Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spak for nedfelling av seterygg - Eksempel på reparasjon

Startet av Karl-Wilhelm, tirsdag 04. september 2018, klokken 20:59

« forrige - neste »

Karl-Wilhelm

Spaken på den ene baksete ryggen slapp plutselig etter å ha vært løs ganske lenge, satt i gang med å demontere for å gjøre et forsøk på reparasjon.

Demonteringen er ukomplisert, dette greier hvem som helst, men reparasjonen i dette tilfellet krever TIG-apparat, MIG og pinne burde fungere. Kanskje også to-komponent epoksy. Har ikke sveiset med TIG før, kun bittelitt med MIG, men dette er barnemat for en hvilken som helst sveiser og det tar svært kort tid å gjennomføre.

1. Ta ut setebenk, matte i bagasjerom og finn de fem maskinskruene og den ene mutteren som holder seteryggene nede.
2. Ta så ut seteryggene, skru ut skruene som holder spak på plass og plastdekselet under.
3. Du vil nå se denne tappen som er presset på akslingen. For sveising behøver den ikke være så løs at den kan taes av, men for liming er det kanskje nødvendig.
4. Brukte et TIG apparat med Argon i flaske på 120A i DC-modus. Plasser jordklemma på tappen og dekk til stoffet. Korte pulser var nok for å smelte sammen delene, 4 punkter rundt bør holde. Husk å merke hvilken retning tappen pekte for å få spaken på rett plass.
5. Ta hensyn til restvarme på sveisa deler før montering og bruk noe fett rundt skruer for å hindre rust der de festet mot chassis.

Vennligst se vedlagte bilder.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

engolf

Det var en detaljerad och bra beskrivning:)
Hur gammal är bilen, och brukar du fälla ned baksätena ofta?
En fråga till: när du svetsade i bilen, kopplade du bort 12v batteriet? Jag vet en del moderna bilar inte tycker om att man svetsar i karosseriet/chassiet utan att göra bilen strömlös först.

Karl-Wilhelm

Bare hyggelig =)

- Bilen er 2012 registrert og har snart gått 70'km.
- Baksetene er stadig nede for å frakte et eller annet.
- Setene var ute av bilen da de ble sveiset, må nesten det for å komme til.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Pastor1

Øyvind Slåtta - Asker
Pastorkjørt 2011-modell i-MiEV siden oktober 2016
Er den lilla? Eller er den rød? Fasiten sier Bringebærrød

covi

For de som ikke vil/har mulighet til å sveise så kan man borre igjennom hylse og aksling og sette inn en fjærpinne.
https://www.oieparts.no/Produkt/fjrpinne-nav-8-mm-(40534)

Rogaland, Kjøpte Mitsubitshi i-Miev februar 2012, kjørt 16000 km per januar 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA