Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lengde 400v kabel

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 13. september 2017, klokken 16:26

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Ikke relatert til lading av elbil, men el:

Har en skole (Høvik skole, Bærum, for lokalkjente) som har behov før strøm på idrettsplassen på 17. mai. Idrettsplassen er 225 meter unna et 3-fas 16A 400v uttak. 

Skolen har fra tidligere 2 stk 32A brukssentraler, samt 3 stk. skjøtekabler 5X6mm på 25meter hver.
(Brukt den gangen skolen lånte naboskolen til 17. mai feiring)

Tenkte da å skjøte de 3 første kablene og sette opp første brukssentral etter 75 meter. Med så tykke kabler, 400v 3-fas ser det ut til at spenningsfallet blir minimalt.
http://holteindustri.no/beregning-av-spenningsfall


De neste 150 meterne må vi kjøpe kabler til. Jeg ser jeg for meg at vi går ned til 3-fas 16A 400v. Da blir kablene billigere og lettere. Holder det med 2,5mm eller bør man opp i 4mm? I enden setter vi siste brukssentral. Det skal brukes til 2 pølsekokere, is-fryser og PA-anlegg. Tipper max strøm ligger på 7000w som kan fordeles nokså likt på fasene. Pølsekokere og PA-anlegg greier nok et spenningsfall fint. Vet ikke hvordan det er med fryser...

Noen som har synspunkter på dette vil fungere og være OK. Bør vi gå opp til 4mm på siste lange strekket?
Jeg er litt usikker på 400v trefas og spenningsfall, så hadde vært fint med en hånd å holde i.

Annet å ta hensyn til?

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Orbit

#1
Skal du ha noe last på første brukssentral, eller henger alt på enden? Er de kablene du allerede har med 32A-kontakter, som da ikke passer med stikket på veggen?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Lars C. Krogenæs

#2
Bytter til rød 16A på første støpsel på 6mm kabler skolen allerede har. Ikke noe last på første brukssentrel, men benytter 16a uttaket, (som er sikret til 16A).
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 13. september 2017, klokken 16:26
Ikke relatert til lading av elbil, men el:

Har en skole (Høvik skole, Bærum, for lokalkjente) som har behov før strøm på idrettsplassen på 17. mai. Idrettsplassen er 225 meter unna et 3-fas 16A 400v uttak. 

Skolen har fra tidligere 2 stk 32A brukssentraler, samt 3 stk. skjøtekabler 5X6mm på 25meter hver.
(Brukt den gangen skolen lånte naboskolen til 17. mai feiring)

Tenkte da å skjøte de 3 første kablene og sette opp første brukssentral etter 75 meter. Med så tykke kabler, 400v 3-fas ser det ut til at spenningsfallet blir minimalt.
http://holteindustri.no/beregning-av-spenningsfall


De neste 150 meterne må vi kjøpe kabler til. Jeg ser jeg for meg at vi går ned til 3-fas 16A 400v. Da blir kablene billigere og lettere. Holder det med 2,5mm eller bør man opp i 4mm? I enden setter vi siste brukssentral. Det skal brukes til 2 pølsekokere, is-fryser og PA-anlegg. Tipper max strøm ligger på 7000w som kan fordeles nokså likt på fasene. Pølsekokere og PA-anlegg greier nok et spenningsfall fint. Vet ikke hvordan det er med fryser...

Noen som har synspunkter på dette vil fungere og være OK. Bør vi gå opp til 4mm på siste lange strekket?
Jeg er litt usikker på 400v trefas og spenningsfall, så hadde vært fint med en hånd å holde i.

Annet å ta hensyn til?

Lars

Dette høres egentlig mer ut som en jobb for et Honda EU70is aggregat eller lignende ;) Ingen som har ett dere kan låne/leie? Evt. flere små Honda-aggregater, og fordele apparatene utover.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

De leide aggregat i år, men med for lite effekt. Mye bedre å kjøpe kabel, hvis det går i forhold til spenningsfall....
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Orbit

#5
Da ender du på ca 12A strømtrekk per fase (gitt jevn balansering). Første strekket med 75m 5G6 taper du da ca 5V, mens siste 150m med 2.5mm2 vil droppe 25V. 30V tap totalt blir mye spenningsfall, for ikke å snakke om at det er nesten 1kW med varme!

Jeg ville derfor anse 5G4 som et minimum. Men 150m med slik kabel er et monster på nesten 100kg, så den bør deles i flere seksjoner (som koster litt i kontakter for hver deling). Da får du drøyt 20V spenningstap totalt. Kan vel få kabel til kr 40,- per meter, + en tusenlapp i kontakter, så ca 7000 kr totalt (forutsatt du allerede har verktøy til å krympe på terminering på kablene).

Alternativt: Legg to separate strenger med 5G2.5 fra mellomstasjonen og ut. Dette gitt du kan fordele lasten over disse to kablene (som uansett samlet har 25% mer kobber enn 5G4). Da ender du på 12-13V tap fra mellomstasjonen og ut, og <20V totalt. Følsomt utstyr kan da evt få leve på en streng med mindre last, og heller tåle større tap på det som går til pølsekokere.

5G2.5 får du også som ferdige kabler på 25m, til samme pris som å kjøpe kabel og kontakter løst. 12 x 25m gir også muligheter den dagen dere absolutt må nå enda litt lenger ut (med én streng, men da må strømtrekket ned). Biltema sine er i alle fall av de rimeligere (kr 799,- så nesten 10.000,- totalt) Litt dyrere enn 5G4, men mindre arbeid og logistikk enn å få tak i en trommel med 5G4 og mekke selv. Den dagen en kabel skades, er den også lett å erstatte.

Edit: Det smerter vel i elbilsjelen, men det finnes fossile alternativer for storskala pølsekoking.

Eller kjøp en Leaf (eller noe annet med Chademo), en V2G-stasjon, og du kan koke i fem timer på et batteri  :angel:
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Lars C. Krogenæs

Mulig jeg er på bærtur, men hvordan er spenningstapet og overgang til "230v siden". Er det irrelevant, eller blir det 400v-20v spenningsfall som gir 380/√3 som gir 213v? på hver fase (ved lik belastning)?

(Var ikke noe på pensum om spenningsfall på statsvitenskap/sosialøkonomi på Blindern)...

Elmaterialer.no selger 150meter 5X4mm kabel til 6000,-. 150m kabel veier 66kg. En fornuftig inndeling vil være 3 lengder på 50m, som er håndterbart, evt 2X75meter. Færre kontakter gir færre muligheter for "bøller" å da ut kontakten. Kontakter koster noen hundrelapper tilsammen på Biltema, og krympetang/hylser har jeg fra før.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Orbit

Spenningsfallet er kun avhengig av motstand i kabel og strømstyrke, ikke spenningen mellom lederne. Så med 12A taper du 5V på de første 75m med 5G6, og ytterligere 15V på de neste 150m med 5G4. Til sammen 20V. På 230V ender du da på 210V i enden (evt 380V for 400V-utstyr).

Alternativt legger du 5G6 hele veien (40% dyrere kabel.....), og reduserer tapet til 10V på det siste strekket (15V totalt). Da trengs det ikke noen byggsentral underveis, med redusert bøllemulighet siden det ikke er noen sikring å koble ut.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Electrix

Her er det vel stort sett pølsekokerne som trekker strøm? Jeg ville ikke vært bekymret for spenningstapet for disse, hvis det bare er termostat, varmeelement og bryter så klarer de nok fint litt spenningstap. Legger du disse på hver sin fas, og frys og PA på egen fas så burde det ikke bli noen problem for frysen.

Dersom det bare er for en gangs bruk kan dere kanskje låne/leie kabler fra elektro eller anleggsfirma, eller dedikerte utleiefirma?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

KjellG

Hadde heller ikke bekymret meg for spenningsfall og energitap fordelt over 225m. Dette står på bare noen få timer én gang i året. Pølsekokeren trekker trolig mindre når den er blitt varm og bare skal varme flere pølser.

Aggregat er kanskje enklere, men støyer.

Robert Sund

Hvis pølsekokerne kobles til henholdsvis L1 og L2 (mot N)
og PA og ismaskin til L3 (mot N) så vil:

N bli trekt mot L1 og L2 hvis begge kokerne trekker, og trekket mot L3 er lavt. Mest ekstreme verdi er hvis strømtrekket i L3 er 0. Fordi strømmen "mangler" i mot L3, og spenningen i N er upåvirket med jevnt trekk i alle fasene, kan man her regne det som negativ strøm og negativt spenningsfall. Spenningen øker derfor mellom L3 og N. Spenningøkningen tilsvarer motstanden i N ganget med strømtrekket i N helt nøyaktig, som er ubetydelig lavere enn strømtrekket til L1 (eller L2)fordi vinkelen vil øke ubetydelig over 120 grader, så denne verdien kan benyttes direkte uten noe trefaseregning hvis kokerne trekker likt.

Hvis ingen av kokerne trekker men både PA og ismaskin trekker, er det spenningsfall både i N leder og L3. Dette både er og kan regnes som en ren enfaselast. Spenningsfallet tilsvarer 2 ganger motstanden i en leder ganger med strømtrekket.

Det vil også være en dipp i spenningen til PA akkurat når ismaskinen starter (men antar at kondensatorene i PA anlegger spiser det fint da de skal takle litt rufsete strøm)

Alle andre kombinasjoner vil ligge mellom disse og kan egentlig overses IMHO.


@KjellG
Enig, det vil verken være ett problem med varmen eller økonomien. 10 kroner i tap for 10 klokketimer hvis strømtrekket hadde vært maks hele tiden i 10 timer, og det vil det ikke være.


@Electrix
Enig

Sitat fra: Orbit på torsdag 14. september 2017, klokken 12:40
Spenningsfallet er kun avhengig av motstand i kabel og strømstyrke, ikke spenningen mellom lederne.
Jepp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA