Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp! Har brent ladestasjonen

Startet av storform, tirsdag 12. september 2017, klokken 09:28

« forrige - neste »

storform

Bygget nytt hus + garasje som stod ferdig i sommer. Fikk elektrikeren til å installere en ladestasjon av kjent merke i garasjen. Brukte en del penger på dette for å få en trygg og god løsning. Har 230v anlegg og lader både en Tesla S og Kia Soul på 32A sikring.
Har brukt laderen et par måneder, men reagerte forleden tilfeldigvis på at jeg syntes ladestasjonen var veldig varm. Fikk i dag elektrikeren til å komme og se på den. Viser seg at toppen på laderen et smeltet og flere ledninger er svidd. Hva er grunnen til dette? Den har jo kun blitt brukt til det den er ment for. Produsenten leverer selvfølgelig ny ladestasjon, men kan ikke dette like gjerne skje på nytt? Kjenner jeg plutselig mistet tilliten til at hjemmelading er trygt.
Tesla Model Y, Pearl White - 2023
Tesla Model 3, Midnight Silver - 2019 SOLGT
Tesla Model S85, Midnight Silver - 2015. SOLGT
Kia Soul EV Exclusive, Caribbean Blue - 2015. SOLGT

stromifokus

Første gang jeg hører om at en ladeboks er smeltet/blitt varm, men jeg er ikke overrasket.

Jeg tipper selve ladeboksen er ok, men kanskje tilkoblingen elektrikeren har gjort er feil.

Min erfaring er at selv store el-firmaer knapt vet hvordan de skal montere disse riktig. Hos meg ble en Salto boks koblet til en underdimensjonert elkabel og satt på maks effekt til tross for at sikringene ikke tålte dette. Jeg måtte deretter betale selv for å opp kraftigere kabel og justert ned effekten til noe sikringene tålte.

elektrolux

#2
Ladestasjoner likt alt annet materiell er avhengig av at forbindelsene er forskriftsmessig tilstrammet.

Her kan det se ut som dette ikke har vært tilfelle. kWt telleren sin forbindelse er en klemkobling, og det er mulig å montere kabel inn på feil side av klemmen. Her ser det også ut som det er trangt og vanskelig å ettersjekke om kabelen virkelig sitter etter tiltrekking.

Det som er positivt er at utstyret har gjort jobben sin med å være selvslukkende, og at utstyrsleverandøren ser ut til å ta ansvar både for utstyr og montering, selv om jeg også heller litt mot at det er kan være en installasjons tabbe.

Du har også gjort det alle eiere av elektriske anlegg skal gjøre, nemlig påse at det er i forskriftsmessig stand. Veldig bra at du ikke fortsatte å bruke dette etter at du kjente brent lukt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elekTrond

Selvfølgelig kan dette like gjerne skje på nytt. Det er jo teknisk utstyr. Nettopp derfor liker ikke Gjenstridige og Uff at du vasker klær etc. på natta. Gad vite hva de sier i dag, med variabel strømprising på veg inn i heimene.
'13 Mjau

Elmo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 12. september 2017, klokken 09:38
Ladestasjoner likt alt annet materiell er avhengig av at forbindelsene er forskriftsmessig tilstrammet.
Her kan det se ut som dette ikke har vært tilfelle. kWt telleren sin forbindelse er en klemkobling, og det er mulig å montere kabel inn på feil side av klemmen. Her ser det også ut som det er trangt og vanskelig å ettersjekke om kabelen virkelig sitter etter tiltrekking.

Montørtabber kan skje over alt. Jeg har selv sett i NY OBOS leilighet at en ledning fra sikring lå løs men med litt kontakt bak tilkoblingen mens skruen vare dratt skikkelig til. Undersøkelse be foretatt fordi lyset på kjøkkenet blinket etter 5-6 måneder :o >:(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

storform

Takker for svar.
Ser det er flere som antar at dette må dreie seg om en installasjonsfeil/montørtabbe. Elektrikeren som monterte ladestasjonen sier imidlertid at de svidde kablene ikke er rørt av ham i forbindelse med installasjonen.
Tesla Model Y, Pearl White - 2023
Tesla Model 3, Midnight Silver - 2019 SOLGT
Tesla Model S85, Midnight Silver - 2015. SOLGT
Kia Soul EV Exclusive, Caribbean Blue - 2015. SOLGT

Espen Hugaas Andersen

Da er det nok produksjonsfeil, og det er riktig at produsenten gir deg ny ladestasjon. (Og dekker utlegg til elektriker, forsåvidt.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jan.lrsn

Alt for lett å skylde på elektrikeren.

Mvh elektrikeren  ;)

Ps: Jeg hadde ingenting med saken over å gjøre!

Elmo

Sitat fra: storform på tirsdag 12. september 2017, klokken 15:48
Ser det er flere som antar at dette må dreie seg om en installasjonsfeil/montørtabbe. Elektrikeren som monterte ladestasjonen sier imidlertid at de svidde kablene ikke er rørt av ham i forbindelse med installasjonen.
OK. Selvom resultatet er omtrent like ille (brann(fare)), så syns jeg faktisk en feil/dårlig arbeid inni selve boksen er mere alvorlig enn dårlig montørarbeid.  Leverandøren burde virkelig ha avdekket sånt i sluttkontrollen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

KjellG

At produsenter gjør feil forbauser ikke. Hos meg ble et komfyrstøpsel brunsvidd. Årsaken var systemfeil hos KPS, de visse ikke hvordan skrukoblinger skulle gjøres idet de brukte fortinnede tamper!

geear

Hva med å legge ut type boks slik at andre som har samme kan sjekke om deres også er OK i stedet for at noe brenner ned? Kan jo se ut som at produsenten har for dårlige kontrollrutiner...

pudderjagar

For meg ser da ut som om elektrikeren har gjort ein dårleg jobb med tilkobbling av boksen. Ikkje produsenten.

Men ser ikkje heile boksen så da kan være ei intern kobling som er på bildet.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jan.lrsn

Tilkoblingen på slike bokser pleier ikke å være direkte på måleren! Med mindre dette er tilleggsutstyr som elektrikeren monterte utenom.

stromifokus

Kanskje et poeng å ha en røykvarsler over slike ladebokser når de står innvendig?

Enda bedre; en 2018 ladeboksmodell med innebygget røykvarsler :o

sylwester

Som alt elektrisk utstyr er det produksjonsfeil. Det er nok ikke dumt å sjekke med varmekamera selv på mode3 etter et kvarter lading for å være sikker på at alt er koblet korrekt og fungerer.

Burde ikke elektrikeren gjort dette?

Det fine med mode 3 er jo at når det først er ok så skal det godt gjøres at det går varmegang i det plutselig, noe det fort kan gjøre for de som lader med Schuko pga sot.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA