Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterdekk

Startet av toppi, tirsdag 12. september 2017, klokken 10:03

« forrige - neste »

Elkjell

Høres bra ut , kan få et rimelig sett nye - tro jeg vil slå til  :)

olavxxx

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 13:04
Jeg vil si de er støysvake.
Når jeg prøvekjørte bilen var de faktisk en av årsakene til at jeg kjøpte. Jeg opplevde bilen som bedre støydempet enn forventet.
Det skyldes nok at dekkene var relativt støysvake.

Jeg har ikke testet dem side om side med eksempelvis R2.

Men de er i hvert fall ikke bråkete. Det var nedtur å legge på Michelin 20" originale sommerdekk med skumgummi demping. De bråkte mer.
Sommerdekk har hardere gummi

Øyvind.h

#17
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 12. september 2017, klokken 12:26

Selv har jeg et ukjent dekk kalt Maxxis Presa SS01 SUV


Tenker det er greit å komme med en oppdatering på erfaring med Maxxis Presa SUV dekkene. På generelt vinterføre fungerer de fint. De støyer lite og tror forbruket er bra. Og de er stive nok på bart føre. Men på skavet isføre er de ikke gode. Jeg har hatt en del runder på fjellet i vinter hvor veiene er skrapet slik at det ligger igjen islag, men ikke holkeføre. Dvs det er gjerne tosifret antall minusgrader og isen er ikke veldig glatt, men det er is.

På sånt føre er Maxxis Presa SUV ikke gode dekk. Jeg merker at jeg må ta det pent og de slipper lettere enn ønskelig. En kamerat kjører CVC6 (Conti Viking Contact 6) piggfrie. Han kan holde langt høyere hastighet på den typen isføre enn hva jeg kan. Med andre ord, det er ikke speilblank holke hvor kun piggdekk kan holde god hastighet.

Kommer nok fortsatt til å slite ut dekkene før bytte, men mtp ytelsene på den typen føre blir det Conti Viking Contact 6 neste gang.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

o.b.lix

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 19. mars 2018, klokken 09:30
ytelsene på den typen føre blir det Conti Viking Contact 6 neste gang.

Til neste år kommer Conti med versjon 7 - og de har vannvittig troen på dette selv i alle fall.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

olavxxx

R2 20" er i alle fall knall på X.

Øyvind.h

Sitat fra: o.b.lix på mandag 19. mars 2018, klokken 10:16
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 19. mars 2018, klokken 09:30
ytelsene på den typen føre blir det Conti Viking Contact 6 neste gang.

Til neste år kommer Conti med versjon 7 - og de har vannvittig troen på dette selv i alle fall.
Spennende. Cvc6 har jeg testet på S'en. Som Nokia på grep, men uten gelevegger.

Skulle jeg mot formodning bytte fra 19 til 20" vinterfelger kan dog R2 være aktuelt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA