidde og byttet dem vekk. Skulle aldri gjort det.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Stjerneglis

#7
Supert! Da blir med stor sannsynlighet Pirelli. Stoler mer på trillingfolket enn div. dekktester  ;)

Antar det er snakk om 155-dekk erfaringene er basert på?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

elekTrond

Jeg tør minne om et annet utmerket oppkomme av "Sommerdekk til trilling" tråder: myimiev.com/.../ Wheels - Tires. F.eks. har JoeS kokt ned essensen av sine erfaringer med og til tråden Yokohama AVID ENVigor Tires. Det er også verdt å sjekke ut den beryktede ... tråden på 36 sider. Mye info om slitestyrke, støy, kW/km, km/kWetc. osv...

Der finner du bl.a. http://forums.aeva.asn.au / iMiEV tyre wear status
The time had come....
I ordered 2 x continental ecocontac3 in 155x60 R15 from BoB Jane and had them F&B for $130 ea.  edit: the dunlop 2030s were quoted at $230 and there was only 1 in Oz !

Originaldekkene våre har samme sinnssvake pris i USA, noe som trigget JoeS til å investere i sine Yoko dekk.
'13 Mjau

tomrh

#9
De har et annet utvalg av dekk over dammen, annen standard dim bak (175/60R15), samt at tråden er litt utdatert (siste innlegg 2. aug 2015). ContiEcoContact3 selges ikke lengre, ja selv ContiEcoContact5 begynner å dra på åra. Jeg fant lite av verdi i den opprinnelige tråden (bidro litt selv btw). Oppsummeringstråden om Yokohama startet i 2015 har jeg ikke studert enda da.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

erik e

Ikke dekk men.  La på vinterhjul her om dagen og syntes de var tyngre enn sommerhjulene . Dette måtte sjekkes. Orginale felger foran (bare felger) var nesten 2 kg. lettere enn felgene som er på vinterhjul. Så orginale felger er vel og foretrekke . Ca. 10 kg. ( bak felger er tyngre) roterende masse og mer aero vennlig .   
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

TB

#11
Tenker det blir vår og sommer i år også.. :D

Framdekka er slitt, forsatt nok mønster god margin på slitasjevarsler, men tenker det er greit å bytte.

Har fått forslag om levert av www.dekkskift.no, søkt opp data via dekkonline:

Nexen N blue HD Plus
Rulle: E, Våtgrep: C, Støy 68 dB

Continental EcoContact EP
Rulle: F, Våtgrep: B, Støy 70 dB

Vil E og F på rullemotstand merkes?

Fem dekk med rullemotstand C i original dim
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

#12
Vil det være smart å endre dimensjon til 155/60 R15? (avvik rulleomkrets -0,4%)

Pirelli Cinturato P1 Verde 155/60 R15 74H ECOIMPACT
Rulle: C, Våtgrep: B, Støy 69 dB

Kan eg bruke denne dimensjonen i lag med original dimensjon 175/55R15 bak?
Eller må / bør det velges 185/55R15 bak?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elekTrond

165 matcher 185 bedre enn 155 på rulleomkrets da de to første begge er større enn org.dim. 155 er som du sier mindre. Mener å huske et =<4% avvikstall mellom foraksel (VA) og bakaksel (HA) for når regenerérererereeeringen kobles ut.

@Beamer Screamer: Gidder du å døpe om / tilføye "2018" i trådtittelen? Det gir tråden høyere relevans ved  senere søk. Er så kjedelig å bla i gamle tråder for å oppdage at de og innholdet/prisene er fra 2012, på utgått sortiment osv...  ::)
'13 Mjau

tomrh

#14
Sitat fra: TB på onsdag 04. april 2018, klokken 23:54
Vil det være smart å endre dimensjon til 155/60 R15? (avvik rulleomkrets -0,4%)

Pirelli Cinturato P1 Verde 155/60 R15 74H ECOIMPACT
Rulle: C, Våtgrep: B, Støy 69 dB

Kan eg bruke denne dimensjonen i lag med original dimensjon 175/55R15 bak?
Eller må / bør det velges 185/55R15 bak?
pwb og jeg kjører/har kjørt med 155+175 Pirelli, sitter som støpt på veien!
Synes ikke det fungerer like bra med 185 bak, har prøvd noen ulike komboer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA