Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VAG investerer 655 milliarder

Startet av Mobileum, tirsdag 12. september 2017, klokken 00:53

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 12. september 2017, klokken 16:21Nå må du lese nøye. Det er ikke satt at de skal bruke hele beløpet til fabrikker. Som Kjetil skriver over, så er investeringer også investeringer i forskning og utvikling av elbil/batteriteknologi
Det er fortsatt ett alt for høyt tall. Hvis de sløser bort så mange milliarder på ting der andre klarer seg med noen hundre millioner, så er de trolig konk innen 2030.

For å produsere nok batterier til 25% av bilproduksjonen må de nok regne med noe sånt som 5 mrd i en ny batterifabrikk. Skal de da klare å brenne av 45 mrd på utvikling (av kun batteripakker og battericeller, ikke kjøretøy), så kan det ikke gå bra.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mobileum

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. september 2017, klokken 16:31
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 12. september 2017, klokken 16:21Nå må du lese nøye. Det er ikke satt at de skal bruke hele beløpet til fabrikker. Som Kjetil skriver over, så er investeringer også investeringer i forskning og utvikling av elbil/batteriteknologi
Det er fortsatt ett alt for høyt tall. Hvis de sløser bort så mange milliarder på ting der andre klarer seg med noen hundre millioner, så er de trolig konk innen 2030.

For å produsere nok batterier til 25% av bilproduksjonen må de nok regne med noe sånt som 5 mrd i en ny batterifabrikk. Skal de da klare å brenne av 45 mrd på utvikling (av kun batteripakker og battericeller, ikke kjøretøy), så kan det ikke gå bra.

Tror faktisk VAG-gruppen innehar kunnskap ikke du besitter. Men du kan jo ta en telefon ned.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Espen Hugaas Andersen

#32
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 12. september 2017, klokken 16:34Tror faktisk VAG-gruppen innehar kunnskap ikke du besitter. Men du kan jo ta en telefon ned.
Du virker tvilende. Hva med reuters, da, tror du at de klarer å gjengi noe korrekt? https://www.reuters.com/article/us-autoshow-frankfurt-electrics/carmakers-face-electric-reality-as-combustion-engine-outlook-dims-idUSKCN1BN00X

"Volkswagen (VW), for its part, said it was seeking new global supplier contracts to source 50 billion euros ($60 billion) of electric car content including batteries, which are not yet manufactured competitively in Europe."

På dette utsagnet er det klart at det er snakk om å kjøpe inn 60 mrd USD i elbilkomponenter, som batterier og elektronikk. Dette er egentlig litt verre enn jeg trodde. Man må nok regne med rundt 15.000 USD per elbil i slike komponenter (eller mer), så da utgjør dette bare noe sånt som 4 millioner elbiler. Det er ikke *dårlig*, men fordelt over 12 år er det 333k elbiler/år.

Til sammenligning forventes det at Tesla produserer over 400k elbiler i 2018, og over 600k elbiler i 2019, og så skal skalere opp derifra.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Eller hva med Volkswagen, tror du på de? https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2017/09/IAA-2017-Mueller.html

"To cater for that enormous demand, the Volkswagen Group has initiated an invitation to tender for long-term strategic partnerships for China, Europe and the United States. "We're talking here about one of the largest procurement projects in our industry's history, one with a global order volume of more than €50 billion over its term," states Müller. That was solely for the Group's high-volume vehicles based on the all-electric architecture."
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

LA-Thing

Etter det jeg forstår fra tyske medier er planen å kjøpe batterier for € 50 milliarder og å investere € 20 milliarder i forskning, utvikling, produksjonsutstyr etc.

Dette er min tolkning av beskrivelsen i 'Manager Magazin':
"...das Unternehmen investiert 20 Milliarden Euro, zudem schreiben die Wolfsburger Batterieaufträge für 50 Milliarden Euro aus.".

'Ein Auftrag auszuschreiben' betyr som regel å bestille noe, dvs. 'outsource' på nynorsk.

Så de skal vel ringe til LG, Panasonic eller noen for å kjøpe batterier...
Drammen, Tesla Model S #2510

Ketill Jacobsen

Sitat fra: LA-Thing på tirsdag 12. september 2017, klokken 16:56
Etter det jeg forstår fra tyske medier er planen å kjøpe batterier for € 50 milliarder og å investere € 20 milliarder i forskning, utvikling, produksjonsutstyr etc.

Dette er min tolkning av beskrivelsen i 'Manager Magazin':
"...das Unternehmen investiert 20 Milliarden Euro, zudem schreiben die Wolfsburger Batterieaufträge für 50 Milliarden Euro aus.".

'Ein Auftrag auszuschreiben' betyr som regel å bestille noe, dvs. 'outsource' på nynorsk.

Så de skal vel ringe til LG, Panasonic eller noen for å kjøpe batterier...

Dette høres fornuftig ut. Det er synd at mediene ikke er mer presise enn at de ikke skjelner mellom investeringer og bestilling/utbygging av batterikapasitet (egen og/eller annens) fram til 2030 verdt $50 milliarder i innkjøpsverdi for batteriene. Et raskt overslag på 10 millioner biler fra VAG per år og snittverdi ut porten kr 180.000 for hver bil gir en årsomsetning på ca 1800 milliarder kroner per år (1999 mia. i følge Wikipedia for året 2016). Disse "investeringene" gjelder fram til 2030, altså ca 50,4 milliarde per år eller 2,5% av omsetningen. 

Mobileum

Her er resten VAG sin presseinformasjon:

Volkswagen is honing its product planning and significantly intensifying its efforts. "The group as a whole will deliver more than 80 new electric models to customers by 2025, including almost 50 true e-vehicles and 30 plug-in hybrids," says Müller.

The Volkswagen Group will fully electrify its entire model portfolio by 2030. That means: By then at the latest, there will be at least one electric variant of each of the Group's around 300 models. For all brands and in all markets. "That's not a non-binding declaration of intent, but a commitment we'll be measured by as of this day," stresses Müller.

The company will provide more than €20 billion for direct investment in industrializing electromobility by 2030. The money will be spent on vehicles based on two completely newly developed electric platforms, as well as on the plants and workforce qualification. It will also go toward the charging infrastructure, as well as the dealership and sales organizations.
"We also won't let the issue of batteries be taken out of our hands," emphasizes Müller.

He adds that the company will need a battery capacity of more than 150 GWh a year by 2025 solely to fit its own e-fleet with lithium-ion batteries
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

eisa01

Skjønner forvirringen, i Electreck sin artikkel hørtes det ut som de skulle sette opp fabrikker for 50 mrd. De linket til BBC som kilden sin, som skrev eksplisitt av det var batteribestillinger for 50 mrd...

Lese Electrek daglig, og dette er ikke første gang de er upresise/tar feil om en sak

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. september 2017, klokken 15:45
Se f.eks her: http://www.bbc.com/news/business-41231766

"The German firm, whose brands include Seat and Skoda, also said it would place orders worth more than 50bn euros for batteries to power the cars."

Ser forsåvidt at det var euro og ikke dollar, men forskjellen er ikke enorm.

Ser nå at jeg tok en vag/missvisende artikkel som grunnlag. De var altså ikke fullt så våkne som jeg en liten stund håpet :p

Det de har gjort er ikke å vise hvor mye de satser på elbilmarkedet, de bare frister leverandørindustrien med hvor stort salg de potensielt kan sikre seg over en 10 års periode ved å få VAG som kunde slik at *de* skal fristes til å investere i hva VAG ikke selv vil/tør...
Model S 85D

doldis1

#39
Sitat fra: Amoss på tirsdag 12. september 2017, klokken 23:18
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. september 2017, klokken 15:45
Se f.eks her: http://www.bbc.com/news/business-41231766

"The German firm, whose brands include Seat and Skoda, also said it would place orders worth more than 50bn euros for batteries to power the cars."

Ser forsåvidt at det var euro og ikke dollar, men forskjellen er ikke enorm.

Ser nå at jeg tok en vag/missvisende artikkel som grunnlag. De var altså ikke fullt så våkne som jeg en liten stund håpet :p

Det de har gjort er ikke å vise hvor mye de satser på elbilmarkedet, de bare frister leverandørindustrien med hvor stort salg de potensielt kan sikre seg over en 10 års periode ved å få VAG som kunde slik at *de* skal fristes til å investere i hva VAG ikke selv vil/tør...

:+1: nå traff du spiker'n !  De driver på god gammel VAG maner og leker med tall. Nå har de bestemt seg
for å "lede" utviklingen mot full elektrisifering, dette skal de gjøre med kinesisk hyllevare på et framtidig
tidspunkt de velger selv  ;)
De har ikke framtiden for seg, men humor har de !! ;D

bno


doldis1

 Her er sannheten om VAG :

https://seekingalpha.com/article/4108250-peak-oil-demand-surprising-comments-volkswagen

 
SitatThe chief executive of the German automaker Volkswagen (OTCPK:VLKAY), which last year delivered more than 10 million cars, said that the diesel engine has a "great future" ahead

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA