Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S og hengerfeste - tanker?

Startet av sfinxern, mandag 11. september 2017, klokken 10:19

« forrige - neste »

sfinxern

Hei,

Vet det har vært diskutert her tidligere, men har noen tanker rundt muligheter for hengerfeste på S som hadde vært litt interessant å luftet med dere.

I og med at S og X bygger på samme understell, så burde det vel teknisk sett være mulig å levere S også med hengerfeste. La oss se bort i fra det tekniske en liten stund.

Strategisk fra Tesla så bør de vel selge en god del mer X enn S i og med at førstnevnte leveres med hengerfeste og ikke sistnevnte. Hvordan tror dere salgstallene hadde vært på X hvis både S og X kunne leveres med hengerfeste?

Når Model 3 kommer med mulighet for hengerfeste, burde ikke da også Tesla godkjenne S for dette, slik at man kan bestille S med og også ettermontere for ikke å miste ytterligere salgstall på S kontra 3?

Noen som følger denne tankegangen og som kan evt se realismen i dette?

Tror vi at Tesla vil typegodkjenne S for å ha hengerfeste når Model 3 har kommet for fullt i det norske markedet?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

zbk

Kommer TM3 faktisk med hengerfeste er det vel ingen grunn til å bruke krefter på å godkjenne TMS med slikt. Da er de godt dekket uansett.

Et alternativ som jeg derimot tror kunne mersolgt mange TMS er derimot om denne hadde fått mulighet for henger mens TM3 ikke får det. For egen del er det hengermangelen på TMS  som gjør at det ikke er blitt en Tesla på meg ennå. TMX  blir for voldsom og er ikke regna som aktuell for oss.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

sfinxern

Sitat fra: zbk på mandag 11. september 2017, klokken 10:29
Kommer TM3 faktisk med hengerfeste er det vel ingen grunn til å bruke krefter på å godkjenne TMS med slikt. Da er de godt dekket uansett.

Ja, den ser jeg, men spesielt i Norge, så kan vel da fort TM3 kannibalisere salget av TMS selv om TMS er en mer "high end" bil. Og da at Tesla mister verdifulle kroner i kassa.

F.eks hvis en som ønsker en TMS, men har behov for hengerfeste, så kjøper de da heller TM3 til noen hundre tusen mindre og får dekket sine behov. Derfor mener jeg at TMS også burde få hengerfeste for å øke salgsinntektene. Men så er jo jeg en rar nordmann med behov for hengerfeste og da ;D
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

zbk

Som jeg antydet er det nok økonomisk best (i Norge) å gi hengerfeste på S og ikke på 3. Da vil mange 3-resevasjoner konverteres til S-salg (inkludert min).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

THE

Sitat fra: zbk på mandag 11. september 2017, klokken 10:29
For egen del er det hengermangelen på TMS  som gjør at det ikke er blitt en Tesla på meg ennå. TMX  blir for voldsom og er ikke regna som aktuell for oss.

Samme utgangspunktet hadde jeg. Hvis Model S hadde vært godkjent med tilhenger, så hadde det nok blitt Tesla kjøp allerede i 2014. Nå ventet jeg på Model 3, men usikkerhet rundt tilhengerfeste førte til at jeg begynte å kikke litt mer på Model X.

Det endte opp med bestilling av en inventory X100D, noe jeg aldri hadde trodd jeg skulle finne på. Etter prøvekjøring og testing så fant jeg ut at jeg liker Model X veldig godt, og selv om bilen har store fysiske mål så føltes den ikke så stor på veien. Gleder meg til bilen kommer om noen uker, og nå er jeg faktisk ikke sikker på at jeg hadde bestilt Model S i stedet for Model X forutsatt at begge kunne trekke tilhenger. Jeg liker utseende på Model S bedre, men Model X framstår som en mer praktisk bil på mange måter.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

sfinxern

Sitat fra: zbk på mandag 11. september 2017, klokken 10:43
Som jeg antydet er det nok økonomisk best (i Norge) å gi hengerfeste på S og ikke på 3. Da vil mange 3-resevasjoner konverteres til S-salg (inkludert min).

Og da hadde jo det beste vært om hengerfeste ble levert på alle modellene til Tesla (3, S og X), slik at ikke denne featuren ble utslagsgivende for valg av modell.

Da hadde beslutningen havnet på type bil, egenskaper, pris mv. Altså tror jeg det hadde vært mer lønnsomt for Tesla in the long run. Men men.. hvem vet.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Elbil fundamentalist

Tesla tjener mest på å eventuelt godkjenne kun nye Model S for hengerfeste. Begrunnelsen, ut over det rent forretningsmessige, er at hengerfeste krever bedre kjøling, og dermed ikke tilgjengelig for bestående base av Model S.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Hodetelefoner

Riv av plasten bak på teslaen deres. Så ser dere hvor hengerfeste festes.  Monter et hengerfeste der. Et stabilt gopro kamera med 240bilder i sekundet, rettet mot festene vil gjøre dere veldig overasket..  Bilen er ikke laget for dette. Ingen problemer å trekke henger en stund. Men over tid. Vil man rive ut store deler av karosseriet..  Bilen er laget i aluminium... Trengs endringer bak for at et hengerfeste skal fungere over tid

snd

Sitat fra: KristofferH på tirsdag 12. september 2017, klokken 04:26
Riv av plasten bak på teslaen deres. Så ser dere hvor hengerfeste festes.  Monter et hengerfeste der. Et stabilt gopro kamera med 240bilder i sekundet, rettet mot festene vil gjøre dere veldig overasket..  Bilen er ikke laget for dette. Ingen problemer å trekke henger en stund. Men over tid. Vil man rive ut store deler av karosseriet..  Bilen er laget i aluminium... Trengs endringer bak for at et hengerfeste skal fungere over tid

Genialt motsvar for de som synser, tror og spekulerer.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Øyvind.h

Sitat fra: KristofferH på tirsdag 12. september 2017, klokken 04:26
Riv av plasten bak på teslaen deres. Så ser dere hvor hengerfeste festes.  Monter et hengerfeste der. Et stabilt gopro kamera med 240bilder i sekundet, rettet mot festene vil gjøre dere veldig overasket..  Bilen er ikke laget for dette. Ingen problemer å trekke henger en stund. Men over tid. Vil man rive ut store deler av karosseriet..  Bilen er laget i aluminium... Trengs endringer bak for at et hengerfeste skal fungere over tid

Flott om du kan dokumentere påstanden din ved å legge ut videoen.
I USA ettermonteres hengerfeste av mange på S`en. Kjenner du til eksempler på skader? Der borte har de jo ikke samme regelverk for ettermontering. Så det er plenty av erfaringer å ta av.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

E_S

Audi A8 har alltid hatt aluminiumskarosseri og hengervekt fra 1900 til 2300 kg. Selv lille Audi A2, også med alukarosseri kunne fås med hengerfeste. Det er 99,9% sikkert kun forretningsmessige, ikke tekniske årsaker til at Model S ikke kan fås med hengerfeste.
:)

Counterpointer

Har da også sett en norsk Tesla S med tilhenger på over 1500 kg.
Tror han som eier/eide den har kjøpt seg X, men ut fra hva jeg forsto drev han verksted som monterte hengerfester.

Synes det høres litt drastisk ut at bakenden på S skal løsne, mens Zoe nå er godkjent for 750 kg?

mack_

Hengerfeste har hele tiden vært grunnen til at jeg har vært tilbakeholden med å bestille S. Med tre barn kom vi til at S passer bedre enn X for våre behov mtp at skiene skal være med mange dager i uka på vinteren. Vi har derfor en gammel Hiace som gårdsbil til herjing og frakt av diverse og Leaf og Model S til bruk i hverdagen. Skal dog montere den nye Thule-kula

https://www.facebook.com/hengerfeste24/posts/1400760329978742 på S'en. Flere som tenker det?

sfinxern

Den så jo riktig så bra ut :)! Fint at den kan tas av og skjules helt. Kanskje noe slikt blir en nødløsning for å frakte litt diverse bagasje inntil Tesla godkjenner S med tilhengerfeste ;D. Vi får være optimistiske og satse på at det skjer!!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

daktari

Spennende den nye løsningen! Får ikke alle syklene i familien på taket og orker ikke takstativ hele sommeren. Dagens Thule/Brink krever stort hull i støtfanger bak.
Jeg har ikke funnet noen som kan levere Bosal selv om den brukes på X (tror jeg ganske sikkert).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA