Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Et kraftig spark bak til produsentene!

Startet av cra, onsdag 13. september 2017, klokken 09:11

« forrige - neste »

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Troald

 :+1:
Det blir panikk hos tyskerne når dette går opp for de....
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

ludwig_holberg

Hehe, godt etablerte denne myten om tysk mangel på elbilsatsing. I virkeligheten er de tyske produsentene nå lengst foran av de store.

JorgenM

Ja tyskerne begynner å få et forsprang. Det er vel amerikanske og endel asiatiske som lagger etter selv om det fremdeles er svært tidlig så det kan godt være at de som enda venter litt kommer best økonomisk ut av det.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

doldis1

Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 13. september 2017, klokken 10:02
Hehe, godt etablerte denne myten om tysk mangel på elbilsatsing. I virkeligheten er de tyske produsentene nå lengst foran av de store.

Du satser på en alternativ virkelighet  ;)  Ingen av " de store " befinner seg faktisk i Tyskland... Selv i
den lille krystallkula vises bildet av en nær framtid der tilgang til batterier eller ikke avgjør skjebnen til
store foretak.
"De store" du snakker om er store kun innen uselgbare produkter før 10 år har gått, skal jeg tippe vil vi
se en lignende utvikling som da Steve Jobs presenterte iphone dvs. vi kommer til å sitte igjen med 2
dominerende leverandører mens alle de andre forsvinner...

Nasatech

Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 13. september 2017, klokken 10:02
Hehe, godt etablerte denne myten om tysk mangel på elbilsatsing. I virkeligheten er de tyske produsentene nå lengst foran av de store.

Har en kunde som jobber med biler. De var på bilmesse i Genève for bilbransjen. Den er ikke åpen for publikum generelt og ikke for pressen.

De kunne fortelle at alle de store aktørene var der og mange hundre biler, men ikke en eneste elbil. Ingen.

Vet ikke om satsingen er så stor som vi noen ganger får inntrykk av via norske medier.

JorgenM

Sitat fra: Nasatech på onsdag 13. september 2017, klokken 10:50

De kunne fortelle at alle de store aktørene var der og mange hundre biler, men ikke en eneste elbil. Ingen.

Vet ikke om satsingen er så stor som vi noen ganger får inntrykk av via norske medier.
Hint: IAA-mesen i Frankfurt: pågår NÅ ;)

Seriøst, dere som hele tiden disser ned de tyske produsentene forstår jeg ikke helt hvorfor har det behovet. Sjalusi? Uvitenhet? Blindet av Tesla? Noe er det i alle fall :)
Synes det er synd at flere av dere som ikke har BMW og sikkert aldri har hatt planer om å kjøpe det til stadighet skriver dritt på BMW-forumet og ødelegger seriøse tråder der med slik trolling. For oss andre blir det hele litt latterlig. Vis litt respekt og hold dere heller unna hvis dere er så anti et merke.

end Dagens Rant.

Man bør være positiv til all utvikling av elbiler og fakta er at de tyske står helt i bresjen av elbil-utviklingen nå og de neste 10 årene :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Nasatech

Sitat fra: JorgenM på onsdag 13. september 2017, klokken 11:17
Sitat fra: Nasatech på onsdag 13. september 2017, klokken 10:50

De kunne fortelle at alle de store aktørene var der og mange hundre biler, men ikke en eneste elbil. Ingen.

Vet ikke om satsingen er så stor som vi noen ganger får inntrykk av via norske medier.
Hint: IAA-mesen i Frankfurt: pågår NÅ ;)

Seriøst, dere som hele tiden disser ned de tyske produsentene forstår jeg ikke helt hvorfor har det behovet. Sjalusi? Uvitenhet? Blindet av Tesla? Noe er det i alle fall :)
Synes det er synd at flere av dere som ikke har BMW og sikkert aldri har hatt planer om å kjøpe det til stadighet skriver dritt på BMW-forumet og ødelegger seriøse tråder der med slik trolling. For oss andre blir det hele litt latterlig. Vis litt respekt og hold dere heller unna hvis dere er så anti et merke.

end Dagens Rant.

Man bør være positiv til all utvikling av elbiler og fakta er at de tyske står helt i bresjen av elbil-utviklingen nå og de neste 10 årene :+1:

Var ikke ment slik. Digger BMW. Har Tesla nå, men har hatt 4 BMWer og dama har i3. Bare sier at det kan være nyhetene i Norge er dreit litt mer mot EL enn resten av verden.

Vet ikke hva slags messe de var på, men fortalte det da jeg var der forrige måned. Det skal også sies at de er veldig mot elbiler (vet ikke hvorfor).

Og digger at andre enn Tesla kommer med elbiler. Er en grunn til at jeg lagde http://elbilstatistikk.no ;)

ludwig_holberg

Messene er tilpasset interessen i samfunnet. De sier ikke nødvendigvis noe om hva strategene i ledelsen tenker. Alle de store tyske merkene har nå kraftig elbilsatsing i emning (BMW i-serien, Audi e-tron ++, Volkswagen ID + allerede flere gode modeller i salg, Mercedes EQ). I et norsk perspektiv fremstår kanskje levering 2019/2020/2021 sent, men for det internasjonale "vendepunktet" kan det treffe særdeles bra.

doldis1

Tysk bilindustri tilpasser seg utviklingen i det øverste bildet men hvor er Tysk bilindustri om 15 år hvis vi får
utviklingen i det nederste bildet ?


automat

Jeg tror at produksjonskapasitet på batterier kommer til å være en flaskehals i lang tid fremover. Bilprodusenter som ikke klarer å sikre seg nok batterier fra 2020 og utover, kommer ikke til å overleve. Det er her slaget kommer til å stå. Ikke hvor flinke de er til å lage konseptbiler eller produsere lavvolumsmodeller.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Counterpointer

Det tar ca to år å få igang en batterifabrikk etter hva jeg forstår. Det er nok tid til å være med hvis ting begynner å ta av med elbil internasjonalt i 2019.

Det er mye store planer om fabrikker, Sverige, Polen, USA (LG ikke Tesla sine), Tyskland og sikkert flere jeg ikke vet om.

bno

Sitat fra: doldis1 på onsdag 13. september 2017, klokken 10:49
Selv i  den lille krystallkula vises bildet av en nær framtid der tilgang til batterier eller ikke avgjør skjebnen til
store foretak.
"De store" du snakker om er store kun innen uselgbare produkter før 10 år har gått, skal jeg tippe vil vi
se en lignende utvikling som da Steve Jobs presenterte iphone dvs. vi kommer til å sitte igjen med 2
dominerende leverandører mens alle de andre forsvinner...
:+1:

bno

#13
Sitat fra: JorgenM på onsdag 13. september 2017, klokken 11:17
Sitat fra: Nasatech på onsdag 13. september 2017, klokken 10:50

De kunne fortelle at alle de store aktørene var der og mange hundre biler, men ikke en eneste elbil. Ingen.

Vet ikke om satsingen er så stor som vi noen ganger får inntrykk av via norske medier.
Hint: IAA-mesen i Frankfurt: pågår NÅ ;)

Seriøst, dere som hele tiden disser ned de tyske produsentene forstår jeg ikke helt hvorfor har det behovet. Sjalusi? Uvitenhet? Blindet av Tesla? Noe er det i alle fall :)
Synes det er synd at flere av dere som ikke har BMW og sikkert aldri har hatt planer om å kjøpe det til stadighet skriver dritt på BMW-forumet og ødelegger seriøse tråder der med slik trolling. For oss andre blir det hele litt latterlig. Vis litt respekt og hold dere heller unna hvis dere er så anti et merke.

end Dagens Rant.

Man bør være positiv til all utvikling av elbiler og fakta er at de tyske står helt i bresjen av elbil-utviklingen nå og de neste 10 årene :+1:
Liker godt BMW og har hatt mange. Det må være mulig sette et fokus på ting/forhold uten at man får anti kommentarer. For øvrig forholder jeg meg til fakta og det er at Tyskerne lagger og BMW er en av de.

ludwig_holberg

Har særdeles vondt for å tro at når de tyske produsentene nå legger ressurser ned i utvikling av svært gode elbiler, at de da skulle være så evneveike at de ikke greier å se denne helt åpenbare faktoren med batteritilgang. Som nevnt her tar det ikke allverdens tid å få en batterifabrikk i sving, og dette er nok trygt innenfor hva store, multinasjonale selskaper med topp kompetanse greier å håndtere.  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA