Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den klumpen som ikke skal dingle i lufta

Startet av inthezone, søndag 10. september 2017, klokken 09:57

« forrige - neste »

inthezone

Så har man hatt Nissan Leaf i 2 uker, og ting går ganske greit. Jeg har ladet bilen 3 ganger, og lading på jobb går bra så lenge jeg kommer tidlig nok på jobb. Har også testet hurtiglading, og det gikk som en lek. En problemstilling jeg bokstavelig talt har latt henge i lufta er denne "klumpen" eller ladekladden som jeg tror er det mer profesjonelle uttrykket. Jeg har tenkt hver gang at "det er vel virkelig ikke meningen den skal henge og dingle sånn". Og sannelig ser det ut til at det heller ikke er meningen. Hvis jeg hadde hatt lader hjemme, ville jeg montert en kurv eller en holder til klumpen. Nå er jeg avhengig av lading "alle andre steder", så da må jeg finne på noe annet. Hvordan er det folket løser denne nøtten? Jeg trodde det var opplagt at det fantes en spesiallagd løsning, men jeg har ikke greid å finne noe via onkel Google. Antar at hyssing ikke er særs stabilt :P

elekTrond

Jeg bruker et par lange, gjenbrukbare strips av typen du kan åpne og lukke igjen. Skjøt sammen så mange du trenger for å nå en krok/spiker/skrue etc. Jeg pleier også å stripse fast til PR-kabelen (på-vegg kabel) når det ikke er annet å klore seg fast i. :+1:

En stund hadde jeg også med et par av de strikkene med kroker jeg bruker til sykkelstativet. Da når du lettere opp til ei utelampe etc. På min Panasonic-lader lagde jeg to hemper av de minste engangs-stripsene, som passer i de små hullene i hver ende av EVSE'n. :+1:
'13 Mjau

pudderjagar

Da finnst ein fin krok som du kan kjøpe på nettbutikkane for elbilutstyr. Den har spor og hull i botn til ledningen slek at kladden står rett opp.

Ellers så vil eg jo anbefale deg å invistere i ein vegglader heime. Dette er enklare, betre og sikrere. Treng ikkje koste meir enn 3000 kr pluss arbeid.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Orbit

#3
Her er min variant (til venstre på bildet), med et strikktau festet i selve ladeklumpen (i dette tilfellet knyttet på tappen med hardplast som sitter før selve strekkavlasteren). Det gir mange muligheter for å få til et oppheng de fleste steder, samtidig som opphenget gir litt etter om noen skulle komme til å dra/snuble litt i kabelen.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektrolux

Jeg bruker dørlåsen som krok. Mangler kladden snor er det bare å henge den over døren. Siden døren da blir stående åpen må en trykke inn knappen helt øverst for å aktivere ladingen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Leaf sin ladekladd har et hull på hver side øverst. Du kan sette inn en tråd mellom disse, som gjør det lettere å hekte den fast. evt.  å feste en "norgesreim" i denne for å kunne justere.

Slik ser min kladd ut:


Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

brako79

#6
Jeg har fått mange fine nøkkelanheng/halsbånd for adgangskort fra jobben. Henger kladden på en slik og det er alltids noe jeg kan henge noe i, til nød rundt selve stikkontakten. Hvis det ikke er noe så ta med deg en spiker/skrue etc og smell opp :-)
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

stefse

På tide at fabrikantene slutter med dette tøvet og bygger "kladden" inn i støpselet, eller bilen. Disse greiene er der for at det skal være sikkerhet fra kabelen og ut, men det virker mot sin hensikt spør du meg. Hva er det støst sjans for, at du smæsjer kabelen så den kortslutter, eller at stikkontakten på sikt blir ødelagt og dermed brannfarlig?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ingeniøren

Slik henger min på jobb. Hjemme har jeg ladestasjon.


2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elekTrond

@Ingentingiøren: Det der er vel hva vi kaller et tekstbokeksempel på "overengineered", som det heter så fint på nynorsk ... :+1:
'13 Mjau

Ingeniøren

Sitat fra: elekTrond på mandag 11. september 2017, klokken 23:13
@Ingentingiøren: Det der er vel hva vi kaller et tekstbokeksempel på "overengineered", som det heter så fint på nynorsk ... :+1:

Litt meg, ikke helt lite meg faktisk. Kjent for å reparer ting som funker.;D ;D :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

inthezone

Sitat fra: pudderjagar på søndag 10. september 2017, klokken 13:10
Ellers så vil eg jo anbefale deg å invistere i ein vegglader heime. Dette er enklare, betre og sikrere. Treng ikkje koste meir enn 3000 kr pluss arbeid.

Det skal jeg helt klar gjøre den dagen jeg flytter inn i bolig hvor jeg bestemmer 100 % sjæl  :) I dag bor jeg i blokk med null lademuligheter.

Interessant å se de forskjellige løsningene som folk bruker. Jeg er en enkel sjel, og etter å ha prøvd en del varianter har jeg kommet frem til at en "norgesreim" er det hjelpemiddelet som hittil har vært mest bruksvennlig. Dessuten viser det seg at noen ladestasjoner er såpass nåtidsrettet at de har montert en kurv på veggen ved laderen. Så kanskje jeg slipper å slite ut ladekabelen i løpet neste par månedene  :D

Rav4_EV

Sitat fra: stefse på mandag 11. september 2017, klokken 17:40
På tide at fabrikantene slutter med dette tøvet og bygger "kladden" inn i støpselet, eller bilen. Disse greiene er der for at det skal være sikkerhet fra kabelen og ut, men det virker mot sin hensikt spør du meg. Hva er det støst sjans for, at du smæsjer kabelen så den kortslutter, eller at stikkontakten på sikt blir ødelagt og dermed brannfarlig?

Du har dessverre ikke forstått noe. "Kladden" er en overgang til fortiden". I fremtiden forholder du deg til å plugge inn i et type 2 uttak og vil alltid få maksimal lading og sikkerhet uten brukermedvirkning.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Griffel

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 16. september 2017, klokken 08:28
Sitat fra: stefse på mandag 11. september 2017, klokken 17:40
På tide at fabrikantene slutter med dette tøvet og bygger "kladden" inn i støpselet, eller bilen. Disse greiene er der for at det skal være sikkerhet fra kabelen og ut, men det virker mot sin hensikt spør du meg. Hva er det støst sjans for, at du smæsjer kabelen så den kortslutter, eller at stikkontakten på sikt blir ødelagt og dermed brannfarlig?

Du har dessverre ikke forstått noe. "Kladden" er en overgang til fortiden". I fremtiden forholder du deg til å plugge inn i et type 2 uttak og vil alltid få maksimal lading og sikkerhet uten brukermedvirkning.
:+1:
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

stefse

#14
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 16. september 2017, klokken 08:28
Sitat fra: stefse på mandag 11. september 2017, klokken 17:40
På tide at fabrikantene slutter med dette tøvet og bygger "kladden" inn i støpselet, eller bilen. Disse greiene er der for at det skal være sikkerhet fra kabelen og ut, men det virker mot sin hensikt spør du meg. Hva er det støst sjans for, at du smæsjer kabelen så den kortslutter, eller at stikkontakten på sikt blir ødelagt og dermed brannfarlig?

Du har dessverre ikke forstått noe. "Kladden" er en overgang til fortiden". I fremtiden forholder du deg til å plugge inn i et type 2 uttak og vil alltid få maksimal lading og sikkerhet uten brukermedvirkning.

Høres ut som du vet hva du prater om.
1. Hva er det inne i kladden?
2. Hvorfor kan ikke det som er inne i den innkorporeres i ladehåndtaket?

Edit:
3. (Og dette reflekterer essensen i mitt standpunkt)  Hvorfor kan ikke ladekladden henge ned fra bilens ladehåndtak? Hvorfor må den henge fra schuko siden? Håndtaket  er jo mye sterkere og har bedre tilkobling enn stikkontakten.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA