Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf er ikke så bra kvalitet allikevel

Startet av T.K, onsdag 13. september 2017, klokken 23:59

« forrige - neste »

Eplejus

Sitat fra: Øystein K på fredag 15. september 2017, klokken 22:14
Hehe, begynner å bli litt spesielle sammenligninger her nå.

Tja, vi kom vel fram til at det er mer problem og dyrere å ha en Audi ;D

alagerqv

Det dyreste ved å ha bilen er å kjøpe den. Min 2012 Leaf kostet ca 280k ny, og ble solgt for 145k etter 3 år. Kjøper du brukt Leaf eller andre biler, så skal du altså reparere for ganske mye før det ikke lønner seg med brukt. Det er jo ikke slik at en 2012 Leaf går for 60k i dag.


Sent from my iPhone using Tapatalk

alagerqv

Kan forøvrig legge til at min 2015 e-Golf ligger an til å få mindre verditap enn Leaf. Tilbud fra oppkjøper er på ca 200k etter 2,5 år med nyprisen på ca 300k. Går over til TMS75D som neppe får like hyggelig verditap... men andre egenskaper gjør det for min del verdt det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

T.K

Sitat fra: alagerqv på lørdag 16. september 2017, klokken 11:03
Kan forøvrig legge til at min 2015 e-Golf ligger an til å få mindre verditap enn Leaf. Tilbud fra oppkjøper er på ca 200k etter 2,5 år med nyprisen på ca 300k. Går over til TMS75D som neppe får like hyggelig verditap... men andre egenskaper gjør det for min del verdt det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

La meg prøve å forklare litt nærmere. Tråden ble ikke startet for å fortelle nåværende Leaf-eiere at det har vært kostbart å eie Leaf. Tråden ble startet for å fortelle kommende bruktbilkjøpere av Leaf at det høyst sannsynlig blir veldig kostbart å eie Leaf.

Noe vi vet med 100 % sikkerhet er at alle biler etterhvert faller fra hverandre. Og når en Leaf faller fra hverandre så blir det veldig mye dyrere enn når en Golf faller fra hverandre.

Tidligere var det betydelig mer vanlig å dra på skroten enn nå. Men også tidligere var det mange deler man ikke fikk tak i på skroten. De som vurderer å kjøpe brukt Leaf bør få vite dette. De kommer til å lete mye på internett etter deler og de kommer til å ringe mye til skroten. For nå har Leaf begynt å løsne. Og snart går den i oppløsning, som alle biler (ikke ta dette med "oppløsning" bokstavelig, nå da).

EV-FTW

Jeg fikk tilbud om 180 000 i innbytte, når ny leaf kommer i april. Da er bilen 2 år. Selv ville jeg nok fått et sted melllm 200 og 220 000 for den i april.
Kjøpte den for 270 000. Det er da altså alt fra 50 til 90 000 i tap på 2 år.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

EV-FTW

Sitat fra: T.K på lørdag 16. september 2017, klokken 12:37
Sitat fra: alagerqv på lørdag 16. september 2017, klokken 11:03
Kan forøvrig legge til at min 2015 e-Golf ligger an til å få mindre verditap enn Leaf. Tilbud fra oppkjøper er på ca 200k etter 2,5 år med nyprisen på ca 300k. Går over til TMS75D som neppe får like hyggelig verditap... men andre egenskaper gjør det for min del verdt det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

La meg prøve å forklare litt nærmere. Tråden ble ikke startet for å fortelle nåværende Leaf-eiere at det har vært kostbart å eie Leaf. Tråden ble startet for å fortelle kommende bruktbilkjøpere av Leaf at det høyst sannsynlig blir veldig kostbart å eie Leaf.

Noe vi vet med 100 % sikkerhet er at alle biler etterhvert faller fra hverandre. Og når en Leaf faller fra hverandre så blir det veldig mye dyrere enn når en Golf faller fra hverandre.

Tidligere var det betydelig mer vanlig å dra på skroten enn nå. Men også tidligere var det mange deler man ikke fikk tak i på skroten. De som vurderer å kjøpe brukt Leaf bør få vite dette. De kommer til å lete mye på internett etter deler og de kommer til å ringe mye til skroten. For nå har Leaf begynt å løsne. Og snart går den i oppløsning, som alle biler (ikke ta dette med "oppløsning" bokstavelig, nå da).

Som ny bil er Leaf godt feilfri, og som 5 år gammel bruktbil har den også meget lite feil.
At den plutselig etter fem år skal " gå i oppløsning" er helt urealistisk.
Så det vil bli stort sett et greit bekymringsfritt bilhold fremover også.

Jeg vil faktisk gå så langt i å si det stikk motsatte av deg, at jeg anbefaler folk å kjøpe en brukt leaf, langt fremfor en 5 år gammel fossilbil!

Nissan har høye delepriser, men som sagt, det er ganske greit å få tak i deler andre plasser.

Du må gjerne fortsette korstoget ditt, men du tar jo helt av, og det på grunnlag av en liten feil på 4 år, og en urealistisk spådom om bilens forfall i fremtiden.

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

T.K

Sitat fra: Øystein K på lørdag 16. september 2017, klokken 12:48
Sitat fra: T.K på lørdag 16. september 2017, klokken 12:37
Sitat fra: alagerqv på lørdag 16. september 2017, klokken 11:03
Kan forøvrig legge til at min 2015 e-Golf ligger an til å få mindre verditap enn Leaf. Tilbud fra oppkjøper er på ca 200k etter 2,5 år med nyprisen på ca 300k. Går over til TMS75D som neppe får like hyggelig verditap... men andre egenskaper gjør det for min del verdt det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

La meg prøve å forklare litt nærmere. Tråden ble ikke startet for å fortelle nåværende Leaf-eiere at det har vært kostbart å eie Leaf. Tråden ble startet for å fortelle kommende bruktbilkjøpere av Leaf at det høyst sannsynlig blir veldig kostbart å eie Leaf.

Noe vi vet med 100 % sikkerhet er at alle biler etterhvert faller fra hverandre. Og når en Leaf faller fra hverandre så blir det veldig mye dyrere enn når en Golf faller fra hverandre.

Tidligere var det betydelig mer vanlig å dra på skroten enn nå. Men også tidligere var det mange deler man ikke fikk tak i på skroten. De som vurderer å kjøpe brukt Leaf bør få vite dette. De kommer til å lete mye på internett etter deler og de kommer til å ringe mye til skroten. For nå har Leaf begynt å løsne. Og snart går den i oppløsning, som alle biler (ikke ta dette med "oppløsning" bokstavelig, nå da).

Som ny bil er Leaf godt feilfri, og som 5 år gammel bruktbil har den også meget lite feil.
At den plutselig etter fem år skal " gå i oppløsning" er helt urealistisk.
Så det vil bli stort sett et greit bekymringsfritt bilhold fremover også.

Jeg vil faktisk gå så langt i å si det stikk motsatte av deg, at jeg anbefaler folk å kjøpe en brukt leaf, langt fremfor en 5 år gammel fossilbil!

Nissan har høye delepriser, men som sagt, det er ganske greit å få tak i deler andre plasser.

Du må gjerne fortsette korstoget ditt, men du tar jo helt av, og det på grunnlag av en liten feil på 4 år, og en urealistisk spådom om bilens forfall i fremtiden.

Du må gjerne bruke google og søke på leaf og høye delepriser og flere store aviser har artikler om temaet. Dette er veldig alvorlig for enkelte, skjønner du. At du synes det er en bagatell, vel, du om det.

Det er forlvrig helt uforståelig at voksne mennesker ikke vet at dess eldre bilene blir, dess mer går de i stykker. Det samme med at du tror Leaf er unntatt fra tyngdelovene. Den går altså ikke bare kanskje mer og mer i stykker, men helt sikkert. Å benekte det blir som å benekte at våren kommer etter vinteren ( for det er det faktisk noen som gjør).

EV-FTW

#37
Sitat fra: T.K på lørdag 16. september 2017, klokken 13:21
Sitat fra: Øystein K på lørdag 16. september 2017, klokken 12:48
Sitat fra: T.K på lørdag 16. september 2017, klokken 12:37
Sitat fra: alagerqv på lørdag 16. september 2017, klokken 11:03
Kan forøvrig legge til at min 2015 e-Golf ligger an til å få mindre verditap enn Leaf. Tilbud fra oppkjøper er på ca 200k etter 2,5 år med nyprisen på ca 300k. Går over til TMS75D som neppe får like hyggelig verditap... men andre egenskaper gjør det for min del verdt det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

La meg prøve å forklare litt nærmere. Tråden ble ikke startet for å fortelle nåværende Leaf-eiere at det har vært kostbart å eie Leaf. Tråden ble startet for å fortelle kommende bruktbilkjøpere av Leaf at det høyst sannsynlig blir veldig kostbart å eie Leaf.

Noe vi vet med 100 % sikkerhet er at alle biler etterhvert faller fra hverandre. Og når en Leaf faller fra hverandre så blir det veldig mye dyrere enn når en Golf faller fra hverandre.

Tidligere var det betydelig mer vanlig å dra på skroten enn nå. Men også tidligere var det mange deler man ikke fikk tak i på skroten. De som vurderer å kjøpe brukt Leaf bør få vite dette. De kommer til å lete mye på internett etter deler og de kommer til å ringe mye til skroten. For nå har Leaf begynt å løsne. Og snart går den i oppløsning, som alle biler (ikke ta dette med "oppløsning" bokstavelig, nå da).

Som ny bil er Leaf godt feilfri, og som 5 år gammel bruktbil har den også meget lite feil.
At den plutselig etter fem år skal " gå i oppløsning" er helt urealistisk.
Så det vil bli stort sett et greit bekymringsfritt bilhold fremover også.

Jeg vil faktisk gå så langt i å si det stikk motsatte av deg, at jeg anbefaler folk å kjøpe en brukt leaf, langt fremfor en 5 år gammel fossilbil!

Nissan har høye delepriser, men som sagt, det er ganske greit å få tak i deler andre plasser.

Du må gjerne fortsette korstoget ditt, men du tar jo helt av, og det på grunnlag av en liten feil på 4 år, og en urealistisk spådom om bilens forfall i fremtiden.

Du må gjerne bruke google og søke på leaf og høye delepriser og flere store aviser har artikler om temaet. Dette er veldig alvorlig for enkelte, skjønner du. At du synes det er en bagatell, vel, du om det.

Det er forlvrig helt uforståelig at voksne mennesker ikke vet at dess eldre bilene blir, dess mer går de i stykker. Det samme med at du tror Leaf er unntatt fra tyngdelovene. Den går altså ikke bare kanskje mer og mer i stykker, men helt sikkert. Å benekte det blir som å benekte at våren kommer etter vinteren ( for det er det faktisk noen som gjør).


Dette blir det avsluttende fra meg, da jeg opplever deg at du egentlig mer er her for å kverrulere, enn noe annet.

Jeg har aldri sagt at det IKKE er feil på Leaf, ei heller at det ikke kommer til å bli.

Men den er langt over gjennomsnittet feilfri, og kommer nok til å fortsette med det etter 5 år.

Bremser blir mindre slitt enn på fossile biler, det er færre ting som kan bli ødelagt.
Det som kommer av slitasjedeler som må byttes, kan bli gjort av andre verksted enn Nissan sine. Og deler kan bestilles på nett.

Så ja, jeg synes rett og slett korstoget ditt blir litt komisk.

Tar gjerne folk seriøst, og kommer med råd og hjelp.
Men i dette tilfellet opplever jeg ikke at du er ute etter råd og tips, men kun er ute etter å spy eder og galle, på et ufattelig tynt grunnlag.

Gå gjerne over til andre biler, men kostnadene vil nok absolutt ikke være midre der, heller motsatt. 

Ønsker deg lykke til på din jakt etter ny bil.

Link til en artikkel.
http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2015/03/Smaa-elbiler-har-svindyre-deler

Leaf er ikke verst der gitt.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

nr1rayner

Sitat fra: T.K på fredag 15. september 2017, klokken 16:00
Jeg tror du forveksler resultatet av å reparere motoren ved motorhavari ved registerreims-brudd med selve jobben med å bytte reima. Jeg har funnet registerreim til Lamborghini Diablo til 200 kroner, men regner ikke med det koster 29 800 å bytte den. Om du har eksempler på biler hvor det koster 30 000 kroner å bytte registerreim, kom gjerne med dem. Og helst i medium familiebilklasse eller annen famiiebil, ikke Rolls Royce.

Mulig reima koster 200 kr, men har du litt peiling på motor vet du at løpe-/strammehjul og vannpumpe også bør skiftes samtidig.
Skiftet ganske nylig på min mors -08 Ford Fiesta 1,4 TDCi, det burde jo være normal nok bil..?
Husker ikke eksakt prisen hos forhandler, men det var i området 15.000. Han som gav prisen "påpekte" at det var jo veldig billig på denne bilen, flere normale biler (Ford og Volvo) hvor man fort passerte 20.000 på en slik "enkel" jobb, så at det koster 30.000 på enkelte biler har jeg ingen grunn til å tvile på.
Helt normalt reg.reim skifte på moderne biler, motorfeste må løsnes, ellers en "rett frem-jobb".
Gjorde jobben selv med deler til ca 5.000.

"Fossilhodene" hauser opp om at batteriet på elbiler må skiftes og koster noe vannvittig.
Siste jeg har hørt er ca 40-50' for nytt batteri på Leaf. Det er jo tilsvarende 2 skift av reg.reim..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

T.K

#39
Jeg vet ikke hvorfor dere gutter på forum sitter foran pecen og enten lyver med vilje? Eller er dere bruktbilselgere? Historien om din mors gamle Ford Fiesta, det er jo en typisk bruktbilselger-vandrehistorie.

Ford har landsdekkende priser, og de oppgir prisen på nettet, skjønner du. Registerreimsbytte på Ford er fra 9000 til 10000, også på store biler, og det er med vannpumpe, arbeid, deler og mva. Og strammehjulet, det koster nesten ingenting, og byttes samtidig.

http://www.ford.no/Eie-en-Ford/FordMotorcraft/Reparasjoner/Registerreim-Vannpumpe-Sett



nr1rayner

#40
@T.K
Er det noen som lyver med vilje her, så er det nok du.
Hvorfor i all verden skal jeg si at de ville ha 15' hvis de virkelig sa 9'?

Tror du virkelig de prisene du viser til gjelder alle nevnte biler og ikke bare den billigste??
Stikk innom en Ford-forhandler og spør om virkelig priser da.
Og etter det, skjerp deg!
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

T.K

2NR12rayner!

Når noen kjemper bilselgernes sak så innbitt som du så er det ikke merkelig at du blir tatt for å være en lurendreier og bruktbilselger. Om du ikke hadde vært bruktbilselger, men heller forbruker, så ville du heller reagert på de spinnville prisene du presenterer heller enn å normalisere dem.

At du fikk den flotte prisen 15 000 og attpåtil synes det var "veldig billig", det forteller sitt tydelige språk. Du prøver å hause opp prisen på registerreimsbytte, og det gjør du ganske grundig. Jeg anbefaler alle om å ta dette ikke bare med en klype salt men med stor skepsis.

Prislisten jeg presenterte forteller hva det koster for normale Ford å bytte registerreim, noe jeg finner plausibelt i forhold til prisene jeg har betalt tidligere.

leafnor

For min del observerer jeg i den her tråden avsporing omkring Leafkvalitet. Tenker jeg skal prøve å komme nærmere tema, som jeg tolker dreier seg om kvaliteten på vindusviskermekanikken på Leaf.
Føler det kan knyttes en viss risiko til det, bli satt i bås med en eller annen yrkesgruppe, men gjør et forsøk.

- Vindusviskermekanikken på Leaf er like god/dårlig som alle andre biler.

Det er så at Nissan ikke er alene om å bruke samme snap-løsning i viskersystemet. Og da med samme pålitelighet for funksjon, at de kan falle av.
Det så "ofte" at det er egen business i en fix, et klips.

Kjøp det til 50,-, og problemet under kontroll:
https://x8r.co.uk/fiat-punto-windscreen-wiper-linkage-motor-repair-clip-kit




Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Balrog

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 16. september 2017, klokken 15:49

Siste jeg har hørt er ca 40-50' for nytt batteri på Leaf. Det er jo tilsvarende 2 skift av reg.reim..

Hvor? i følge Birger N Haug koster dette rundt 100.000 + mva og montering og de vil ikke gi garanti
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Bondeknøl

Sitat fra: T.K på lørdag 16. september 2017, klokken 12:37
Sitat fra: alagerqv på lørdag 16. september 2017, klokken 11:03
Kan forøvrig legge til at min 2015 e-Golf ligger an til å få mindre verditap enn Leaf. Tilbud fra oppkjøper er på ca 200k etter 2,5 år med nyprisen på ca 300k. Går over til TMS75D som neppe får like hyggelig verditap... men andre egenskaper gjør det for min del verdt det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

La meg prøve å forklare litt nærmere. Tråden ble ikke startet for å fortelle nåværende Leaf-eiere at det har vært kostbart å eie Leaf. Tråden ble startet for å fortelle kommende bruktbilkjøpere av Leaf at det høyst sannsynlig blir veldig kostbart å eie Leaf.

Noe vi vet med 100 % sikkerhet er at alle biler etterhvert faller fra hverandre. Og når en Leaf faller fra hverandre så blir det veldig mye dyrere enn når en Golf faller fra hverandre.

Tidligere var det betydelig mer vanlig å dra på skroten enn nå. Men også tidligere var det mange deler man ikke fikk tak i på skroten. De som vurderer å kjøpe brukt Leaf bør få vite dette. De kommer til å lete mye på internett etter deler og de kommer til å ringe mye til skroten. For nå har Leaf begynt å løsne. Og snart går den i oppløsning, som alle biler (ikke ta dette med "oppløsning" bokstavelig, nå da).
Hvem betaler deg for å skrive dette?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA