Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DAB radio som bryter i tunnellene i Oslo

Startet av Elmo, tirsdag 12. september 2017, klokken 09:43

« forrige - neste »

Elmo

Ikke nødvendigvis relatert til elbil, men . . . .

Er det flere som opplever at DAB radioen bryter i tunnellene i Oslo ??
Jeg har eUp 2015 modell og jeg opplever hver eneste dag at DAB-radioen bryter 2-3 ganger á 4-5 sekunder i tunnellene i Oslo området, men (nesten) aldri utenfor disse tunnellene.
Jeg trodde lenge at det var DAB dekningen i tunellene som var problemet og at oppgraderingene av Smestad-, Granfoss- og Tåsen- skulle fikse problemene, men det har ikke blitt nevneverdig forskjell så da er det kanskje i bilen problemet ligger. På eUp forumet bekrefter flere at de har samme problem som meg

MEN, jeg lurer på hva det er med måten dekningen er bygget i tunnellene i Oslo som gjør at bilen bryter der når den ikke bryter andre steder ??
Så jeg spurte på www.radio.no om akkurat det.

Her er svaret jeg fikk (uthevingen har jeg lagt på):
Sitat fra: Publikumsservice, radio.no
Det er statens vegvesen som står for DAB+ og feilsøking i tunneler.
Så en mulighet er å kontakte dem.
Vi har ikke fått noen andre henvendelser om problemer i de tunnelene du nevner.
Så det kan være noe med innstillingene på radioen i din bil.

Så spørsmålet mitt er altså: er det bare er eUp som har disse problemene, eller om det er et mere generelt problem enn radio.no er klar over ??

PS: fint om både nei og ja svar fremkommer ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Orbit

Nei, har ikke problem med dekning i Oslo tunellene.

Bil: i3 med SA609 (utvidet navigasjon/radio). Denne har 2x DAB-tunere, så en kan lytte på den ene mens den andre leter etter bedre mottak. Det vil maskere bytte av sender bedre enn med én mottaker (i3 med SA606 har bare 1x DAB-tuner).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

kVArh

Ikke ofte jeg kjører i tuneller i Oslo, men når du nevner det så la jeg merke til at radioen falt ut litt sist jeg kjørte gjennom (under) Oslo. Jeg kjører en KIA Soul og kjenner ikke til hvor "avansert" radioen i denne blien er.
Ser ut som tunell-løsningene  ikke er optimale for alle typer DAB-radioer.
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

Jorgensen

Jeg har ikke merket noen avbrytelser i DAB i noen av de nevnte tunneller.
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Elmo

Idag, for første gang ever, så opplevde jeg ingen brudd i noen av tunnellene fra Fornebu til Nydalen :o Kanskje et hjalp å klage ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Trekkoppbil

Jeg lurer på om antenner i frontruta er avhengig av hvilke retning signalene kommer fra.
Jeg plasserte ei antenne i ruta til kona, og hun forteller at det er stadig brudd, men ikke i Granfosstunnelen.

Er det noen som har tips om hva slags antenne man bør ha?
Jeg innbilte meg at det kunne være best med en antennesplitter, men jeg fikk råd om at det fungerer dårlig.

Så jeg lurer på om det er kurrant å bytte ut hele takantenna?
https://www.aliexpress.com/item/DAB-antenna-for-digital-Car-radio-DAB-and-analogue-AM-FM-radio-frequency-FME/32826429730.html?
Men kan det være brysomt å montere, og gjør det noen forskjell?

jlan

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 13. september 2017, klokken 22:23
Så jeg lurer på om det er kurrant å bytte ut hele takantenna?
Hvis du får tilgang til undersiden av antennen så er det ganske enkelt. Jeg byttet på en Citroen C5 med veldig godt resultat. Hvis du skal ha en aktiv antenne og beholde FM/AM egenskapene, så trengs det på de antennene jeg har sett to coax kabler fra antennen til radioen. Noen biler har en ekstra coax lagt opp. En må også sjekke om antenneforsterkeren får power gjennom coaxen, eller om den må ha ekstern 12V.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA