Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Et kraftig spark bak til produsentene!

Startet av cra, onsdag 13. september 2017, klokken 09:11

« forrige - neste »

Mobileum

Det er ikke meg du stiller spørsmålet til? Tror sikkert du har konkludert, og jeg er ikke uening med deg  ;)

Så raskt som utviklingen går nå, så er det vanskelig å predikere hva som skjer om bare få år. Både Tesla S og Tesla 3 ble vel "released" 3 til 4 år før man så salgsklar biler.

Antar at mange av de store bilprodusentene, uavhengig av nasjonalitet, vil komme kraftig tilbake, Men de er tunge i sessen, og har ikke evnen til å snu seg like raskt som en fremdeles liten, men innovativt dyktig bilprodusent. Men kanskje de klarer kortere "release-tid".




Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

doldis1

 
Sitat"However, as an European, I feel sad to see German automakers busy with weekly press releases delaying the electric car revolution for 2020 and beyond."

Godt og presist formulert ! Alt klovneriet til pressen der de går ut med eksakte priser og spec. på modeller
som kommer 4-5 år fram i tid ...? Ingen produsent gir bort slik informasjon om modeller de tenker produsere..
Eneste grunnen er å blinde opinionen og politikerene fra å kreve et lovfestet elbilmandat !

bno

#47
 :+1: :+1:


While the Bavarian brand was one of the pioneers in the industry just a few years ago, with the introduction of the i Division, it hasn't done much since and is starting to lag behind. Fans of electric automobiles and BMW enthusiasts alike both agree that BMW needs to do more to stay afloat. Apparently, BMW CEO Harald Kruger feels the same way, as BMW just recently held an event for its employees, attempting to strike fear into them about the electric future.

bno

#48
Da S ble released var en annen tid. Da var også prisen på batt. meget høy og risikotakingen ift. i dag ikke sammenlignbar. Nei Tysk bilprodusenter godt hjulpet av korttenkte politikere som soer de er sure ....må våkne opp fra fornektelses fasen å stige til verket. Jeg tror det blir vanskelig politisk og med den ledergruppen samlet sett slik de fremstår lite dynamiske nei det blir vanskelig så da gjemmer de seg bak prototyping for tilsynelatende ikke å vise h.lammelse. ;D

Mobileum

SitatAlt klovneriet til pressen der de går ut med eksakte priser og spec. på modeller som kommer 4-5 år fram i tid ...? Ingen produsent gir bort slik informasjon om modeller de tenker produsere..

Noen andre gjør det også. Tesla 3 ble presentert juli 2014 med pris og ganske mye informasjon (riktignok "bare 3 år og 2 måneder" før levering):

Forbes:

For starters, it's cheap—$35,000 is inexpensive for an electric car and for any car made by what I'd consider a luxury brand. To combine both—a green power train with creature comforts often reserved for Porsche or Audi —for less than $40,000 will prove a major breakthrough in both the automotive and technology industries. Most of that savings is due to improved economies of scale enabled by Tesla's planned $5 billion Gigafactory, which will reduce the cost of its battery packs by an estimated 30 percent. In fact, Musk says, by 2020 Tesla will be shipping 500,000 cars a year—more than 10 times the amount it sold last year.

Furthermore, the Model 3 is a manageable size. It sits in the sweet spot between hulking sedan (think Mercedes-Benz S Class) and sport sedan (think BMW 1-Series). It'll come in roughly 20% shorter than the Model S and gain extended range from the weight savings gained—200 miles to a charge is the estimate—while going head-to-head with something like the size of, say, the handsome BMW 3-Series. That suits the American buying demographic perfectly, because while crossover sales are still growing the quickest of any model size, sales of midsize sedans remain a strong and ever-present constant.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

bno

#50
OK innspill, og det er noe som enhver kan se. Dette har et lite start-up selskap med begrensede ressurser fått til og poenget blitt ledende stikk i strid med innlegget som var utgangspunktet. Samtidig har Tyske likesinnede stått på stedet hvil  godt hjulpet av det korrupte EU og Tyske politikere der den største hykler av dem alle er Merkel som den ene dagen står frem og sier hun er sur for den neste å vise en helt annen side. Den sanne  (fortsett som før med ICE) om den Tyske bilind. Det er forstålig, men ikke å føre folket bak lyset ved å simulere sur etter dieselgate.
Det er dette mulighetsområde man ser at Tysk bilindustri har valgt vekk og derved går glipp av europeisk EV ledelse. Tap av arbeidsplasser i større omfang blir resultatet.
Engelsk i sin tid tap av ledelse på jetmotorer er et godt eksempel å trekke frem. og de som kjenner historien vet hvordan det gikk.

"What is the most important electric vehicle matter of 2017 and 2018 for the future of the industry (and humanity)? I think most of you would say the Tesla Model 3 production ramp."
Kilde: https://cleantechnica.com/2017/09/14/spacex-employees-tesla-model-3-delivery-hints-quicker-expected-production/


ludwig_holberg

Det er fullt mulig at begge disse påstandene er riktige:

1) Tyske bilprodusenter trenerer overgangen til elektrisk drivlinje på bakgrunn av økonomisk egeninteresse.

2) Tyske bilprodusenter tar høyde for at myndighetskrav og/eller endring i forbrukeratferd på et tidspunkt gjør at det ikke lengre er i deres egeninteresse i trenere overgangen, og har lagt en plan for timingen av dette for å tjene enda mer cash.

Noe annet ville jo strengt tatt vært rart.

Man kan være sint og oppgitt på grunn av nr. 1, og dermed ønske å tro noe annet enn nr. 2, men det gjør det ikke mindre sant.

bno


janegils

Sitat fra: doldis1 på torsdag 14. september 2017, klokken 10:07
Vi lever i en verden der 97 % av forskerne mener vi opplever en menneskeskapt global oppvarming.

Ein bør være forsiktig med å bruke det tallet der på den måten, da det er direkte feil.
Utdrag frå intervju med Stein Bergsmark:
http://www.side3.no/vitenskap/stein-bergsmark---fra-det-yeblikket-jeg-bestemte-meg-visste-jeg-det-kom-til-a-bli-brak/3423304158.html

"La meg ta den undersøkelsen der dette tallet kommer fra, som er en nettbasert undersøkelse gjort av anti-klimaskeptikeren John Cook.
http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/8/2/024024/meta
Undersøkelsen ble publisert i 2013, og kommer frem til dette 97-prosenttallet ved å gjennomgå konklusjonene til rundt 12000 vitenskapelig publikasjoner. Deretter ignorerte de 66,4% av alle rapportene som verken ga støtte eller avviste menneskeskapte klimaendringer. Ved å ha fjernet alle som ikke tok stilling til spørsmålet, kom en frem til at 97 prosent støttet tesen."

The rotation of earth really makes my day

doldis1

@ janegils,
Ok, du har helt rett, en skal bruke slike tall med forsiktighet. Forsiktighet fordi tallet kan ta fokuset fra budskapet... La oss si det riktige tallet er 60% ? 50 ? 20 ? Det spiller egentlig liten rolle fordi budskapet er
riktig uansett . Den akselrerende endringen av atmosfæren vi bedriver er galskap og er å spille russisk
rulett med jordas evne til å støtte fortsatt menneskelig liv.

Om det er en eller fem patroner i kammeret... er det likefullt galskap...!

@ ludwig_holberg  1+2 mener jeg er helt presist  :+1:

Amoss

Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 15. september 2017, klokken 08:53
Det er fullt mulig at begge disse påstandene er riktige:

1) Tyske bilprodusenter trenerer overgangen til elektrisk drivlinje på bakgrunn av økonomisk egeninteresse.

2) Tyske bilprodusenter tar høyde for at myndighetskrav og/eller endring i forbrukeratferd på et tidspunkt gjør at det ikke lengre er i deres egeninteresse i trenere overgangen, og har lagt en plan for timingen av dette for å tjene enda mer cash.

Dette har jeg ikke noe problem med å være enig i. Spørsmålet jeg stiller er ikke om #1 og #2 er korrekt, men om de virkelig *forstår* hva som skal til for #2?

Som sagt skal jeg ikke si noe om BMW og Daimler i denne omgang, deres strategi vet jeg litt for lite om i dag (selv om jeg i det minste ser tegn til at samme "syken" også til dels rammer Daimler og flere andre), men kun ta for meg VAG gruppen.

De kan altså, som jeg forklarte i mitt forrige innlegg, godt ha lagt en plan for scenario #2, eller rettere - de har helt klart lagt denne planen og er nå i ferd med å skulle effektivisere den (ref. link i mitt forrige innlegg som peker på en tråd om hvor mye VAG forventer seg å bruke på å kjøpe inn eksterne batterier de neste 10-13 årene). Men ved å holde på den strategien jeg viste til i forrige innlegg så må de så langt jeg kan se ha oversett ett par "små" detaljer:
1. Produksjonskapasiteten på elbil-batteri-celler/-pakker er i dag alt for lav til å dekke selv den økte etterspørselen vi ser i dag, langt mindre kan forutsette at kommer i nær og overskuelig fremtid.
2. Fabrikanter av disse battericellene ser ut til å være tilbakeholdne med å investere i økt produksjonskapasitet utover hva de får inn av forpliktende langsiktige ordre.
3. Når de har fått ordrene så tar det flere år før man kan forvente at produksjonskapasiteten man har bestilt kan være operativ. Det tok over to år fra Tesla offentliggjorde planer om egen fabrikk til de første cellene ble produsert. Det er fortsatt lenge til de er oppe i den kapasiteten de opprinnelig la planer om. Og mange, meg selv inkludert, er imponert over hvor raskt de klarte å gjennomføre dette, så man kan ikke *forvente* at det vil gå like raskt for en hvilken som helst battericelleprodusent. Snakker man om volumproduksjon bør man altså ha levert inn ordren 3-5 år før planlagt produksjonsstart.
4. I morgendagens elbiler (og strengt talt også dagens) så vil batteriteknologi og batteri-produksjonskapasitet være strategiske nøkkel-teknologier som vil være med på å avgjøre hvem som lykkes eller ikke lykkes med sin elbil-strategi. Sier ikke at de nødvendigvis må produsere dem selv (selv om de nok *bør* vurdere det), men de må skaffe seg kontroll over både produksjonen og teknologien som brukes. Cellene som velges vil være avgjørende både for rekkevidde, levetid, ytelse, sikkerhet etc... Det er også vesentlig for fabrikantene at celleproduksjonen raskt og lett lar seg skalere til å til en hver tid matche produksjonen av biler så de ikke enten blir sittende med ett "berg" av celler de ikke har biler til, eller med ett "berg" av biler de ikke klarer å skaffe batterier til.
Model S 85D

bno

Mange gode innlegg her og det siste her fra Amoss er en god analyse vanlig fra den kanten

Ferry

Sitat fra: doldis1 på fredag 15. september 2017, klokken 10:18
Ok, du har helt rett, en skal bruke slike tall med forsiktighet.

Om det er en eller fem patroner i kammeret...

Og du skal holde deg langt unna våpen ;)

doldis1

Sitat fra: Ferry på fredag 15. september 2017, klokken 14:59
Sitat fra: doldis1 på fredag 15. september 2017, klokken 10:18
Ok, du har helt rett, en skal bruke slike tall med forsiktighet.

Om det er en eller fem patroner i kammeret...

Og du skal holde deg langt unna våpen ;)

;D Det er nok trolig best.. 5 patroner i "tønna" er kanskje bedre ?

Counterpointer

#59
Sitat fra: doldis1 på fredag 15. september 2017, klokken 15:26
Sitat fra: Ferry på fredag 15. september 2017, klokken 14:59
Sitat fra: doldis1 på fredag 15. september 2017, klokken 10:18
Ok, du har helt rett, en skal bruke slike tall med forsiktighet.

Om det er en eller fem patroner i kammeret...

Og du skal holde deg langt unna våpen ;)

;D Det er nok trolig best.. 5 patroner i "tønna" er kanskje bedre ?
Rusisk rulett med pistol og revolver har "litt" forskjellig risiko, men begge kan være fatale .....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA