Skrevet av Emne: Sommerdekk til Trilling  (Lest 259 ganger)

Beamer Screamer

• Full Member
    • Vis profil
Sommerdekk til Trilling
« på: torsdag 14. september 2017, klokken 00:00 »
Nå er det en stund til jeg trenger nye sommerdekk, men jeg tok en titt på utvalget og fant noe som het Rotalla Setula E-Pace som var de aller billigste (ca 500 kr):

https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=72072192.129.9840&sowigan=So&Breite=145&Quer=65&Felge=15&Speed=&kategorie=6&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&sort_by=preis&rsmFahrzeugart=ALL&search_tool=standard&Label=C-C-70-2&details=Ordern&typ=R-301517

Den har C i rullemotstand og i våtegenskaper (i 145 dim) og er således fullt på høyde med eller bedre enn dyrere dekk. Noen som har erfaring med dette dekket?

Rotalla har gjort det relativt dårlig i dekktestene jeg har lest men har altså ganske OK score på de offisielle verdiene for rullemotstand og våtgrep. Noen som vet hva som egentlig legges til grunn i den offisielle dekkmerkingen?
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr (litt mer enn på iOn'en)

tomrh

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Sommerdekk til Trilling
« Svar #1 på: torsdag 14. september 2017, klokken 07:59 »
Rullemotstand måles der dekket rulles mot en ståltrommel og målt rullemotstandskoeffisient mappes til bokstavkategorier der A er t.o.m 6,5 og B er 6,6-7,7 osv. Våtgrep måles ved måling av bremselengde ved bremsing ned fra 80 km/t, der hver bokstav utgjør 3 meter forskjell.

Dette er bare to parametre av mange andre som skulle vært målt, f.eks. grense for vannplaning, sideveis friksjon osv. Så det er umulig å si hvor bra det er bare ved å lese EU etikett, men en pekepinn gir det jo.

Kinesiske dekk er billige og *kan* være bra, som f.eks. Landsail og Sailun. Hvordan Rotalla er vet jeg ikke. Og hvem som setter EU klassifikasjon på kinesiske dekk vet jeg heller ikke, har sett eksempler på at det ikke stemmer så bra alltid - men da som regel at dekket er *bedre* enn målt. I EU måler produsentene med godkjent og kalibrert måleutstyr, og hvert land har et kontrollorgan som sjekker kalibreringen og tar stikkprøver. Hvordan dette virker utenfor EU er jeg neimen ikke sikker på.

(Ikke si det til noen, men det aner meg at fordi EU-etikett er påkrevd i EU-land så er det fort gjort å "klistre på noe" før eksport fra Kina. ;) Og da velger man en dårlig karakter for å ikke bli tatt i stikkprøvekontroll, fordi disse dekka selger jo uansett på pris.). 
« Siste redigering: torsdag 14. september 2017, klokken 08:29 av tomrh »
Stjørdal
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 130.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 140.000 km
(2001 Mitsubishi Spacewagon 2.4 GDI 4x4)