Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva driver tesla med? Har fått to forskjellige priser på bilen!

Startet av sven erik, tirsdag 12. september 2017, klokken 23:58

« forrige - neste »

sven erik

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. september 2017, klokken 14:00
Rentekampanjen er en solid rabatt i seg selv. Uten å ha regnet nøyaktig på verdien over 10 år tipper jeg den vel oppveier valutaendringen. Men usikker på om Sven Erik har hoppet på den?

jeg har hoppet på rente  kampanjen selv om jeg har pengene  for en får jo bedre rente på inskudd  en det denne lånekampanjen  vil ha av deg  så bedre å betale ut lånet når  regnskapet blir feil vei

Øyvind.h

Sitat fra: sven erik på onsdag 13. september 2017, klokken 14:42
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. september 2017, klokken 14:00
Rentekampanjen er en solid rabatt i seg selv. Uten å ha regnet nøyaktig på verdien over 10 år tipper jeg den vel oppveier valutaendringen. Men usikker på om Sven Erik har hoppet på den?

jeg har hoppet på rente  kampanjen selv om jeg har pengene  for en får jo bedre rente på inskudd  en det denne lånekampanjen  vil ha av deg  så bedre å betale ut lånet når  regnskapet blir feil vei

Ja det tilbudet burde man takke ja til selv om man har cash :)
Skandiabanken tilbyr 6,1% på grønt billån med 0kr innskudd.
Har man noe EK får man det til 4,55%.

Teslas DNB-lån har vel noe sånt som 0,75% effektiv. Diff på 3,8%.
Skulle bli noe sånt som 150-160.000,- i besparelse over 10 år :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sfinxern

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. september 2017, klokken 14:25
Sitat fra: gr på onsdag 13. september 2017, klokken 14:18
Rentekampanjen er hyggelig, men en helt frittstående sak som dette er helt uavhengig av. Det er misvisende og villedende det de driver med.
Ja det er uryddig at en pris endrer seg ned og opp mellom inngått avtale og utlevering av bil.
Spørsmålet er om man har et juridisk krav på bakgrunn av den uryddige adferden når avtalt pris og sluttfaktura er lik.

Nei, ingen juridiske krav mot dette. Uryddig av Tesla likevel.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

sfinxern

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. september 2017, klokken 14:48Teslas DNB-lån har vel noe sånt som 0,75% effektiv. Diff på 3,8%.
Skulle bli noe sånt som 150-160.000,- i besparelse over 10 år :)

Vil uansett ikke være 0.75 effektivt over 10år, renten kan vel indexjusteres, så regnestykket blir nok ikke så pent selv om det trekker mange kjøpere nå (inkl meg:)). Og har man EK bør man bruke dette likevel mener jeg, da du ikke vil få refinansiert dette lånet når renten går opp. Selv om du kanskje har fått noen rentekroner ved å sette EK på "høyrentekonto". Hverken terminbeløp eller rente påvirkes ved å betale inn på lånet i senere tid, med mindre du har så mye penger for hånd at du casher ut hele lånet. Det er det vel et fåtall som kan helt uten videre.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

sven erik

Sitat fra: sfinxern på onsdag 13. september 2017, klokken 15:08
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. september 2017, klokken 14:48Teslas DNB-lån har vel noe sånt som 0,75% effektiv. Diff på 3,8%.
Skulle bli noe sånt som 150-160.000,- i besparelse over 10 år :)

Vil uansett ikke være 0.75 effektivt over 10år, renten kan vel indexjusteres, så regnestykket blir nok ikke så pent selv om det trekker mange kjøpere nå (inkl meg:)). Og har man EK bør man bruke dette likevel mener jeg, da du ikke vil få refinansiert dette lånet når renten går opp. Selv om du kanskje har fått noen rentekroner ved å sette EK på "høyrentekonto". Hverken terminbeløp eller rente påvirkes ved å betale inn på lånet i senere tid, med mindre du har så mye penger for hånd at du casher ut hele lånet. Det er det vel et fåtall som kan helt uten videre.

jeg tar lånet i stede for å kjøpe bilen kontant  så det er o problem  men  dnb har  uansett bedre rente en  de fleste bankene uansett

geear

Apropos lån og endelig betaling så er jo også det noe av avtalen. Det eneste jeg har skriftlig om lånebetingelser er det som stod i konfiguratoren. Har ikke fått et eneste dokument utenom. Kun akseptert kredittsjekk i DNB. Merkelig måte å gjøre det også på syns jeg - er jo vanskelig å gå inn på en avtale en ikke har detaljene i. Sist jeg hadde billån stod det år 2000 på kalenderen. Er dette helt vanlig? Hvis jeg får betingelsene rett før overtakelse og ikke er enig så blir såklart det et problem - og årsak nok til kansellering uten å miste depositum. Ingen har sagt til meg at det er flytende rente.

Luring

Sitat fra: gr på onsdag 13. september 2017, klokken 17:36
Apropos lån og endelig betaling så er jo også det noe av avtalen. Det eneste jeg har skriftlig om lånebetingelser er det som stod i konfiguratoren. Har ikke fått et eneste dokument utenom. Kun akseptert kredittsjekk i DNB. Merkelig måte å gjøre det også på syns jeg - er jo vanskelig å gå inn på en avtale en ikke har detaljene i. Sist jeg hadde billån stod det år 2000 på kalenderen. Er dette helt vanlig? Hvis jeg får betingelsene rett før overtakelse og ikke er enig så blir såklart det et problem - og årsak nok til kansellering uten å miste depositum. Ingen har sagt til meg at det er flytende rente.

Har tilsvarende problem, eg har to ganger skriftlig bedt om få alle betingelser for dette lånet for å sjå igjennom før eg bestiller, men det er visst umulig,
har fått ei linje i ein epost som sier "Betingelsene for finansieringen er at den følger markedsrenta til DNB. Ett lån på 700 000 kr vil da koste 6022 i mnd."

Å henvise til loven er vel sannsynligvis bortkasta :
Finansavtaleloven § 46 oppstiller krav til opplysninger som skal gis ved markedsføring av kredittavtaler.

Etter § 46 første ledd skal enhver form for markedsføring av kredittavtaler inneholde opplysning om:

a)   kredittkostnadene, herunder effektiv rente med angivelse av kredittbeløp og kredittprofil
b)   samlet kredittbeløp
c)   kredittavtalens løpetid
d)   kontantprisen og størrelsen på en eventuell forskuddsbetaling, dersom det er tale om kreditt i form av henstand med betalingen for en spesifikk vare eller tjenesteytelse
e)   totalbeløp og størrelsen på eventuelle avdragsbetalinger
f)   en eventuell forpliktelse for kredittkunden til å inngå avtale om en aksessorisk tjenesteytelse, dersom kostnadene ved den aksessoriske avtalen ikke kan beregnes på forhånd.


Opplysningene skal etter § 46 andre ledd "gis på en tydelig måte ved hjelp av et representativt eksempel".

sjokomelk

Sitat fra: Luring på onsdag 13. september 2017, klokken 17:54
Sitat fra: gr på onsdag 13. september 2017, klokken 17:36
Apropos lån og endelig betaling så er jo også det noe av avtalen. Det eneste jeg har skriftlig om lånebetingelser er det som stod i konfiguratoren. Har ikke fått et eneste dokument utenom. Kun akseptert kredittsjekk i DNB. Merkelig måte å gjøre det også på syns jeg - er jo vanskelig å gå inn på en avtale en ikke har detaljene i. Sist jeg hadde billån stod det år 2000 på kalenderen. Er dette helt vanlig? Hvis jeg får betingelsene rett før overtakelse og ikke er enig så blir såklart det et problem - og årsak nok til kansellering uten å miste depositum. Ingen har sagt til meg at det er flytende rente.

Har tilsvarende problem, eg har to ganger skriftlig bedt om få alle betingelser for dette lånet for å sjå igjennom før eg bestiller, men det er visst umulig,
har fått ei linje i ein epost som sier "Betingelsene for finansieringen er at den følger markedsrenta til DNB. Ett lån på 700 000 kr vil da koste 6022 i mnd."

Å henvise til loven er vel sannsynligvis bortkasta :
Finansavtaleloven § 46 oppstiller krav til opplysninger som skal gis ved markedsføring av kredittavtaler.

Etter § 46 første ledd skal enhver form for markedsføring av kredittavtaler inneholde opplysning om:

a)   kredittkostnadene, herunder effektiv rente med angivelse av kredittbeløp og kredittprofil
b)   samlet kredittbeløp
c)   kredittavtalens løpetid
d)   kontantprisen og størrelsen på en eventuell forskuddsbetaling, dersom det er tale om kreditt i form av henstand med betalingen for en spesifikk vare eller tjenesteytelse
e)   totalbeløp og størrelsen på eventuelle avdragsbetalinger
f)   en eventuell forpliktelse for kredittkunden til å inngå avtale om en aksessorisk tjenesteytelse, dersom kostnadene ved den aksessoriske avtalen ikke kan beregnes på forhånd.


Opplysningene skal etter § 46 andre ledd "gis på en tydelig måte ved hjelp av et representativt eksempel".

Jeg har spurt om det samme uten å få svar. Er egentlig veldig klar for en Model X, og sitter med fingeren på knappen, men selgeren i Stavanger kan ikke svare meg på om kampanjerenten gjelder fortsatt. Og han kan heller ikke gi meg noen detaljer. Har bare blitt henvist diffust til Santander og DNB.
Hvis noen finner en selger som faktisk kan svare på ting, så vil jeg gjerne vite hvordan jeg kan få tak i han/henne  ;D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Ja, hvis du har fått dårlige svar av selger i Stavanger FØR bestilling så kan du glede deg enda mer til etter du har bestilt, DeliveryNO som man liksom skal forholde seg til er tause som i graven. Ikke et eneste pip som svar på ryddige mailer med enkle spørsmål som overhodet ikke har noe med verken lover eller kontrakter å gjøre. Åja, for ikke å glemme at noen av oss også opplever at produktet vi har bestilt blir endret i ettertid med særdeles dårlig kommunikasjon og fremgangsmåte.

Rentekampanjen som har vært liksomslutt mange ganger allerede ble sist i månedsskifte kommunisert at den var forlenget ut september også, og det har de sendt ut mail på, så hvorfor er det vanskelig for Tesla å svare på nå?

Tullefirma.

Vhagar

Fordelen med dette, med forbehold, er at man kan glede seg over en nominell rente på 0,25% i 10 år.

I forkant ble det på forespørsel gitt muntlig beskjed om at det ikke var mulig å få innsyn i betingelsene på lånet før en lånesøknad var innvilget. En praksis Tesla får stå ansvarlig for. Tilbudet de har gitt meg har ingen klausuler rundt rentetilbudet heller, hverken før/under/etter kjøpet. Jeg har ingen skriftlige dokumenter på lånesøknad eller inngått låneavtale heller. Alt knyttet til lån var et "ja" på sms fra meg som gjaldt personopplysninger, ingen opplysninger om øvrige vilkår.

Forbeholdet nevnt innledningsvis knytter seg til at det pr i dag ikke foreligger et aktivt billån, bare en søknad om og innvilgelse av et billån (som ikke løper før utlevering av bilen) til ukjente vilkår utover nevnte 0,25% på tesla.no. Kritikkverdig håntering i forkant av kjøpet og i perioden frem til levering, men tesla garanterer 0,25% så lenge bilen var bestilt i tilbudsperioden.

Så antar jeg at det ved aktivering av billånet i forkant av utlevering vil følge med skriftlige avtaler med vilkår knyttet til billånet. Om ikke, ja da forholder jeg meg til 0,25% i hele 10års perioden. Fordi det rent faktisk er tilbudet tesla ga og jeg godtok.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Øyvind.h

Det er ikke et fastrentelån. Renten er flytende og starter på 0,25% nominell.
Lånet skal signeres når bilen hentes slik jeg forstår det.

Punkt 2.2 beskriver vilkår for renteendring. I praksis følger nok dette lånet prising av ordinært billån. Dvs settes rente på billån opp to prosent så følger Teslas lån opp til 2,25.

Merk at de forbeholder seg retten til å endre rente utifra sikkerhet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. september 2017, klokken 19:55
Det er ikke et fastrentelån. Renten er flytende og starter på 0,25% nominell.
Lånet skal signeres når bilen hentes slik jeg forstår det.

Punkt 2.2 beskriver vilkår for renteendring. I praksis følger nok dette lånet prising av ordinært billån. Dvs settes rente på billån opp to prosent så følger Teslas lån opp til 2,25.

Merk at de forbeholder seg retten til å endre rente utifra sikkerhet.
Ser hva du sier, men det eneste de har informert meg om er at jeg får 0,25% rente.

sfinxern

Det man må huske på er at det er DNB man inngår kreditavtalen med og ikke Tesla. Det betyr at det er kun DNBs betingelser som gjelder.

Man kan jo spørre de som har hatt lån med tidligere kampanjerente om DNB har justert renten på disse. Jeg tror det. Og husk igjen hvis man presser økonomien på et lån med 0,25 nom rente, vil det svi heftig hvis renten justeres med 2%, som fort kan skje på kort tid.

Kanskje mye av grunnene til at det ligger veldig mange nye Teslaer ute for salgs? Mange som ikke har hatt bilene sine lenge hvert fall.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

spirrevipp

Tipper det er mange som blir lange i maska når de ser at ett av villkårene er at DNB overtar ditt førstføde barn...  ;D

Synes det er mye krisemaksimering her før dere i det hele tatt har sett vilkårene. Så lenge Tesla ikke har gitt beskjed om at det er fast rente i hele løpetiden så tror jeg ikke dere kommer særlig langt med å spille dumme. Dere vet utmerket godt hvordan lån og renter fungerer, og at rentejusteringer forekommer.

Liker man ikke vilkårene når de blir presentert så la være å signere, fiks finansiering et annet sted, eller evt. ta krangelen med Tesla for å få tilbake depositum.  :+1:
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: gr på onsdag 13. september 2017, klokken 20:04
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. september 2017, klokken 19:55
Det er ikke et fastrentelån. Renten er flytende og starter på 0,25% nominell.
Lånet skal signeres når bilen hentes slik jeg forstår det.

Punkt 2.2 beskriver vilkår for renteendring. I praksis følger nok dette lånet prising av ordinært billån. Dvs settes rente på billån opp to prosent så følger Teslas lån opp til 2,25.

Merk at de forbeholder seg retten til å endre rente utifra sikkerhet.
Ser hva du sier, men det eneste de har informert meg om er at jeg får 0,25% rente.

Ja du får 0,25% rente fra dag 1 :)
Men det er ikke fastrente.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA