Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Antall elbiler solgt i Europa 2017

Startet av Crown, onsdag 13. september 2017, klokken 23:06

« forrige - neste »

Crown

Litt pussig/artig tabell dette. Sammenligner vi med norske tall så virker det som det for noen modeller omtrent utelukkende selges biler i Norge (VW f.eks.), mens for andre ser det ut som om resten av Europa har forrangen (Ioniq f.eks.)

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170911/nu-okar-elbilarna-snabbare-an-suvarna-men-fran-extremt-laga-nivaer/


Elbilstoppen i Europa
EDIT: Til og med juni 2017

Bilmodell   Sålda bilar
1. Renault Zoe   16.783
2. Nissan Leaf   10.961
3. BMW i3   10.384
4. Hyundai Ioniq   10.078
5. Tesla Model S   6.801
6. Tesla Model X   5.298
7. Volkswagen e-Golf   3.652
8. Kia Soul EV   2.184
9. Mercedes B 250 e   1.790
10. Volkswagen e-Up   1.382
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Agmuns

Pussig er det ikke. Vi fjellaper har tradisjonelt sett hatt en veldig sær bilpark. Vi følger ikke med i det hele tatt med biltrendene i resten av Europa. Ja med unntak av elbiler hvor vi har vært i forkant.

For eksempel så har vi vært sykelig opptatt av å ha veldig små motorer og så å si alltid øverste utstyrsnivå. I andre Europeiske land er utstyret mindre viktig og motoren desto mer viktig. Det samme gjelder at vi har et perverst godt forhold til stasjonsvogner. Det er en grunn til at de tradisjonelt blir lansert lenge etter sedanen/coupeen av samme modell blir vist frem.

Knut Røe

Det du beskriver er slik det har blitt pga rødt styre i landet over flere tiår. De er svært glad i alt som heter avgifter.
Dette gjelder også batteri biler. De er gitt de fleste fordeler som er mulig å gi.
Folket følger de føringene som er gitt av myndighetene, stort sett.

Philip Marlowe

Tja, det med at nordmenn velger motorsvake biler gjelder tydeligvis ikke elbiler.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

...

Sitat fra: Agmuns på lørdag 16. september 2017, klokken 12:08
For eksempel så har vi vært sykelig opptatt av å ha veldig små motorer og så å si alltid øverste utstyrsnivå. I andre Europeiske land er utstyret mindre viktig og motoren desto mer viktig. Det samme gjelder at vi har et perverst godt forhold til stasjonsvogner. Det er en grunn til at de tradisjonelt blir lansert lenge etter sedanen/coupeen av samme modell blir vist frem.
Mer riktig å si at politikerne/byråkratene har vært sykelig opptatt av små motorer. Saueflokken har bare fulgt etter fordi det betydde økonomisk ruin å velge noe annet.

At nordmenn har et unormalt forhold til stasjonsvogner gjelder ikke helt lenger nå, det fokuset er nå vridd over på SUV, er fordi (tror jeg) at bil er såpass kostbart her i landet at når man først skal ha en ny bil, så skal den dekke absolutt alle behov, inklusive å frakte alt man kan tenkes å ta med seg på en tur både på og utenfor asfalt under alle føreforhold, trekke tung henger og i tillegg imponere naboen både hjemme og på hytta.

Det nytter bare ikke med forholdsvis dyre småbiler og sedan/coupé da.

Lassi

Sitat fra: Philip Marlowe på søndag 17. september 2017, klokken 10:03
Tja, det med at nordmenn velger motorsvake biler gjelder tydeligvis ikke elbiler.

På hvilken måte?
Er vel kun Tesla som gir folk et valg og tipper de selger færrest P-modeller.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Agmuns på lørdag 16. september 2017, klokken 12:08
Pussig er det ikke. Vi fjellaper har tradisjonelt sett hatt en veldig sær bilpark. Vi følger ikke med i det hele tatt med biltrendene i resten av Europa. Ja med unntak av elbiler hvor vi har vært i forkant.

For eksempel så har vi vært sykelig opptatt av å ha veldig små motorer og så å si alltid øverste utstyrsnivå. I andre Europeiske land er utstyret mindre viktig og motoren desto mer viktig. Det samme gjelder at vi har et perverst godt forhold til stasjonsvogner. Det er en grunn til at de tradisjonelt blir lansert lenge etter sedanen/coupeen av samme modell blir vist frem.

Fjellape kan du være sjøl! Et enstemmig Storting gikk i 2007 (tror jeg) inn for et nytt avgiftssystem som straffet høyt CO2-utslipp, høy vekt og i noen grad stor effekt. Det er derfor logisk at vi har vi i Norge har orientert oss mer mot mindre biler med moderate (men kraftige) motorer og heller lagt penger i utstyr og kvalitet (og flere såkalte premiumbiler). Vi har derved blitt mer like resten av Europa som foretrekker mindre biler med moderate motorer. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA