Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plassering av strømuttak i fellesgarasje / lengde på UMC

Startet av bergie, søndag 10. september 2017, klokken 15:37

« forrige - neste »

bergie

Skal møte elektriker i morgen for montering av 16A kurs med blå 32A CEE på parkeringsplassen vår i fellesgarasje. Har for ordens skyld også bedt om jordfeilsikring og b-vern. Dette skal benyttes til en Model X.

Det store spørsmålet er hvor jeg skal plassere strømuttaket. Når man kjører bilen med fronten inn først er det en vegg på høyre side av bilen. Plassen er så smal i forhold til bilen at jeg ikke kommer meg ut av førerdør om jeg rygger inn.

Lurer derfor på om jeg burde plassere strømuttaket på denne veggen langs høyre side av bilen, eller på vegg i kortenden (front av bilen).

Om jeg skal plassere den ytterst på utstikkervegg til høyre for å ligge nære bakenden på bilen, hvor høyt burde jeg ha den for å være sikker på at jeg ikke kommer borti med bilen?

Om den plasseres i kortside front, vil UMC ledningen være lang nok? Pga. røropplegg og en liten "fortauskant" vil ikke bilen kunne kjøre helt frem til veggen heller.

Legger ved bilde i håp om at det illustrerer greit.

Edit: presiseringer.
Tesla Model X 75D - Levert 3 Nov 2017

fredag

Industrikontakter er ikke pirkesikre, og skal visst i henhold til en eller annen NEK standard plasseres minst 1,5m over bakken.

En mulighet her er å montere en Tesla Wall Charger m/ 7m integrert ladekabel midt på veggen til venstre i stedet. Da kan du parkere hvilken vei du vil, rørene og fortauskanten vil beskytte mot påkjørsel, og du kan la UMC bli liggende i bilen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Ellemelle

Jeg ville heller ikke fiklet med UMC hver dag på min private parkeringsplass. Boks med fast type2-kabel er en god investering, gjerne TWC.

bergie

Enig i at en fast ladeboks ville vært vært best. Saken er at dette vil være en mer eller mindre midlertidig løsning i påvente av at borettslaget kommer frem til en felles løsning for alle beboere. Derfor ønsker jeg å bruke minst mulig penger inntil dette er på plass.

Tanken min er å skru fast UMC til veggen slik at den blir mer tyverisikker. Noen som kan svare på hvor mye en ekstra UMC vil koste?

Om jeg skulle gå for en Tesla Wall connector vil jeg tippe det er vanskelig å få tak i en slik til i morgen tidlig (Oslo)?
Tesla Model X 75D - Levert 3 Nov 2017

Ellemelle

Jeg kjøpte min TWC over disk hos Tesla. Den får du helt sikkert solgt brukt også når fast ladeløsning er på plass.

Vil heller ikke tro at eletrikkeren skal ha så mye ekstra for å koble til TWC når han uansett er der for å legge opp kabel + b-vern.

West

X75D mottatt 30.09.17.

Espen Hugaas Andersen

#6
Jeg tror jeg ville ha hatt kontakten på veggen til høyre for bilen, så fremt det er åpent og lett tilgjengelig bak bilen. Da kan man henge opp en kabelsamler, og bare strekke kabelen forbi bakenden av bilen hver gang for å plugge inn.

Personlig har jeg en Type 2 kabel i bilen, om jeg skulle (mot formodning) plutselig få behov for saktelading når jeg ikke er hjemme. UMC ligger alltid klar i garasjen og jeg tar den bare med om jeg skal på turer med overnatting. Jeg ville sett om jeg kunne festet en øyebolt eller noe i veggen der jeg kunne feste UMC med en kraftig hengelås. Så kan man låse opp kabelen ved behov. (Hvordan man hindrer folk fra å stjele det blå adapteret er derimot ett spørsmål. Kanskje man kunne montere industristikket i en låsbar boks.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bergie

Takk for tilbakemeldingene.

Om jeg går for UMC blir det nok en løsning som Espen foreslår. Men får sove på om jeg skal høre med Tesla Skøyen og elektriker om TWC.
Tesla Model X 75D - Levert 3 Nov 2017

bergie

Endte med blå kontakt og vil bruke UMC.

Om det skulle være interessant for andre kan jeg nevne at jeg fikk lagt ca 50 meter med kabel, ny 16A sikring, jordfeilvern type B og strømmåler (for avregning mot borettslaget) for i underkant av 10k inkl. mva. Dette er i Oslo.
Tesla Model X 75D - Levert 3 Nov 2017

steam

Sitat fra: bergie på fredag 15. september 2017, klokken 21:18
Endte med blå kontakt og vil bruke UMC.

Om det skulle være interessant for andre kan jeg nevne at jeg fikk lagt ca 50 meter med kabel, ny 16A sikring, jordfeilvern type B og strømmåler (for avregning mot borettslaget) for i underkant av 10k inkl. mva. Dette er i Oslo.

Gi meg nummeret til denne elektrikeren?
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA