Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterdekk

Startet av toppi, tirsdag 12. september 2017, klokken 10:03

« forrige - neste »

toppi

Da blir det snart X etter 4 år med S  :)

Jeg har kun bestilt med et sett felg/ dekk og tanken er å legge på vinterdekk på orginalfelgene.
Har kjørt med Nokian Hakka på Sen og er veldig godt forrnøyd med det.
Noe myke, men godt grep på is og snø.

Tenkte egentlig å gå for det samme på Xen, men hva slag erfaring har dere som allerede har vært gjennom en vinter?

Så ser jeg også at Megahjul anbefaler Nereus NS806, og selger disse for 1200,- pr stk.
Merger jeg er veldig skeptisk, og finner heller ingen test av disse. Noen som har erfaring med disse dekkene?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Øyvind.h

#1
Vurder noe annet enn R2 SUV på Model X. Spesielt i 19" er de alt for myke, enda mykere enn R2 på Model S.
Prøv noen brå manøvrere på motorvei så skjønner du hva jeg mener :)
Antakelig noe bedre i 20" om du ender med å legge dekk på det originale 20" settet.

CVC6 er like gode på grep, uten å være deigete. Om du vurderer dekk i premium-enden prismessig :)

Selv har jeg et ukjent dekk kalt Maxxis Presa SS01 SUV (ikke valgt dette selv, kjøpt av forrige eier). De er stivere enn R2, men har overrasket positivt på grep. Såpass fornøyd pt at jeg ikke kommer til å bytte dem før de er utslitt.

EDIT: Maxxis Presa SUV er ikke gode på skavet is. En kamerat med CVC6 kan holde mye høyere hastighet enn meg på typisk skavet isføre på vinterveier enn hva jeg kan med Maxxis Presa SUV.

Og en siste kommentar: jeg har ikke hatt Slipstream felgene lenge, men allerede utviklet et hatforhold til dem. Bak eikene har de en dyp renne. I denne rennen er det i løpet av få måneders sommerbruk blitt mye forsteinet møkk. Det virker som en katastrofalt dårlig konstruksjon, og ikke noe jeg ville hatt på vinterfelger. Når man vasker felgene dreneres rennen ett sted - der ventilen er. Dermed ender man lett med møkkvann som renner ut og setter flekker. Om man ikke passer på å gå på denne rennen med skikkelig etsende rengjøring med jevne mellomrom. Jeg ville solgt hele settet. Men ulempen er da naturligvis at man ikke har et sett originalfelger å sette på ved behov for krangling med servicesenteret.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kilroy

Jeg har kjørt en sesong med R2 på Model X i 19", mine har rullemotstand A, så derfor jeg valgte de, de har veldig lite forbruk. Ikke uenig med Øyvind.h i at de er litt myke, men personlig for min kjøring så fungerer de bra. De er ikke dekkene for de som kjører mye motorvei i 100 + , da gir de ikke den feedbacken man forventer. Jeg ville vurdert CVC6, ukjente, utestede billig vinterdekk styrer jeg unna som pesten. Kan fint kjøpe billig dekk på sommeren, men vinteren ønsker jeg noe som er testet og fungerer på ordentlig vinterføre.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

o.b.lix

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 12. september 2017, klokken 12:26
CVC6 er like gode på grep, uten å være deigete. Om du vurderer dekk i premium-enden prismessig :)

Disse har jeg på min, og synes de er fantastiske. Kjempegode på våt og tørr vei, på snø og is. Og veldig støysvake. Men mistenker at de ikke så slitesterke som X-ice.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

spirrevipp

Gud bedre så kjedelig det er med dekk og felger... er nesten fristet til å slenge med vinterhjul fra Tesla for å slippe alt styret...  :-\

Kjøper dere original trykksensorer fra Tesla eller tar dere den typen forhandleren tilfeldigvis har?

Vurderer Ph Edition II Turbin II eller Polar Gun bullet, enten i sølv (bilen er sølv metallic) eller sort. Helst med CVC6. Lokal forhandler har pakke med Polar Gun bullet og Michelin X-Ice XI3 piggfritt (255/55-19 XL) til 20k inkl TPMS, noen som vet hvordan disse dekkene er sammenlignet med CVC6?

Noen tanker eller anbefalinger? 19" eller 20"? Forsøkte å lese litt i Model X dekk og felg tråden men holder på å dø av kjedsomhet med all preiken om lastindeks etc.  :-X
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

o.b.lix

Sitat fra: spirrevipp på onsdag 13. september 2017, klokken 17:01
Kjøper dere original trykksensorer fra Tesla eller tar dere den typen forhandleren tilfeldigvis har?

Helst med CVC6. Lokal forhandler har pakke med Polar Gun bullet og Michelin X-Ice XI3 piggfritt (255/55-19 XL) til 20k inkl TPMS, noen som vet hvordan disse dekkene er sammenlignet med CVC6?

Noen tanker eller anbefalinger? 19" eller 20"? Forsøkte å lese litt i Model X dekk og felg tråden men holder på å dø av kjedsomhet med all preiken om lastindeks etc.  :-X

Bruker sensor som dekkforhandler leverer. Aner ikke om de er originale eller ikke, men de virker. Dekkforhandler ordner alt.

CVC6 vs X-Ice: Er omtrent like gode på snø, slaps, is, regn, tørr som vil si svært gode. Prøvde X-ice på isen på golsfjellet (islagt vann) og der var de bedre enn flere av piggdekkene! x-ice bråker en del mere enn cvc6, men de er utrolig slitesterke, har ikke kjørt cvc6 langt nok til å vite slitestyrken på de, men de er sannsynligvis mindre slitesterk.

19 eller 20 tommer - Kjør 20, selvom 19 vil virke. Det har jeg og synes det er bare digg. prisforskjell er bare 3000 eller noe.
Jeg synes original felger slipstram er kjedelige, så de havnet på vinterdekk, og kjøpte ph turbin gun metal på de medfølgende originale sommerdekk. 
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

olabt

Selv brukt alt for mye tid på å lete etter alternativer og lese på forum om vinterhjul til bilen.. endte med å bare slenge med 19 tom nokian fra tesla...

orker ikke styret med alternativene.. skeptisk til kvalitet på ph turbin.. og synes heller ikke den er pen i "mindre" dimensjoner..  kunne gått for den om jeg hadde kjøpt for å ha de som 22 tom på sommerhjul og satt vinterdekk på orginalfelg.. men er litt for opptatt av støy og forbruk for å gjøre det.. finner heller ingen andre felger jeg synes er fine på x'n..

anngående dekk så er det mange meninger..motstridende sådan.. satser på at de er ok å kjøre med til tross for Øyvinds advarsler.. :-\
Tesla Model X 90D - 15.9.2017
Nissan Leaf - 25.07.2012
Tesla Model 3 reservasjon 31.3.2016
Outlander PHEV 2016 - 7.10.2015 - Solgt
Tesla Model X reservasjon #2245 - Kansellert

Øyvind.h

#7
Du blir sikkert fornøyd! Gled deg over lavt forbruk.
Jeg faller i kategorien "glad i å kjøre aktivt", og kjører en del på motorvei. Da trengs det stive dekk :)
Faren min har nok aldri gitt flatt jern i sin 70D noensinne. Så det er forskjell på folk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nie

Dere som har hentet ut Model X i det siste.
Hvilke felger er det Tesla leverer til vinterdekkene (19") for tiden? Er det fortsatt Cyclone-felgene tilsvarende de som tidligere kunne bestilles til Model S?

JFa

Sitat fra: nie på torsdag 14. september 2017, klokken 09:52
Dere som har hentet ut Model X i det siste.
Hvilke felger er det Tesla leverer til vinterdekkene (19") for tiden? Er det fortsatt Cyclone-felgene tilsvarende de som tidligere kunne bestilles til Model S?
Fikk Cyclone-felger i august


Sent from my iPad using Tapatalk

nie

Sitat fra: JFa på torsdag 14. september 2017, klokken 10:48
Sitat fra: nie på torsdag 14. september 2017, klokken 09:52
Dere som har hentet ut Model X i det siste.
Hvilke felger er det Tesla leverer til vinterdekkene (19") for tiden? Er det fortsatt Cyclone-felgene tilsvarende de som tidligere kunne bestilles til Model S?
Fikk Cyclone-felger i august


Sent from my iPad using Tapatalk
:
:+1: Da håper jeg på det. Syns de er ganske fine.

D9

Det står "Settet inneholder 4 xx" Slipstream-felger"
Da er det vel det man også får?

Over til dekk;
Noen som har noen formening om det er stor ulempe å gå for 255/50/19 kontra 265/50/19.
255 er billigere :) Jeg er klar over at rulleomkretsen og diameteren blir litt mindre, men det er snakk om litt over 1% bare. Bilen blir ca 0,5 cm lavere grunnet endringen av diameter.
'14 Leaf
'15 Evalia

JFa

Det står Slipstream, men fikk Cyclone.....
265/50/19 Hakka R2 SUV har rullemotstand A
255/50/19 har rullemotstand B, muligens litt stivere dekk?

Elkjell

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 12. september 2017, klokken 12:26
Vurder noe annet enn R2 SUV på Model X. Spesielt i 19" er de alt for myke, enda mykere enn R2 på Model S.
Prøv noen brå manøvrere på motorvei så skjønner du hva jeg mener :)
Antakelig noe bedre i 20" om du ender med å legge dekk på det originale 20" settet.

CVC6 er like gode på grep, uten å være deigete. Om du vurderer dekk i premium-enden prismessig :)

Selv har jeg et ukjent dekk kalt Maxxis Presa SS01 SUV (ikke valgt dette selv, kjøpt av forrige eier). De er stivere enn R2, men har overrasket positivt på grep. Såpass fornøyd pt at jeg ikke kommer til å bytte dem før de er utslitt.

Og en siste kommentar: jeg har ikke hatt Slipstream felgene lenge, men allerede utviklet et hatforhold til dem. Bak eikene har de en dyp renne. I denne rennen er det i løpet av få måneders sommerbruk blitt mye forsteinet møkk. Det virker som en katastrofalt dårlig konstruksjon, og ikke noe jeg ville hatt på vinterfelger. Når man vasker felgene dreneres rennen ett sted - der ventilen er. Dermed ender man lett med møkkvann som renner ut og setter flekker. Om man ikke passer på å gå på denne rennen med skikkelig etsende rengjøring med jevne mellomrom. Jeg ville solgt hele settet. Men ulempen er da naturligvis at man ikke har et sett originalfelger å sette på ved behov for krangling med servicesenteret.

Hvordan er maxxis mht støy ?

Øyvind.h

Jeg vil si de er støysvake.
Når jeg prøvekjørte bilen var de faktisk en av årsakene til at jeg kjøpte. Jeg opplevde bilen som bedre støydempet enn forventet.
Det skyldes nok at dekkene var relativt støysvake.

Jeg har ikke testet dem side om side med eksempelvis R2.

Men de er i hvert fall ikke bråkete. Det var nedtur å legge på Michelin 20" originale sommerdekk med skumgummi demping. De bråkte mer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA