Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Et kraftig spark bak til produsentene!

Startet av cra, onsdag 13. september 2017, klokken 09:11

« forrige - neste »

Ulle

Sitat fra: doldis1 på fredag 06. oktober 2017, klokken 10:31
Som jeg skrev tidligere har gruveselskapene allerede skrevet avtaler om avsetning av framtidig utvinning
av lithium, batteriprodusentene har gjort det samme... Toget har gått det og skal VAG overleve dette
kreves et mirakel av himmelsk format .. ;)

Har du noen kilder som dokumenterer påstandene dine om avsetning av fremtidig batteriproduksjon (ikke råvaresiden) er bundet opp og hvem kundene er?

2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

doldis1

 @ Mobileum

 
SitatGreit å vite for de som planlegger fremtidig kjøp av Norges mest kjøpte bilmerke.

Skriver du "fremtidig kjøp" og "Norges mest solgte bilmerke" i samme setning blir det lett misforståelser
siden VAG opplagt ikke blir Norges mest solgte bilmerke i framtiden ...

@ ulle

SitatHar du noen kilder som dokumenterer påstandene dine om avsetning av fremtidig batteriproduksjon (ikke råvaresiden) er bundet opp og hvem kundene er?

Vet ikke om dette er seriøst ment , men altså alle bilprodusenter verden over har sendt ut pressemeldinger
om oppstart av elbilproduksjon, noen så tidlig som neste år så spør du om jeg kan dokumentere at de har
bindene avtaler med batteriprodusentene ?
La meg svare slik : røyken ligger tjukkere enn aldri før, hvis noen er spesiellt interressert må de gjerne
google etter flammer, jeg gidder ikke gjøre det..

Ulle

Sitat fra: doldis1 på fredag 06. oktober 2017, klokken 15:57

@ ulle

SitatHar du noen kilder som dokumenterer påstandene dine om avsetning av fremtidig batteriproduksjon (ikke råvaresiden) er bundet opp og hvem kundene er?

Vet ikke om dette er seriøst ment , men altså alle bilprodusenter verden over har sendt ut pressemeldinger
om oppstart av elbilproduksjon, noen så tidlig som neste år så spør du om jeg kan dokumentere at de har
bindene avtaler med batteriprodusentene ?
La meg svare slik : røyken ligger tjukkere enn aldri før, hvis noen er spesiellt interressert må de gjerne
google etter flammer, jeg gidder ikke gjøre det..

Selvfølgelig var det seriøst ment.

Argumentrekken din er at VAG har sovet i timen og at de ikke vil få tak i batterier fordi all produksjon allerede er bundet opp. En interessant påstand, men når du bygger dette på at alle bilprodusenter verden over har sendt ut pressemeldinger om at de skal starte elbilproduksjon, noen allerede neste år, blir det i beste fall et sirkelargument. VAG er som kjent allerede en elbilprodusent (norges nest største leverandør etter nissan med 26000 solgte biler) og har i likhet med flere andre annonsert ytterligere elbilproduksjon med oppstart fra 2018 (audi etron i 2018, deretter i.d. serien til vw og så skoda fra rundt 20/21). Mener du da at VAG, i motsetning til de andre produsentene som har annonsert elbiler fra 2018, ikke har gjort noe for å sikre seg nødvendige batterileveranser?

Kan tenkes det er klokt å få verifisert at røyken du ser faktisk skyldes skogbrann og ikke bare dårlig trekk i peisen din.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

Øystein16

Sitat fra: Ulle på fredag 06. oktober 2017, klokken 20:59
Kan tenkes det er klokt å få verifisert at røyken du ser faktisk skyldes skogbrann og ikke bare dårlig trekk i peisen din.

Det er vel det som er problemet med delvis anonyme forum - ein må prøva å finna ut kva motiv folk har. Begrepet "Doldis" er i så måte interessant.

doldis1

 
SitatKan tenkes det er klokt å få verifisert at røyken du ser faktisk skyldes skogbrann og ikke bare dårlig trekk i peisen din.
:+1:

Poeng for den  ;D

Bortsett fra det får alle mene hva de vil for meg. Jeg skriver om det jeg ser og når det gjelder VAG ser jeg et
gigantisk skip som har fungert godt på åpent hav.
Når de nå kommer inn i farlig farvann er ikke skipet styringsdyktig nok og de kommer til først å grunnstøte
for så å gå til bunns..

SitatDet er vel det som er problemet med delvis anonyme forum - ein må prøva å finna ut kva motiv folk har. Begrepet "Doldis" er i så måte interessant.

@ Øystein16

16 ?   Har 16 noe med alder å gjøre og forklarer hvorfor du ikke evner å gå for ballen ?





Amoss

Sitat fra: Ulle på fredag 06. oktober 2017, klokken 20:59
Argumentrekken din er at VAG har sovet i timen og at de ikke vil få tak i batterier fordi all produksjon allerede er bundet opp. En interessant påstand, men når du bygger dette på at alle bilprodusenter verden over har sendt ut pressemeldinger om at de skal starte elbilproduksjon, noen allerede neste år, blir det i beste fall et sirkelargument.

Nå skal jeg på ingen måte være like kategorisk som Doldis her, men kan til en viss grad støtte ham i argumentene her.

Vi ser alt i dag at produsenter har problemer med å levere tilstrekkelig med elbiler til markedet. Det har blitt hevdet - uten at jeg kan verifisere dette - at noen av problemene er at produsentene ønsker flere batterier enn de alt hadde kontraktfestet med batteriprodusentene å få levert, noe som ikke har vært mulig. Nettopp fordi alt produsentene har av kapasitet i dag har vært bundet opp i langsiktige kontrakter.

Hvor langsiktige disse kontraktene er, og om hvorvidt fremtidig produksjonsøkning også er bundet opp i kontrakter vet jeg rett og slett ikke. Men signaler tilsier at batteriprodusentene generelt sett er forsiktige med å øke produksjonskapasiteten utover hva de alt har i signerte langsiktige kontrakter. Dette bla. basert på at de brant seg en del på å investere i produksjonskapasitet på elbilbatterier tidlig på 2000-tallet da man *trodde* elbilene skulle komme, noe de ikke gjorde i den omgang.

Når det gjelder VAG spesifikt så har de - som jeg har nevnt tidligere - for noen år siden hatt ute på sine websider en offisiell politikk om *ikke* å inngå langsiktige kontrakter, men kjøpe de billigste batteriene de kan få i fra produsenter med overkapasitet. Som nevnt over ønsker ikke batteriprodusentene å investere i overkapasitet.

Hvorvidt VAG rent faktisk følger denne politikken eller ei vet nok kun de selv. Som nevnt er det også noe tid siden jeg leste dette der (har ikke verifisert om det står der fortsatt eller ei), og mye kan ha endret seg siden den gang.

Men de ga nylig ut en pressemelding (les egen sak om dette under "elbiler i media") der de skrøt av hvor mye de ville "investere" i elbil-produksjon frem til 2030. Når man leste dette litt nøyere så viste det seg at det aller meste av denne "investeringen" var penger de forventet å bruke på å kjøpe eksterne batterier. Jeg leser denne pressemeldingen som en "åte" lagt ut for å friste batteriprodusentene til å underby hverandre for å sikre seg VAG som kunde, og derved en bekreftelse på at de faktisk følger politikken referert til over. Fortsatt...

Vil noen produsent bite på dette åtet?  Hvem vet... Vi vet at LG gikk inn på en langsiktig kontrakt med GM ang. batteriene til Bolt/Ampera-e med en svært gunstig pris pr. celle. Men da galdt kontrakten betydelig mer enn bare batteriene. Vet vet også at Panasonic har gitt Tesla svært gunstige priser, men dette var da for volumer som på den tiden (og for såvidt fortsatt) var helt uten sidestykke, og en igangsetter for hele dagens trend med overgang til elbiler - og derfor forretningsmuligheter for elbil-batterier. Panasonic har også gått ut og sagt at for dem er Tesla blitt mye mer enn bare en kunde. VAG viser så langt liten interesse for å bli noe mer enn bare en kunde.

Så ja, kan verifisere masse røyk, og røyken kommer i fra utsiden. Men skal ikke påstå at det er full skogbrann, kan fortsatt være at alle naboene brenner bråte samtidig med at de lar dieselbilene gå på tomgang i kulda ;)
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA