Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S og hengerfeste - tanker?

Startet av sfinxern, mandag 11. september 2017, klokken 10:19

« forrige - neste »

lunitiks

Sitat fra: EXCEL på fredag 29. desember 2017, klokken 14:59
Boltene som stikker ut av bilen (8stk på hver side) -er disse (elektrisk)isolert fra karosseriet? Dersom de er det trenger man strengt tatt kun å legge inn en pakning mellom bil og hengerfeste?

Hvordan er dette løst på Model X ? Lunitiks har du tegning på dette?
Kan du legge ut et bilde og peke på hva du mener, så jeg vet hva jeg skal se etter? Eier ikke X selv så famler litt i mørket
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

EXCEL

Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

lunitiks

Aha... Vel, jeg er siste person til å skulle moralisere over slikt, men akkurat her må jeg nesten spørre: Er det ikke litt tvilsomt/skummelt å styre med dette DIY?

Det jeg ser fra delekatalogen er at festet er montert med 8 stk. "NUT HF M10 PC10" (nøyaktig hva "HF" og "PC10" er, aner jeg ikke) - sjekk forresten denne kvitteringen en dude fikk fra Tesla da han fikk hengerfestet OEM ettermontert.

Elektrisk isolasjon tør jeg ikke uttale meg om, dessverre  :(
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

olavxxx

Sitat fra: lunitiks på fredag 29. desember 2017, klokken 22:00
Aha... Vel, jeg er siste person til å skulle moralisere over slikt, men akkurat her må jeg nesten spørre: Er det ikke litt tvilsomt/skummelt å styre med dette DIY?

Det jeg ser fra delekatalogen er at festet er montert med 8 stk. "NUT HF M10 PC10" (nøyaktig hva "HF" og "PC10" er, aner jeg ikke) - sjekk forresten denne kvitteringen en dude fikk fra Tesla da han fikk hengerfestet OEM ettermontert.

Elektrisk isolasjon tør jeg ikke uttale meg om, dessverre  :(
Jeg vet ikke hva som skjer mtp forsikring hvis de mener at bilen ble ekstra skadet pga. man monterte hengerfeste. (feks ved påkjørsel bakfra), kan eierne risikere regress?

Somni

E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

EXCEL

Sitat fra: lunitiks på fredag 29. desember 2017, klokken 22:00
Aha... Vel, jeg er siste person til å skulle moralisere over slikt, men akkurat her må jeg nesten spørre: Er det ikke litt tvilsomt/skummelt å styre med dette DIY?

Det jeg ser fra delekatalogen er at festet er montert med 8 stk. "NUT HF M10 PC10" (nøyaktig hva "HF" og "PC10" er, aner jeg ikke) - sjekk forresten denne kvitteringen en dude fikk fra Tesla da han fikk hengerfestet OEM ettermontert.

Elektrisk isolasjon tør jeg ikke uttale meg om, dessverre  :(

Takk for innspill.
Liten grad av DIY, hengerfestet er kjøpt inn fra Hengerfeste24 og det er ett lokalt (erfarent) firma som står for monteringen. Min bekymring er å avdekke om det bør innføres tiltak for å forhindre reaksjon mellom alu og stål.
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

lunitiks

Kan aluminiumspakninger være en idé? Om ikke annet for å beskytte karosseriet
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Brede

Skikkelig overflatebehandling (maling/gummibelegg el.) av hengerfeste og karosseri i kontaktområdene samt bruk av elforsinkete (eller varmforsinkete) bolter med skiver av samme materiale (eller enda bedre, nylonskiver) skulle vel sørge for trygg montering vil jeg tro.

Thor2014

Skru inn en offeranode  :D
Eller finn et lokalt firma som kan dreie noen hylser i pom til deg.

EXCEL

Sitat fra: Thor2014 på lørdag 30. desember 2017, klokken 21:31
Skru inn en offeranode  :D
Eller finn et lokalt firma som kan dreie noen hylser i pom til deg.
Hylser i pom er noe jeg selv har tenkt på -eller "shoulder spacer" i riktig størrelse.....
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

EXCEL

Sitat fra: Brede på lørdag 30. desember 2017, klokken 09:17
Skikkelig overflatebehandling (maling/gummibelegg el.) av hengerfeste og karosseri i kontaktområdene samt bruk av elforsinkete (eller varmforsinkete) bolter med skiver av samme materiale (eller enda bedre, nylonskiver) skulle vel sørge for trygg montering vil jeg tro.
Betyr det at elforsinkede muttere ikke reagerer med aluminium?
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

Havebigfun

Sitat fra: EXCEL på lørdag 30. desember 2017, klokken 23:30
Betyr det at elforsinkede muttere ikke reagerer med aluminium?
Joda- som bare det- de fleste metaller virker korrosive på aluminium gitt direkte metallisk kontakt i saltlake. Kunsten er altså å redusere den direkte kontakten til et minimum og å hindre at saltlaken får kontakt med begge metaller samtidig, eks ved fett.

GOS

Sitat fra: Havebigfun på søndag 31. desember 2017, klokken 20:50
Sitat fra: EXCEL på lørdag 30. desember 2017, klokken 23:30
Betyr det at elforsinkede muttere ikke reagerer med aluminium?
Joda- som bare det- de fleste metaller virker korrosive på aluminium gitt direkte metallisk kontakt i saltlake. Kunsten er altså å redusere den direkte kontakten til et minimum og å hindre at saltlaken får kontakt med begge metaller samtidig, eks ved fett.
Fett duger ikke.  En må ha skikkelig isolator i mellom. Hardplast/teflon skive og hylser må til for at det skal duge i lengden.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Havebigfun

Sitat fra: GOS på søndag 31. desember 2017, klokken 21:35
Sitat fra: Havebigfun på søndag 31. desember 2017, klokken 20:50
Sitat fra: EXCEL på lørdag 30. desember 2017, klokken 23:30
Betyr det at elforsinkede muttere ikke reagerer med aluminium?
Joda- som bare det- de fleste metaller virker korrosive på aluminium gitt direkte metallisk kontakt i saltlake. Kunsten er altså å redusere den direkte kontakten til et minimum og å hindre at saltlaken får kontakt med begge metaller samtidig, eks ved fett.
Fett duger ikke.  En må ha skikkelig isolator i mellom. Hardplast/teflon skive og hylser må til for at det skal duge i lengden.
Nei ikke fett alene- jeg mente både- og  :) Det kan være utfordrende å islolere et tilhengerfeste som belastes med mange tonn komplett selv om det bør være målet- derfor fett som sikkerhet- uten saltlake blir det vanligvis ikke korrosjon- med nesten alltid

Muffinman

Trenger ikke saltlake for at metallet som står lavest på spenningsrekka ofres så lenge det er elektrisk kontakt :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA