Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Et kraftig spark bak til produsentene!

Startet av cra, onsdag 13. september 2017, klokken 09:11

« forrige - neste »

timingbeltkiller

A hard deadline: we must stop building new carbon infrastructure by 2018
Stephen Leahy
10th August, 2017
There will be enough fossil fuel-burning stuff - cars, homes, factories, power plants - built by next year to blow through our carbon budget for a 2 degrees Celsius temperature rise. Never mind staying below a safer, saner 1.5 degrees of global warming, warns STEPHEN LEAHY

http://www.theecologist.org/News/news_analysis/2989187/a_hard_deadline_we_must_stop_building_new_carbon_infrastructure_by_2018.html
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Imagine

Nå har jeg tysk elbil, BMW i3. Jeg har også reservert to stk tyske elbiler, Audi etron og Mercedes EQ. Synes ikke tyskerne henger så langt etter, selv om det jo er et stykke bak Tesla med sin Model s. De tyske bygger stort ladenettverk og lager attraktive biler.
Jeg har en bensinbil for salg nå og når den er solgt kjøper jeg nok en Model S nå til å ha i 2 års tid, men ser veldig frem til Audi etron. Mulig jeg bytter i3 inn i Audien slik at vi beholder Tesla og Audi. Så kommer vel Porsche Mission E, som også er tysk. Da blir nok Teslaen erstattet. Har riktignok 2 bensinbiler jeg kosekjører med. Er kjedelig å bare kjøre elbil, selv om det samtidig er veldig morsomt på sin måte. Elbil er fint til bruk i hverdagen, men til kosekjøring mangler det koselig dur i motoren og opplevelsen det gir med bensinmotor.

Så jeg håper begge deler vil overleve fint hånd i hånd.

Taffelman

Der Spiegel:
German Auto Giants Face an Existential Challenge
BMW, Daimler and Volkswagen have been struggling to adapt to the advent of the electric car, held back by conservatism and internal challenges. Now, Tesla is making inroads in Germany -- and the country's automakers face an uncertain future.

http://www.spiegel.de/international/business/tesla-german-auto-giants-face-a-new-electric-rival-a-1167633.html

X75D
TM3 LR AWD

bno

#63
Med lobb virksomheten som bedrives for ICE vitner om at Tysk bilindustri ledere enda er i fornektelsesfasen. De har drevet å gravd sin egen grav lenge, synd for de kunne ha vært ledende.

Knut Røe

Merk spesielt dette:

SitatThe U.S. company smells an opportunity to finally gain a foothold in Germany, a country that has had relatively little affinity for Tesla in the past and is the home market of Daimler, BMW and VW. The company has more than doubled its German sales in the first half of 2017, for a total of 2,000 vehicles. This is an impressive number for Germany, which lags behind other developed nations when it comes to electric cars.
2000 biler på et halvt år i et land som Tyskland viser at de har en lang vei å gå.

bno

 :+1: Som det fremgår av artikkelen det er linket til fra Speigel så sies det at man har kun 50 ladere i Munchen. Så, ja lang vei.

doldis1

 http://www.autonewschina.com/en/article.asp?id=16671

 
SitatChina is considering a proposal to mandate electric buses by 2020 and electric passenger vehicles by 2030, he said.

Sakset ut av enhver sammenheng  ;D men uttalelsen kommer fra BYD's ceo. Legg merke til årstallet for
fossilbuss forbud !
Hvis dette blir det endelige vedtaket fra Kinesiske myndigheter vil det utløse et jordskjelv i bilindustrien,
oljebransjen og finansmarkedet ! 

Amoss

Sitat fra: doldis1 på fredag 22. september 2017, klokken 11:23
Hvis dette blir det endelige vedtaket fra Kinesiske myndigheter vil det utløse et jordskjelv i bilindustrien,
oljebransjen og finansmarkedet !

Nei. Dette vil medføre ett "jordskjelv" for den kinesiske bussindustrien (om de ikke alt er forberedt), men lite for resten... 2030 er vel ett årstall som alt har dukket opp tidligere i andre sammenhenger. Tror nok de fleste du refererte til her vil trekke ett lettelsens pust om de ser at de får så god tid på seg selv i Kina. Hadde det stått 2025 for personbilene ville de nok følt presset, og hadde det vært snakk om samme årstall for både busser og personbiler (2020) ville vi nok sett dette jordskjelvet du snakker om :)
Model S 85D

Ulle

#68
Interessant tråd, men emm. er det mer oppsiktsvekkende at Kina nå vil kreve 10% elektrisk fra 2019, økt til 12% fra 2020 som andel av nybilsalg.

Kina er verdens absolutt største bilmarked med nærmere 30mill nybiler og nesten dobbelt så stort som det amerikanske markedet. 10% av kinas nybilsalg tilsvarer til sammenligning HELE nybilsalget i Tyskland, så hva tyskerne gjør av eget ønske blir uvesentlig. Selv om kineserne evt. primært skulle selge:kjøpe småbiler for å fylle 10%-kvoten vil det likevel føre til en massiv oppskalering i batteriproduksjon og ditto reduksjon i kost pr kwh. Billigere batterier fører igjen til at det vil bli ulønnsomt med fossildrevne biler vs tilsvarende elbiler også i større klasser - i tillegg til at elbilen er overlegen på ytelse, forbruk, miljø, vedlikehold og kompleksitet i produksjon. I Norge vil det inntreffe "først" som følge av forskjell i engangsavgift selv om vi etter alle solemerker får elbilmoms fra rundt 2020.

Om Tyskerne ikke får ut fingern vil dermed noen andre gjøre det, men det skjønner selvfølgelig tyskerne også (hint; vw har vist elektrisk lineup av "golf", suv og minibuss på i.d.-plttformen som de lover kommer til 2022). Så er spørsmålet om alle tyskerne skjønner det fort nok; svaret på det er nok nei (alle som jobber i et stort selskap vet hva inertia betyr.).

Så er det også spørsmålet om når autonom bildeling/car pooling inntreffer oppi det hele og evt et "peak car" (vesten ja, men globalt?).

For å sitere (et litt slitt sitat fra) Bill Gates;
We always overestimate the change that will occur in the next two years and underestimate the change that will occur in the next ten. Don't let yourself be lulled into inaction.

Kilder:
-http://e24.no/utenriks/bil/kina-10-prosent-av-nye-biler-maa-vaere-elektriske-eller-gaa-paa-biodrivstoff-fra-2019/24151390

-http://focus2move.com/world-car-market/
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

Hansi

Elektrisk eller gå på biodrivstoff.. Jeg er litt bekymret for om mange velger biodrivstoff-veien, da vil man vel få så godt som tilsvarende lokale utslipp?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Amatøren

Biodrivstoff gir vel bare fordeler i globalt regnskap.

Lokale utslipp tror jeg blir minst det samme som før. Faktisk hevder noen at biodrivstoff gir høyere forbruk og vil ikke det da gi mer forurensning lokalt?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amoss

Sitat fra: Ulle på søndag 01. oktober 2017, klokken 15:07
... vil det likevel føre til en massiv oppskalering i batteriproduksjon og ditto reduksjon i kost pr kwh. Billigere batterier fører igjen til at det vil bli ulønnsomt med fossildrevne biler vs tilsvarende elbiler også i større klasser

For såvidt sant. Men med dette store presset på å dekke behovet i Kina, vil da disse nye billigere battericellene være tilgjengelig for eksport? Jeg vil tro at det nok tar noe tid fra de blir så billige i Kina til dette er noe vi kan få glede av utenfor Kina. En annen ting er at med en slik vekst i etterspørselen, vil batteriprisene synke selv om produksjons kosten går ned pr. celle? Hadde jeg sittet med en ettertraktet vare som det er manko på i markedet, så spørs det om jeg hadde satt ned prisen selv om jeg hadde fått redusert kostnadene...
Model S 85D

cyber

Det ser ut til at debattantene i denne tråden sidestiller elbiler og ICE-biler mht egenskaper og bruk.

Elbiler har store ulemper mht kjøreruter ( lademuligheter ) og tidsressursbruk ( lading ) - en bilreise på noen hundre kilometer kan vare 50% lenger eller mer med en elbil under ugunstige forhold.

Dessuten overser man at elbiler i Norge kun selges ut fra økonomiske incitamenter og foretrekkes av byfolk som egentlig kunne benytte offentlige transportmidler hvis de hadde vært halvparten så miljøbevisste som de hevder de er.

Den egentlige grunnen til at Norge kan være et foregangsland når det gjelder elbil er et foreldet avgiftssystem på bil som muliggjør avgiftsreduksjoner ( les subsidiering ) på bekostning av dem som betaler det som det virkelig koster å anskaffe bil i Norge.

Det er lenge til 2030.


doldis1

Sitat fra: cyber på mandag 02. oktober 2017, klokken 09:25
Det ser ut til at debattantene i denne tråden sidestiller elbiler og ICE-biler mht egenskaper og bruk.

Elbiler har store ulemper mht kjøreruter ( lademuligheter ) og tidsressursbruk ( lading ) - en bilreise på noen hundre kilometer kan vare 50% lenger eller mer med en elbil under ugunstige forhold.

Dessuten overser man at elbiler i Norge kun selges ut fra økonomiske incitamenter og foretrekkes av byfolk som egentlig kunne benytte offentlige transportmidler hvis de hadde vært halvparten så miljøbevisste som de hevder de er.

Den egentlige grunnen til at Norge kan være et foregangsland når det gjelder elbil er et foreldet avgiftssystem på bil som muliggjør avgiftsreduksjoner ( les subsidiering ) på bekostning av dem som betaler det som det virkelig koster å anskaffe bil i Norge.

Det er lenge til 2030.

Neida, sidestiller ikke elbil med fossilbil, fra mitt ståsted ligner fossilbilen mer og mer på en utdatert
døende dinosaur...
Økonomien er folks eneste grunn til å kjøpe elbil ? Delvis sant og holder i tillegg i massevis, elbilen er
mye billigere i drift, har mindre servicebehov men den er også en bedre bil. Selv uten incitamentene vil
livsløpsøkonomien for elbil være bedre enn for fossile .
2030 ? Ja hva skal en si ? Det ser ut som om folk etterhvert har fått med seg at personbildieselen er døende.
Det jeg tror vil overraske mange er at bensinmotoren ganske raskt tar samme veien.
Jeg tror 2030 er skivebom, 2021 er nok mer i riktig leie, skal vi si 95 % elbilsalg innen nov. 2021 ?  ;)

cyber

Sitat fra: doldis1 på mandag 02. oktober 2017, klokken 10:16
Neida, sidestiller ikke elbil med fossilbil, fra mitt ståsted ligner fossilbilen mer og mer på en utdatert
døende dinosaur...
Å prioritere et problemfritt økonomibasert bilhold er å akseptere et totalt fravær av bilglede -
å bruke beina er enda billigere enn å kjøre elbil.
Tenk hva du kan spare..  :-)

( 2030 er lenge til i europeisk sammenheng - i Norge vil bilparken være 95 % elektrisk / hybrid om få år hvis subsidiene vedvarer - og takk for det :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA