Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lampe for parkbrems lyser

Startet av plasma, lørdag 09. september 2017, klokken 22:15

« forrige - neste »

Trygve B

Jeg har komplett Sagem boks til salgs for 1000 kroner hvis du finner ut at det er den som er problemet :)
Citroen Saxo 2002 mod  
Nissan Leaf 2015 mod

Karmøy

Elmo

Sitat fra: Trygve B på tirsdag 26. september 2017, klokken 10:34
Jeg har komplett Sagem boks til salgs for 1000 kroner hvis du finner ut at det er den som er problemet :)

@plasma. Hvis/når du skal bytte motorkontrolleren så er det enklere å bytte hele Sagemboksen. Kontrolleren sitter nemlig i bunnen og har en del små ledninger som må loddes ut/inn.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

plasma

Hei  jeg har fått lånt meg en meggger.  Mellom lille rød og lille blå ledning er det full gjennomgang 0,4 ohm Det er full gjennomgang mellom tykk rød og tykk sort 0,4 ohm. Fra vær enkel av disse kablene er det 0,10M ohm til jord.

Elmo

Jeg er som sagt selv usikker på hva du skal måle hvor. Men siden er er isolasjonsfeil man leter etter så er det vel kanskje mellom én ledning og "jord" ??

Sitat fra: Boogie på tirsdag 10. mai 2011, klokken 12:35
Relativt mange biler sliter med isolasjonsfeil i motoren etter ca 10 års kjøring. Noen børstesett er byttet, og det ligger ganske mye støv i viklingene.
Motoren bør megges for å sjekke for isolasjonsfeil. Meggeverdien bør ikke under ca 0,15 MOhm (eller ca 1 kOhm pr 1 V.
Om den er for lav, så må motoren ut og vaskes grundig.
Fint å bytte simmerringer samtidig for å unngå lekasjer fra reduksjonsgearet.
Oljen kan godt byttes i gearet hvert år for å gi lengre levetid. Tror det er vanskelig å få tak i nye gear nå.

Det er andre kilder til isolasjonsfeil også: batteriene (lett å sjekke med et megge instrument), og elektronikkassen.
Siste er vanskelig å gjøre noe med.
Dårlig jord er også et problem, som også vil kunne gi snodige utslag på hvordan bilen oppfører seg....
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

@Elektrolux.  Kanskje du kan si - eksakt - mellom hvilke ledninger og hva man skal måle hvilke verdier med megger når man sjekker/tester motoren ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

plasma

#36
Hei! Jeg har vasket motor grundig . Påført viklinger ny isolasjonslakk . Byttet girolje. Satt motor i bilen. Dette løste ikke problemet. Skiftet Sagembox . Problem ble borte. Bilen går fortsatt ikke. Parkbremslampe lyser ikke mer. Får valgt fremover og bakover. Får feil : Fault  Circuit breaker function når jeg bruker diagnose apparat .   Problemet viste seg å være at jeg hadde koblet den tykke grønne kabelen til feil børste. Nå virker bilen HURRA !..           

Elmo

Sitat fra: plasma på søndag 12. november 2017, klokken 16:07
Problemet viste seg å være at jeg hadde koblet den tykke grønne kabelen til feil børste.

Kan du forklare det nærmere ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

plasma

Da jeg hadde motor ute av bilen så har jeg demontert tykk grønn ledning fra børsteholder. Jeg har vert uoppmerksom og skrudd denne på feil børsteholder. Riktig børsteholder er merket med samme symbol som der tykk grønn ledning er koblet over lokket på undersiden av motoren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA