Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VAG investerer 655 milliarder

Startet av Mobileum, tirsdag 12. september 2017, klokken 00:53

« forrige - neste »

doldis1

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 12. september 2017, klokken 10:10
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 12. september 2017, klokken 09:46
Tesla planlegger 5 gigafactorys til 2025 ( i tillegg kommer de Musk holder for seg selv for å ikke skremme vannet av investorene)


5 Gigafabrikker koster 25 milliarder USD. Det er halvparten av det VAG investerer i batterier.

SitatFint å få vite her hva Musk tenker, og ingen andre vet.

Ikke vanskelig i det hele tatt å skjønne hva Musk tenker. Han har med SpaceX feid gulvet med konkurrentene
i romfartsindustrien, ikke hvem som helst forresten, Russland, Kina, Boeing.  SpaceX neste mål er å skape
Verden 2.0 på Mars..
Og du tror han tenker stoppe etter 5 Gigafactory's ..................??

Mobileum

#16
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 12. september 2017, klokken 11:01
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 12. september 2017, klokken 10:10
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 12. september 2017, klokken 09:46
Tesla planlegger 5 gigafactorys til 2025 ( i tillegg kommer de Musk holder for seg selv for å ikke skremme vannet av investorene)


5 Gigafabrikker koster 25 milliarder USD. Det er halvparten av det VAG investerer i batterier.

SitatFint å få vite her hva Musk tenker, og ingen andre vet.

Ikke vanskelig i det hele tatt å skjønne hva Musk tenker. Han har med SpaceX feid gulvet med konkurrentene
i romfartsindustrien, ikke hvem som helst forresten, Russland, Kina, Boeing.  SpaceX neste mål er å skape
Verden 2.0 på Mars..
Og du tror han tenker stoppe etter 5 Gigafactory's ..................??

Jeg har da ikke sagt noe om at jeg tror han skal stoppe etter 5 fabrikker?

Men nå synes jeg din forguding av Musk tar helt av, og er "langt ut i verdensrommet". Velkommen tilbake til Moder Jord.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

bmw2002

#17
Ser frem til å lese disse trådene igjen i 2025.

Har null tro på at Tesla kommer til å være verdens største el-bilprodusent i 2025, de er neppe inne blant de 5 største eller.

Edit: skrev 2015 der der skulle stå 2025

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. september 2017, klokken 09:53
Investeringen er litt overdrevet.

Er nå ikke så helt overbevist om det. Oppfatter altså dette som *investeringer*, ikke kostnader for batterier. Se for deg at de skal bygge en 4-5++ GF'er, og parallelt med dette investere i utvikling av solid-state batterier i ekspressfart for å gjøre disse produksjonsklare i ekspressfart, og gode/billige nok til å konkurrere med fossilbiler også i markeder uten incentiver, så er nok ikke dette noe overdrevent. Dette betyr at de nå innser at det ikke er nok å ta igjen forspranget til Tesla, de MÅ forbi. Både i batteriteknologi og produksjonskapasitet. Dette er altså prisen de må betale for at de forsov seg så lenge som de gjorde (ref. "Konkurrentene sover" trådene).

... men er enig i at denne summen ikke står i forhold til de tallene Doldis1 oppgir i innlegget før ditt, men er ikke helt sikker på hvor han fikk disse tallene fra?  Det sto ikke noe slikt i den artikkelen jeg leste, men skal innrømme at jeg ikke har lest alle oppslag i denne saken.
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 12. september 2017, klokken 14:48
Har null tro på at Tesla kommer til å være verdens største el-bilprodusent i 2015, de er neppe inne blant de 5 største eller.

Nei, er helt enig i at de ikke rekker det innen i forfjor.  Selv Musk har enda ikke hintet om at han holder på å finne opp noen tidsmaskin ;) "The Timing Company"? :p
Model S 85D

bmw2002

Sitat fra: Amoss på tirsdag 12. september 2017, klokken 14:51
Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 12. september 2017, klokken 14:48
Har null tro på at Tesla kommer til å være verdens største el-bilprodusent i 2015, de er neppe inne blant de 5 største eller.

Nei, er helt enig i at de ikke rekker det innen i forfjor.  Selv Musk har enda ikke hintet om at han holder på å finne opp noen tidsmaskin ;) "The Timing Company"? :p

He he, skulle stå 2025.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 12. september 2017, klokken 10:105 Gigafabrikker koster 25 milliarder USD. Det er halvparten av det VAG investerer i batterier.

Fint å få vite her hva Musk tenker, og ingen andre vet.
Gigafactory 1 vil ved full produksjon produsere nok batterier til en omsetning på ca 20 mrd USD per år. Altså på 2,5 år vil Gigafactory 1 tilsvare hele VAGs batterisatsning.

2030 er ca 12 år til, så hvis vi antar Tesla klarer å bygge flere fabrikker og omsette for 40 mrd USD per år i batterier i gjennomsnitt over de 12 årene, så vil Tesla være oppe i en investering på 480 mrd USD, når VAG når 50 mrd USD.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på tirsdag 12. september 2017, klokken 14:49Er nå ikke så helt overbevist om det. Oppfatter altså dette som *investeringer*, ikke kostnader for batterier. Se for deg at de skal bygge en 4-5++ GF'er, og parallelt med dette investere i utvikling av solid-state batterier i ekspressfart for å gjøre disse produksjonsklare i ekspressfart, og gode/billige nok til å konkurrere med fossilbiler også i markeder uten incentiver, så er nok ikke dette noe overdrevent. Dette betyr at de nå innser at det ikke er nok å ta igjen forspranget til Tesla, de MÅ forbi. Både i batteriteknologi og produksjonskapasitet. Dette er altså prisen de må betale for at de forsov seg så lenge som de gjorde (ref. "Konkurrentene sover" trådene).

... men er enig i at denne summen ikke står i forhold til de tallene Doldis1 oppgir i innlegget før ditt, men er ikke helt sikker på hvor han fikk disse tallene fra?  Det sto ikke noe slikt i den artikkelen jeg leste, men skal innrømme at jeg ikke har lest alle oppslag i denne saken.
Se f.eks her: http://www.bbc.com/news/business-41231766

"The German firm, whose brands include Seat and Skoda, also said it would place orders worth more than 50bn euros for batteries to power the cars."

Ser forsåvidt at det var euro og ikke dollar, men forskjellen er ikke enorm.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mobileum

#23
SitatSe f.eks her: http://www.bbc.com/news/business-41231766

"The German firm, whose brands include Seat and Skoda, also said it would place orders worth more than 50bn euros for batteries to power the cars."

Ser forsåvidt at det var euro og ikke dollar, men forskjellen er ikke enorm.


Finnes to utgaver av dette sitatet, og de er veldig forskjellige:

Of this, $50 billion will be invested in battery production in order to support its ambitions to create a vast range of electric vehicles.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Espen Hugaas Andersen

#24
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 12. september 2017, klokken 15:54Finnes to utgaver av dette sitatet, og de er veldig forskjellige:

Of this, $50 billion will be invested in battery production in order to support its ambitions to create a vast range of electric vehicles.
Sitatet ditt motsier ikke egentlig det andre sitatet. Det sier at pengene vil bli investert i batteriproduksjon, det sier ikke at pengene vil bli investert i batteriproduksjons*kapasitet*.

Produserer man 50 mrd med batterier, så har man investert 50 mrd i batterier. Denne investeringen blir gjort med ønske om å selge batteriene videre til elbilkunder. Som jo er litt annerledes fra å gjøre investeringer i produksjonskapasitet, som ikke vil selges videre.

Det ene sitatet er vagt, mens det andre sitatet er veldig klart. Jeg velger å stole på det klare sitatet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mobileum

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. september 2017, klokken 16:02
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 12. september 2017, klokken 15:54Finnes to utgaver av dette sitatet, og de er veldig forskjellige:

Of this, $50 billion will be invested in battery production in order to support its ambitions to create a vast range of electric vehicles.
Sitatet ditt motsier ikke egentlig det andre sitatet. Det sier at pengene vil bli investert i batteriproduksjon, det sier ikke at pengene vil bli investert i batteriproduksjons*kapasitet*.

Produserer man 50 mrd med batterier, så har man investert 50 mrd i batterier. Denne investeringen blir gjort med ønske om å selge batteriene videre til elbilkunder. Som jo er litt annerledes fra å gjøre investeringer i produksjonskapasitet, som ikke vil selges videre.

Det ene sitatet er vagt, mens det andre sitatet er veldig klart. Jeg velger å stole på det klare sitatet.

Mulig jeg sov i timen, men tror jeg oppfattet det riktig. En investering (som gjerne avskrives over tid) kan brukes til å produsere varer. Disse varene er da ikke en investering, men selges som et resultat av investeringen.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. september 2017, klokken 15:45
Sitat fra: Amoss på tirsdag 12. september 2017, klokken 14:49Er nå ikke så helt overbevist om det. Oppfatter altså dette som *investeringer*, ikke kostnader for batterier. Se for deg at de skal bygge en 4-5++ GF'er, og parallelt med dette investere i utvikling av solid-state batterier i ekspressfart for å gjøre disse produksjonsklare i ekspressfart, og gode/billige nok til å konkurrere med fossilbiler også i markeder uten incentiver, så er nok ikke dette noe overdrevent. Dette betyr at de nå innser at det ikke er nok å ta igjen forspranget til Tesla, de MÅ forbi. Både i batteriteknologi og produksjonskapasitet. Dette er altså prisen de må betale for at de forsov seg så lenge som de gjorde (ref. "Konkurrentene sover" trådene).

... men er enig i at denne summen ikke står i forhold til de tallene Doldis1 oppgir i innlegget før ditt, men er ikke helt sikker på hvor han fikk disse tallene fra?  Det sto ikke noe slikt i den artikkelen jeg leste, men skal innrømme at jeg ikke har lest alle oppslag i denne saken.
Se f.eks her: http://www.bbc.com/news/business-41231766

"The German firm, whose brands include Seat and Skoda, also said it would place orders worth more than 50bn euros for batteries to power the cars."

Ser forsåvidt at det var euro og ikke dollar, men forskjellen er ikke enorm.

Med investeringer i batterier og elbiler må forstås investeringer i fabrikker (nye og oppgraderte produksjonslinjer for bilene) og investeringer i forskning og utvikling av elbil/batteriteknologi. Har vanskelig for å forstå at du blander slike investeringer med årlige omsetningstall (for Tesla)!

Mobileum


SitatMed investeringer i batterier og elbiler må forstås investeringer i fabrikker (nye og oppgraderte produksjonslinjer for bilene) og investeringer i forskning og utvikling av elbil/batteriteknologi. Har vanskelig for å forstå at du blander slike investeringer med årlige omsetningstall (for Tesla)!

Takk! Da sov jeg ikke  :)

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Espen Hugaas Andersen

Denne investeringen er kun i batterier. Om man skulle ta tallet for god fisk og anta dette er investeringer i produksjonskapasitet, og anta at VAG vil få god valuta for pengene, så utgjør dette 10 stk Gigafactory. Da ville VAG produsere ca 1,5 TWh med batterier per år. Dette er nok til ca 25 millioner elbiler per år med 60 kWh/bil.

Hva skal VAG med alle disse batteriene? Skal de øke salget med 150% og gå over til 100% elbil i 2030? Eller kanskje mer realistisk, kanskje tallet ikke er relatert til produksjonskapasiteten, men er heller relatert til omsetningen?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mobileum

#29
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. september 2017, klokken 16:18
Denne investeringen er kun i batterier. Om man skulle ta tallet for god fisk og anta dette er investeringer i produksjonskapasitet, og anta at VAG vil få god valuta for pengene, så utgjør dette 10 stk Gigafactory. Da ville VAG produsere ca 1,5 TWh med batterier per år. Dette er nok til ca 25 millioner elbiler per år med 60 kWh/bil.

Hva skal VAG med alle disse batteriene? Skal de øke salget med 150% og gå over til 100% elbil i 2030? Eller kanskje mer realistisk, kanskje tallet ikke er relatert til produksjonskapasiteten, men er heller relatert til omsetningen?

Nå må du lese nøye. Det er ikke sagt at de skal bruke hele beløpet til fabrikker. Som Kjetil skriver over, så er investeringer også investeringer i forskning og utvikling av elbil/batteriteknologi
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA