Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Et kraftig spark bak til produsentene!

Startet av cra, onsdag 13. september 2017, klokken 09:11

« forrige - neste »

Mobileum

De udugelige tyskerne gjør det jo bra i Norge (hittil i 2017. Jan t.o.m. august - OVF):

1. VW e-Golf, 3582.
2. BMW i3, 3436.
3. Nissan Leaf, 2800.
4. Renault Zoe, 1842.
5. Tesla Model X, 1698.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Crown

#31
Sitat fra: Mobileum på onsdag 13. september 2017, klokken 22:59
De udugelige tyskerne gjør det jo bra i Norge (hittil i 2017. Jan t.o.m. august - OVF):

1. VW e-Golf, 3582.
2. BMW i3, 3436.
3. Nissan Leaf, 2800.
4. Renault Zoe, 1842.
5. Tesla Model X, 1698.

Men selger VW kun i Norge? Her er tallene fra Europa:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170911/nu-okar-elbilarna-snabbare-an-suvarna-men-fran-extremt-laga-nivaer/

Elbilstoppen i Europa

Bilmodell   Sålda bilar
1. Renault Zoe   16.783
2. Nissan Leaf   10.961
3. BMW i3   10.384
4. Hyundai Ioniq   10.078
5. Tesla Model S   6.801
6. Tesla Model X   5.298
7. Volkswagen e-Golf   3.652
8. Kia Soul EV   2.184
9. Mercedes B 250 e   1.790
10. Volkswagen e-Up   1.382

EDIT: Ser at dette er til og med juni, så sammenligningen er ikke 100%.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Nasatech

Sitat fra: Mobileum på onsdag 13. september 2017, klokken 22:59
De udugelige tyskerne gjør det jo bra i Norge (hittil i 2017. Jan t.o.m. august - OVF):

1. VW e-Golf, 3582.
2. BMW i3, 3436.
3. Nissan Leaf, 2800.
4. Renault Zoe, 1842.
5. Tesla Model X, 1698.

OVF regner ikke med import og mange biler blir registrert i andre land først og derfor registrert som bruktimport til Norge selv om de er helt nye. Riktig tall er:
http://elbilstatistikk.no/?sort=3

Har dere forresten sett denne?
‪https://www.tu.no/artikler/avviser-krav-om-a-lage-elbiler-vil-beholde-diesel-og-onsker-ikke-at-norge-skal-brukes-som-forbilde/407401‬

doldis1

Sitat fra: Mobileum på onsdag 13. september 2017, klokken 22:59
De udugelige tyskerne gjør det jo bra i Norge (hittil i 2017. Jan t.o.m. august - OVF):


Vi lever i en verden der 97 % av forskerne mener vi opplever en menneskeskapt global oppvarming. De samme
forskerne mener at resultatet av det blir mer tørke,  mer oversvømmelser, mer ekstremvær og ørkenspredning.

Resultatet av det igjen blir opplagt at flere dør som følge av hetebølger, flommer, tropiske stormer men
også at den globale matproduksjonen settes under press...
Og følg med nå - ikke bare under press, men i enkelte regioner kan vi oppleve en regelrett kollaps!
Dette skjer mens vi er midt oppe i en eksplosjonsartet befolkningsvekst.

Nå- mere folk- kombinert med mindre mat, hvordan går det regnestykket opp ? Jeg skal gi deg svaret : massedød , trolig gigantiske flyktningeleire som fungerer som rene dødsleirer, og alt fordi folk i
nøkkelposisjoner nekter å slutte brenne olje....!

Med dette bildet i bakhodet kan du nå vurdere hvor godt Tysk bilindustri gjør det... Bilindustrien har drevet
med "5 år til H-bilen" i 30 år, nå har Tyskerne plukket opp hansken og omdøpt det til "5 år til elbilen"

Ikke rart de ikke vil starte batterifabrikker, de planlegger kun små serier elbiler i mange 10-år framover,kun
akkurat mange nok til å unngå et fellesEuropeisk elbilmandat med krav uttrykt i prosenter elbil...

Hva var det du kalte Tysk bilindustri ? Udugelige ? Ikke mitt ord, jeg ville kalt de umoralske hyklere...

Mobileum

#34
SitatHva var det du kalte Tysk bilindustri ? Udugelige ? Ikke mitt ord, jeg ville kalt de umoralske hyklere...

Da skal jeg straks korrigere:

De tyske umoralske hyklere (iflg doldis1) gjør det jo bra i Norge (hittil i 2017. Jan t.o.m. august - OVF):

1. VW e-Golf, 3582.
2. BMW i3, 3436.
3. Nissan Leaf, 2800.
4. Renault Zoe, 1842.
5. Tesla Model X, 1698.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Counterpointer

Sitat fra: Nasatech på torsdag 14. september 2017, klokken 07:17

Har dere forresten sett denne?
‪https://www.tu.no/artikler/avviser-krav-om-a-lage-elbiler-vil-beholde-diesel-og-onsker-ikke-at-norge-skal-brukes-som-forbilde/407401‬
Hadde ikke sett den, men det overrasker ikke.

Industrien er temmelig reaksjonær og må tvinges fremover.

doldis1

Sitat fra: Mobileum på torsdag 14. september 2017, klokken 10:14
SitatHva var det du kalte Tysk bilindustri ? Udugelige ? Ikke mitt ord, jeg ville kalt de umoralske hyklere...

Da skal jeg straks korrigere:

De tyske umoralske hyklere (iflg doldis1) gjør det jo bra i Norge (hittil i 2017. Jan t.o.m. august - OVF):

1. VW e-Golf, 3582.
2. BMW i3, 3436.
3. Nissan Leaf, 2800.
4. Renault Zoe, 1842.
5. Tesla Model X, 1698.

Joa, takker for korrigeringen, alså VW, som leverer sgs. hele sin elbilproduksjon til lille Norge har på kun
8 mnd. produsert hele 3582 elbiler...?  Wow, la meg se, hvor mange fossile har de produsert på den tiden tro?
Aha, jo rundt 7 millioner ! Da utgjør jo elbilandelen deres hele 0.05 % .... ;)
La meg heller korrigere meg selv, det er muligens unfair å sette BMW i samme bås som Daimler & VAG, de har
muligens bedre planer enn de 2 andre

Chivas

Mtp elbilfordelene vi nyter godt av her i Norge, er det vel kanskje bare bra at det går litt sirup? :)

Vi ønsker vel å beholde fordelene lengst mulig?

Mobileum

#38
Sitat fra: doldis1 på torsdag 14. september 2017, klokken 11:27
Sitat fra: Mobileum på torsdag 14. september 2017, klokken 10:14
SitatHva var det du kalte Tysk bilindustri ? Udugelige ? Ikke mitt ord, jeg ville kalt de umoralske hyklere...

Da skal jeg straks korrigere:

De tyske umoralske hyklere (iflg doldis1) gjør det jo bra i Norge (hittil i 2017. Jan t.o.m. august - OVF):

1. VW e-Golf, 3582.
2. BMW i3, 3436.
3. Nissan Leaf, 2800.
4. Renault Zoe, 1842.
5. Tesla Model X, 1698.
Joa, takker for korrigeringen, alså VW, som leverer sgs. hele sin elbilproduksjon til lille Norge har på kun
8 mnd. produsert hele 3582 elbiler...?  Wow, la meg se, hvor mange fossile har de produsert på den tiden tro?
Aha, jo rundt 7 millioner ! Da utgjør jo elbilandelen deres hele 0.05 % .... ;)
La meg heller korrigere meg selv, det er muligens unfair å sette BMW i samme bås som Daimler & VAG, de har
muligens bedre planer enn de 2 andre

Fra januar t.o.m juli solgte de 2195 e-Golf til USA. Kanskje noen i Tyskland også? Og UK?

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

doldis1

Mobileum,

Alså ikke 0,05 men 0,09 %....!   ;D ;D   Ok, ok jeg skjønner jeg tapte denne  ;D

Tysk bilindustri kommer nok ikke til å reagere før Tesla og Byd/Baic har produksjon på alle kontinenter,
da følger en periode med kaos, redningspakker og refinansiering som vil dra med seg halvparten av
Tysk økonomi utfor stupet.....

Mobileum

#40
Da går det rett vest for oss også hvis dine dommedagsprofetier slår til (men det er heldigvis veldig tvilsomt):

Tyskland topper listen hvis man ser på Norges Banks konkurransevekter. Ifølge statistikk fra SSB importerte Norge varer for 72,9 milliarder kroner fra Tyskland i 2016.

Fastlandseksporten hit beløp seg til 31,8 milliarder kroner.

Og:

Tesla is looking for German solutions to production problems surrounding its first volume-seller, the upcoming Model 3. To help grow itself from a small-scale manufacturer, the Palo Alto, California-based car company has paid $150 million to own Grohmann Engineering. To those unfamiliar, Grohmann Engineering used to supply Tesla, Volkswagen, BMW and Daimler with production equipment.

Grohmann wasn't the only German supplier slated to feed Tesla's demands -- Automotive News also reports that Tesla relies on products from Bosch, S1nn, Recaro, Peiker and Coroplast. If you look further, you'll find German equipment is used to build Tesla's batteries and body panels. Grohmann is, however, the first to get brought into the Tesla brand.

With German car companies at the top of the luxury-car heap, it makes sense for an American luxury manufacturer like Tesla to source parts and expertise from the same suppliers. The result should be a globally competitive luxury car that can also meet production demands.



Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

bno

#41
Sitat fra: JorgenM på onsdag 13. september 2017, klokken 10:10
Ja tyskerne begynner å få et forsprang. Det er vel amerikanske og endel asiatiske som lagger etter selv om det fremdeles er svært tidlig så det kan godt være at de som enda venter litt kommer best økonomisk ut av det.

Det er ikke tvil om hva Tyske bilprodusenter holder på med. Jeg skal ikke komme inn på dette i detalj nå, men det er en treneringsstrategi som foregår blant disse produsentene. Det er meget hyklersk og jeg må si at de gir faen i den sosiale kontrakten de har med Norge og andre toneangivende land. Hva som bor i disse kriminelle selskapene er da ettertrykkelig bevist i gjennom dieselgate og ellers kommet til uttryk via media det også er linket til ovenfor. Disse selskapene styrer mot et Kodak moment med stormskritt i all sin hykleriske fremtoning. De ser på potensielle bilkjøpere som om disse lever i et vakuum og intet forstår. Slik har de nå holdt på i snart 10 år iftl elbil og som det er nevnt ovenfor de siste 30 åra med H-bil.
Ikke en faens journalist spire har forstått noe som helst av hva som skjer tilsynelatende. Finnes der en eneste journalist som fremdeles har integritet nok til å kle av disse kriminelle selskapene? De fleste synes å være medlem av hele symfoniorkesteret. Rapporterer hjem som om man skulle tro det var produsentene selv som betalt gjildet.

Det tragikomiske opp i dette er at det finnes noen tomsinger som velger å betale MB 20019 kroner for å støtte disse tulle (ev) selskapene. Helt bevisstløst.

Folk begynner å forstå hva som skjer med noen få tusen unntak (ref.ovenfor) og her er et av mange eksempel på det.

"However, as an European, I feel sad to see German automakers busy with weekly press releases delaying the electric car revolution for 2020 and beyond."
Kilde: http://pushevs.com/2017/05/26/details-hyundai-kona-electric/

@JorgenM  Kan du være så vennlig å begrunne disse løse påstandene du fremsetter om at a) de er ledende og har et forsprang. Og b) Det er vel amerikanske og endel asiatiske som lagger etter.

Da ser jeg frem til å få mer data på bordet fra deg før jeg konkluderer disse utsagnene dine. Regner med at du har en persepsjonsfaktor som ligger milevis over mediantallet når du kan fremme slike påstander så jeg håper du vil dele disse holistiske tankene som du konkluderer med med meg som kanskje ikke har vært så heldige utrustet fra naturen sin side som du.

Mobileum

Du har hatt 3 Folkevogner, og ingen av dem diesel. Og du har fremdeles en halvtysk Opel. Du sier at de har holdt på "elendigheten" i snart ti år, men dine tyske biler er vel kjøpt godt innenfor denne tidsangivelsen? Når skjedde oppvåkningen?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Knut Røe


bno

#44
Sitat fra: Mobileum på torsdag 14. september 2017, klokken 22:15
Du har hatt 3 Folkevogner, og ingen av dem diesel. Og du har fremdeles en halvtysk Opel. Du sier at de har holdt på "elendigheten" i snart ti år, men dine tyske biler er vel kjøpt godt innenfor denne tidsangivelsen? Når skjedde oppvåkningen?
Jeg snakker ikke om forrige generasjon elbiler jeg snakker om next gen representert ved den helamerikanske AE (Designet i Korea der også brorparten av delene stammer fra inkl. batterien og det siste gjelder vel også for småskala produksjonen fra Tyskland) og Tesla M3 (med sitt giga factory) og den nye next gen Leaf (der den forrige generasjon ble er solgt i 288000 eks. med egen produserte batterier) og den kommende Hyundai Kona som vil ha samme rekkevidde (slik det ser ut) som AE. Ikke  små serie produksjon fra Tyskland. Nei jeg snakker ikke om dem.

Men så spør jeg om hva det er jeg ikke har fått med meg og har ikke konkludert hvem som er den ledende (selv om jeg har en anelse) og hvem som er hyklerne utover dieselgate.
Jeg tar ikke noe stilling til hvem som bedriver tonerosesøvn.  ;D Men meg er det ikke tør jeg påstå. Oppsummert jeg har innledet og så stilt noe spørsmål. Sannhetsgehalten i min anlyse i forhold til faktum er åpen for hugg. Klart det. Men nå har jeg altså stilt spørsmålene først så får vi ta det derfra...

"As I wrote in a previous article, next year will mark the beginning of the confront between two major automaker groups in the affordable electric car segment. They are the Hyundai-Kia Group and the Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance. "

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA