Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nybegynner - Rekkeviddeangst?

Startet av Amatøren, mandag 11. september 2017, klokken 19:47

« forrige - neste »

Amatøren

Min første erfaring med tur som krever lading underveis:

Søndag tok poden vår og jeg e-up!'en på Harrytur for å se om vi kunne trigge rekkeviddeangsten (nevnte den ikke for poden). Han hadde øvelseskjøring ned til avkjøring 2 på E6 som er den siste ordentlige avkjøringen før grensen.

Første planlagte stopp var Rygge. Der var det en hurtiglader. Den var blitt opptatt før vi kom frem. Det hjelper ikke med to tilkoblingsmuligheter (begge systemer CHAdeMO & CCS) når bare en kan brukes av gangen. Ingen eier å se og fortsatt en viss tid igjen.

Så var det videre til McDonald's ved Råde avkjøringen fra E6 kom frem med god margin. Kunne kanskje kommet til Sarposborg, men når vi allikevel måtte ha en lading underveis så var det greit der når man kan ta dobesøk med det samme.

Dobesøk og pommes frites under 15 minuttes lading. Da var det mer enn nok å komme frem til Nordby shoppingcenter.

Kom til Nordby og tenkte å lade først på McDonald's som også er Fortum lader og handle etterpå. Ene var defekt og den andre var opptatt. Handling først da.

Inne på parkeringen til Nordby er det også hurtigladere, men det er svenske Vattenfall. Krever enten deres RFID brikke eller App med registrering av kredittkort. Fikser vel det til neste gang. Det var bare norske elbiler der da vi ankom.

Deretter ble del lading på McDonald's (ingen der da). Pommes frites og brus + dobesøk. Hadde tenkt å avslutte på 90% da det sies at den lader saktere på slutten og det er 2,50 pr minutt. Derimot ble dobesøket og en telefon hjem nok til at det sa klunk i ladere da den koblet fra på grunn av fullt batteri...... Dæven det går unna. Riktig ikke det største batteriet på en e-up!, men.......

Hjemover ble det jeg som kjørte og sparte ikke på strømmen ved 80-100 km/t, men kjørte på og holdt fartsgrensen med godt lastet bil.

Tok sikte på Vestby (syd avkjøringen Shell/7-Eleven) med Moss som "nødplass".

Klarte Vestby med meget god margin, 30 % igjen. Derimot er det litt magert innover før Oslo langs E6. Med hurtiglader så går det så fort at fra jeg koblet til jeg fikk frem mobilen for å ta bilde var det allerede 32%. Stoppet ladingen på 100 km. Hadde ca 65 km hjem så da hadde vi litt ekstra å gå på.

Da vi kom hjem var det allikevel 50 km igjen.

Litt planlegging så kommer ikke rekkeviddeangsten så sant ikke hele ladestasjonen er defekt. Man kan jo vente litt hvis den er opptatt og man ikke kan kjøre til neste.

En annen sak er at e-up! ga IKKE den småbilfølelsen som jeg fryktet. Er meget fornøyd og imponert over den.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jankph

Takk for fin rapport. Jeg er rimelig nybegynner selv, har ikke hatt min i mer enn 3 måneder, og begynner etterhvert å bli flink til å lese rekkekvidde, batteriprosent ("tank"), vegstrekning (fart), terreng, motvind og medvind og kommer ofte overraskende lenger enn jeg først trodde. Og du har helt rett, med et så lite batteri så lader den veldig fort opp til 80 og til og med 90 prosent, men etter det går det tregt. Det gjelder bare å planlegge, og heller stoppe på en hurtiglader for mye enn for lite.
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

Amatøren

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding.

Bare synd at det ikke er kortleser i forbindelse med hurtigladerene. Da ville bruken blitt mer lik det å fylle bensin og lettere å bruke ladere fra alternative leverandører/selskaper.

Nå må man har RFID brikker fra (registrert hos) de forskjellige selskapene eller styre med App eller SMS betaling.

Slik vi la opp turen så kom ikke rekkeviddeangsten.

I tillegg så er e-up! flott bil å drive øvelseskjøring med (selv om poden også kjører Sharan for å ta førerkort for manuelt gir når den tid kommer). Greit med denne for mengde trening når man er i startfasen for øvelseskjøring.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Navl1

Flott rapport, slike er gøy å lese. Fikk min bil på mandag, tilbakelagt snart 400 km med bilen. Fikk hurtigladet for første gang i dag, det går veldig fort sammenlignet med min gamle leaf.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

sveander

Skjønte ikke det med at brikken er plagsom. Den får vi jo som medlem av Elbilforeningen.
Registreringen går fort og jeg synes brikken er genial. Billigere strøm får man også.

Ellers så har jeg også opplevd at det tar lang tid å vente til en Leaf er ferdig. SÅ lang tid tok det i går at jeg tok sjansen på å rekke hjem (hadde en backup) . Det gikk bra.
Ellers merket jeg stor forskjell på forbruk på morgenen ( 8 grader) og ettermiddagen ( 15 grader)

Takk for reportasjen , og ja E-up er en flott bil.
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Amatøren

#5
Da har jeg hatt poden på lengre øvelseskjøring igjen. Var og hentet noe utstyr. Google sa at det skulle være 71,4 km hver vei altså 142,8 km tilsammen. Kjørecomputeren sa 138 km da vi kom hjem.

Dro hjemmefra og det var kombinasjon vanlig småveier, motorveier, veiarbeidsområder samt grusveier.

Derfor ble det veldig variert kjøring og han er fortsatt i nybegynnerfasen så han er ikke helt på det med å holde jevn fart så det blir lett en del akselerasjon i oppoverbakker da farten synker for i oppoverbakkene.

Da vi passerte 30 km rest fikk vi varsel om å rekkvidden. Videre varsler nedover og ved 15 km fikk vi varsle om redusert komfort og ECO+. Kjente at varmen ble slått av. Det ble flere varsler etter hvert.

Det ble til at vi holdt nøye oversikt da det ble lite med strøm på slutten, men vi valgte å kjøre helt hjem. Passerte  hurtiglader som står ca. 3 km hjemmefra. Lurte litt på om vi måtte innom på grunn av mye oppover på slutten.

Men som sagt vi forsøkte og det gikk!  :laugh:

Da vi stoppet for å laste ut hjemme var det 4 km igjen. Da jeg startet igjen for å rygge på plass viste den 3 km og skilpadde...... Godt å få koblet på lader da.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Caspar

Nå skriver du jo ikke hvor i Oslo du kom fra, jeg bor helt øst i Oslo og kjører til hytta som ligger midt mellom Nordby og Strømstad uten å lade. Det er nøyaktig 12 mil og går fint hvis man er litt kjip på gasspådraget i bakkene
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Amatøren

#7
Bor lang vest i Asker, ikke så langt fra E18. Ganske langt mot nord også da.   ;)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Caspar

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Amatøren

Ja, må ha en lading. Blir anderledes når vi får e-Golf'en. Venter og venter......
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Heimdal-eGolf

Hei
Det er ingen problemer med å ta eUP med på langtur (så lenge det ikke er vinter). Har kjørt over 1100km denne uken.
Mandag: Trondheim - Atna (rv3) - Ringebu - Gausdal med 5 korte ladestopp
Tirsdag: Gausdal - Gol med ett ladestopp
Onsdag: Gol - Vang - Valdresflya - Dovrefjell - Trondheim med 5 ladestopp, 3 av de på 20-25 min.
Turen planlagt med GreenRace, http://www.jurassictest.ch/GR/, som gir veldig relalistisk forbruk pr strekk.
:)
2018 eUp
2021 eC4
2019 TM3 LR
2015 eGolf solgt
2014 eUP solgt

DonCato

Hei.
Ny med elbil, og så langt kokfornøyd med vår sprett nye e-up. Har planer om langtur til helgen, har sjekka avstander og lademuligheter. Men, hurtiglading som det snakkes om, hva og hvordan? Mener, hvor hurtig kan jeg lade med de medfølgende kablene? Skal i retning Trysil fra Rælingen, btw.

Amatøren

#12
På langtur uten overnatting ved hver lading eller ikke ønsker meget langt opphold på kjøpesenter 6+ timer når batteriet er tomt så må du bruke hurtiglader.

Det er som pumpene på bensinstasjoner, ta håndtaket på ledningen plugg i og start "tankingen". Betales med RFID brikke, App eller SMS. Brikke og App er registret/utgitt av eier av hurtigladeren. Mest omtalte er Fortum og Grønn kontakt (GK). Lader e-up! på ca 30 minutter (hvis batteriet er brukt langt ned, men ikke helt tomt). Hurtiglading er DC lading via CCS, ta ut det ekstra dekselet på ladekontakten så ser du de ekstra tilkoblingene som også er i bruk ved hurtiglading.

Da brukes ikke noen av de medfølgende kablene, men ha de med som backup løsning.

Medfølgende type 2 kabel gir maks 3,3 kW fra ladestasjon med type 2 kontakt (på minimum 16 A kurs).

Ga dette noen avklaring?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Elmo

Sitat fra: DonCato på onsdag 04. oktober 2017, klokken 17:54
hvor hurtig kan jeg lade med de medfølgende kablene?
Kabelen med boks på lader med 10A, så da lader du eUp fra helt tom til fullt på ca. 7 timer
Kabelen uten boks på lader med 16A, så da lader du eUp fra helt tom til fullt på ca. 4 1/2 timer
Altså på ingen måte hurtig.

Så på tur "må" du bruke hurtigladere. De koster ca 2,50 kr pr minutt og lader fra tomt til fullt på ca. 30 minutter. Hurtigladerene har som Amatøren sier påmontert kabel, så du bruker ikke dine egne.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Initium

altså 70kr for 10-12mil ? Har aldri regnet på hva hurtiglading koster, men med 7kr mila + tiden det tar å lade, er det jaggu dyre bompengebesparelser. Medmindre man syns det er GØY å sitte på et ladepunkt å blomstre da...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA