Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S og hengerfeste - tanker?

Startet av sfinxern, mandag 11. september 2017, klokken 10:19

« forrige - neste »

EXCEL

Med fare for å bli beskyldt for å tro på julenissen ::) -er det noen som har sjekket om original X-hengerfeste passer på model S?
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

Sense

Det er vel litt irrelevant, så lenge det ikke er lov å bruke det.

For ordens skyld, så er det ikke Tesla som godkjenner bruk av hengerfeste, det er Statens Vegvesen gjennom sitt typegodkjenningssystem.
Men Tesla må legge inn anmodning til Statens vegvesen om å få lov å benytte hengerfeste i vognkortet. I tillegg må de nok dokumentere at festet står til gjeldende krav.

Jeg for min del har ventet et par år på at Tesla skal få ut fingeren og sende en søknad.
Da ville de ihvertfall fått solgt en nybil til av varienten TMS.
Å kjøpe en TM3 med event. godkjent hengerfeste, der du kun kan laste kun småtterier, er ikke for alle.

(Min svigerfar kjøpte en Toyota Auris hybrid. Svært fornøyd skrøt han av at det var den første hybriden som kunne trekke tilhenger. Så viste det seg at maksveksten på henger inkl. last var 385 kg. Så han kunne låne min boggie-henger og laste opp med 25 kg maks for å overholde grensen. Da lo vi godt! )

EXCEL

Tja, irrelevant er det vel ikke så lenge jeg kun skal frakte sykkelen min?
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

o.b.lix

Finnes i allefall to produsenter som leverer hengerfeste til model S, jeg har det fra Thule. Og det er perfekt til sykkelstativ...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

E_S

Sitat fra: Sense på tirsdag 14. november 2017, klokken 20:48
Det er vel litt irrelevant, så lenge det ikke er lov å bruke det.

For ordens skyld, så er det ikke Tesla som godkjenner bruk av hengerfeste, det er Statens Vegvesen gjennom sitt typegodkjenningssystem.
Men Tesla må legge inn anmodning til Statens vegvesen om å få lov å benytte hengerfeste i vognkortet. I tillegg må de nok dokumentere at festet står til gjeldende krav.


Prosessen rundt typegodkjenning er litt annerledes:

Tesla som bilprodusent legger inn en tilhengervekt de går god for i EU-typegodkjenningen. Statens Vegvesen, på lik linje med andre lands tilsvarende myndigheter, mottar typegodkjenninger fra alle bilprodusenter. Bilprodusenter har naturlig nok muligheten til selv å bekrefte at aktuelle krav er oppfylt og gjør dette ved å levere et samsvarssertifikat (COC) med bilen. Tekniske krav til kjøretøy er regulert i EU/EØS-direktiv. Kjøretøy registreres med et bestemt typegodkjenningsnummer som samsvarer med kjøretøyets typeskilt (i dørkarmen på Tesla), dette nummeret står også i vognkortet.

Selve tilhengerfestet har ingen betydning for tilhengervekt i typegodkjenningssammenheng - det som er interessant er bilen. Selve tilhengerfestet kan naturlig nok komme fra en 3. part og det er kun veldig enkle krav til merking av dette for kjøretøy inntil 3500 kg totalvekt. Det er førers ansvar å påse at tilhengerfestet ikke overbelastes dersom dette er godkjent for lavere tilhengervekt enn bilen er godkjent for.
:)

EXCEL

Er i ferd med å montere hengerfeste fra Hengerfeste24. Så dukket denne saken opp:
https://www.teslarati.com/tesla-model-s-hitch-torklift-ecohitch-3-year-update/
Dersom jeg har forstått dette rett så må hengerfestet være elektrisk isolert fra bilen?
Hvordan kan man oppnå det samtidig som at festet blir mekanisk sterkt nok?
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

GOS

Sitat fra: EXCEL på onsdag 20. desember 2017, klokken 13:40
Er i ferd med å montere hengerfeste fra Hengerfeste24. Så dukket denne saken opp:
https://www.teslarati.com/tesla-model-s-hitch-torklift-ecohitch-3-year-update/
Dersom jeg har forstått dette rett så må hengerfestet være elektrisk isolert fra bilen?
Hvordan kan man oppnå det samtidig som at festet blir mekanisk sterkt nok?
Dette er ett helt vanlig problem. Med elektrisk isolert så menes her at du må ha f.eks. plast eller teflon plater, skiver og boltehylser som gjør at det ikke er elektrisk kontakt mellom stålet i hengerfestearrangementet og aluminumet i bilen. Det er ikke noe problem å få dette sterkt nok. Tykkelsen på teflonen/plasten trenger ikke være mer enn en millimeter eller 2. Henger uhorvelig mange tonn  mellom stål og aluminium ute på oljeinstallasjonene med slik elektrisk isolering.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Brede

Helt fantastisk at produsent (og de som monterer) ikke har tenkt på slikt i utgangspunktet..

Havebigfun

Det er bare å se hvordan Tesla har løst dette med TMX- mulig man kan kjøpe festeutstyr ( til X) direkte fra Tesla og bruke det på S

ToWalkOrDrive

#24
Sitat fra: EXCEL på onsdag 20. desember 2017, klokken 13:40
Er i ferd med å montere hengerfeste fra Hengerfeste24. Så dukket denne saken opp:
https://www.teslarati.com/tesla-model-s-hitch-torklift-ecohitch-3-year-update/
Dersom jeg har forstått dette rett så må hengerfestet være elektrisk isolert fra bilen?
Hvordan kan man oppnå det samtidig som at festet blir mekanisk sterkt nok?

Ser at det står i artikkelen at de brukte "Nylon spacers", altså stoppskiver laget av nylon / plast. Får en del treff om en googler det. Men det står og at lakken var så dårlig på det tidspunktet (i 2014), men at de nå lakkerer selv, så problemet ville ikke oppstått nå, men de leverer med nylon spacers nå....Ergo bør det være sterkt nok. Er veldig mange skruer en relativt lav tyngde er fordelt på.

En annen ting: Er litt rart det som står på Hengerfeste24, for om du søker på tilhengerfeste til Tesla så får en opp Thule hvor du må kutte i bakskjermen, men så har de og et hengerfeste som ikke er linket opp til bilmodell, hvor en slipper å kutte synlig bak (det kommer ut under bakskjermen). Uten linken er det nesten umulig å finne, selv om det i teksten står at det passer alle Tesla S. Dette har jeg fått montert, men vet ikke hvordan lakken er, og om de har brukt plast for å skille. Hengerfestet funker i hvertfall så langt helt perfekt. Kostet ca 12000 inkl montering (de har avtaler med firmaer / folk som monterer rundt om kring i landet). Er jeg skeptisk nå? Litt.
https://hengerfeste24.no/produkt/14727/avtagbart-hengerfeste-13-pol-elsett-pakke/acs-484800x/108502-til-tesla-model-s-60d-awd
Tesla Model Y                         2021-

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Brede på onsdag 20. desember 2017, klokken 14:37
Helt fantastisk at produsent (og de som monterer) ikke har tenkt på slikt i utgangspunktet..
Det er med tanke på galvanisk tæring
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

nortrahof

Jeg mener at man kan "bare glemme" hengerfeste på TMS så lenge produsenten (TM) setter seg imot det - uansett om det blir trukket tilhenger eller ikke. Et hengerfeste kan ødelegge deformasjonssonen bak. Dette er en sikkerhetsdetalj som man risikerer å redusere virkningen av / sette ut av spill. Da skulle det ikke forbause om Biltilsynet forlanger dette demontert ved kontroll og eventuelle forsikringsselskap krever regress for eventuelle skader på personer og kjøretøy ved påkjørsel bakfra. - Er ikke bilen godkjent for hengerfeste så er den ikke det!
Ved eventuelt videresalg av biler med hengerfeste, løper tidligere eier en stor risiko for overnevnte.
- Eneste mulighet å installere hengerfeste er at produsenten av hengerfestet får testet det er i overensstemmelse med gjeldende krav.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

E_S

Sitat fra: nortrahof på torsdag 21. desember 2017, klokken 17:17
Jeg mener at man kan "bare glemme" hengerfeste på TMS så lenge produsenten (TM) setter seg imot det - uansett om det blir trukket tilhenger eller ikke. Et hengerfeste kan ødelegge deformasjonssonen bak. Dette er en sikkerhetsdetalj som man risikerer å redusere virkningen av / sette ut av spill.

Man løper ingen risiko for problemer med SVV eller forsikring om man monterer hengerfeste. De bryr seg utelukkende om at man ikke har lov å trekke henger, og så lenge man ikke gjør det er det ingen fare what-so-ever.
:)

EXCEL

Boltene som stikker ut av bilen (8stk på hver side) -er disse (elektrisk)isolert fra karosseriet? Dersom de er det trenger man strengt tatt kun å legge inn en pakning mellom bil og hengerfeste?

Hvordan er dette løst på Model X ? Lunitiks har du tegning på dette?
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

nortrahof

Sitat fra: E_S på fredag 22. desember 2017, klokken 10:35
Man løper ingen risiko for problemer med SVV eller forsikring om man monterer hengerfeste. De bryr seg utelukkende om at man ikke har lov å trekke henger, og så lenge man ikke gjør det er det ingen fare what-so-ever.

Der er vi saklig uenig!
Når man endrer på sikkerhetsdetaljer som deformasjonssoner, bremser, fjæring og styring er, så krever det ny godkjenning eller produsenterklæring. Dersom man ikke har dette er det dessverre forbudt. - Bare spør SVV!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA