Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lampe for parkbrems lyser

Startet av plasma, lørdag 09. september 2017, klokken 22:15

« forrige - neste »

plasma

Hei Saxo har stoppet. Lampe for parkbrems lyser. Bilen går verken forover eller bakover. Revers lampe tenner ikke. Har tatt ut alle fire børster disse er ok. Har resettet bilen div. ganger. Har renset kontakter i motorrom. Det var irr i en multi kontakt, men dette hjalp heller ikke. Noen forslag ?

Elmo

Først: Lampa for parkbrems har neppe noenting med andre problemer å gjøre. Den "styres" bare av en liter bryter under håndbrekket. Og bil som er OK kan kjøres med brekket på.

Men årsaken til at bilen ikke går er vanskelig å ha noen formening om uten mere info.
Hører du klikken i hovedreléet når du vrir om nøkkelen ??

Noen biler har en tendens til å bare stoppe uten grunn, og da har løsningen vist å være å laste ned nye paramtre (identiske med de gamle) med Lexia3 PC-program og OBDII kabel.   

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

plasma

Klikker i hovedrele . Det står at parkbremslampe kan indikere feil på regenerering.

Elmo

Sitat fra: plasma på søndag 10. september 2017, klokken 00:30
Det står at parkbremslampe kan indikere feil på regenerering.
Hvor står det ??  Har bare hørt det om Think. Ikke PSA.

Som sagt tror jeg å laste ned nye paramere er tingen.
Hvis ikke det hjelper tror jeg du skal "se på" gasspedalen og bevegelsessensoren i motoren.

En ting forresten . . . Klikker det en eller to ganger i releer når du vrir om ??
Hvis det klikker to ganger så "tror" bilen at førerdøra er åpen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

plasma

Det klikker kun en gang i hovedreleet. Har tatt gasspedal ut og ohmet  denne begge veier. Fungerer ok. Har aldri kommunisert med bilen. Ingen diagnose vil "prate med bilen" Elektronikklampe har lyst hele tiden, men bilen har fungert ok alikevel .På et ark i bilen står det at lampe kan indikere feil på motorbrems . Hvor sitter bevegelses-sensor til motoren ?

Elmo

#5
Sitat fra: plasma på tirsdag 12. september 2017, klokken 20:29
På et ark i bilen står det at lampe kan indikere feil på motorbrems.
Jammen har du rett. Det har jeg aldri fått med meg før :-[ og aldri opplevd
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

#6
Sitat fra: plasma på tirsdag 12. september 2017, klokken 20:29
Hvor sitter bevegelses-sensor til motoren ?
Den sitter bak på motoren på høyre side. Kontakt med to ledninger.  Det hjelper veldig å løsne bakre motorfestet (én bolt) fordi da kan du dytte/svinge motoren fremover i underkant. Da blir det mye bedre plass og du kommer til den bedre.

Sitat fra: plasma på tirsdag 12. september 2017, klokken 20:29
Har tatt gasspedal ut og ohmet denne begge veier. Fungerer ok.
Har vært borti én bil hvor det (utrolig nok) hjalp å bytte ledningen til gasspedalen, dvs legge ny parallell ledning, fra pedalen og så langt som mulig ut i motorrommet (skjøte den inn på dertil egnet sted). 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

#7
Sitat fra: plasma på tirsdag 12. september 2017, klokken 20:29
Ingen diagnose vil "prate med bilen"
Har du sjekket ledningene ?? Det er bare tre "aktive" ledninger i OBD kontakten, 12v (+ og -) og K-line. Se her for detaljer.

PS: Hvordan får du gjort vannservice da ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Vi var borti en bil som ikke ville godta diagnose via OBD pluggen. I stedet koblet vi oss direkte til computeren og bruke TEP92 sin mulighet for diagnose via 1 kabel som på de aller tidligste modellene.

Hvorfor bilen nektet diagnose via OBD fant vi aldri ut av, men fikk full diagnose på denne måten.

Dersom motorbrems er defekt, er det gjerne IGBT, eller en 12V forbindelse i selve chopper kretsen. I praksis betyr det bytte av nedre del av SAGEM boksen. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

#9
Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. september 2017, klokken 05:03
Vi var borti en bil som ikke ville godta diagnose via OBD pluggen. I stedet koblet vi oss direkte til computeren og bruke TEP92 sin mulighet for diagnose via 1 kabel som på de aller tidligste modellene.
Alle diagnoseinstrument har forsåvidt mulighet for å bruke bare en kabel mot PSA, hvis du kobler til ekstern 12v.
Når man kjøper "pirat"-Lexia på eBay nå til dags så får man ofte med en sånn kabel/overgang. En ledning + 12v på batteriklemmer som går over i OBDII "hunn" (eller er da hann?) Se bildet - sakset fra Lexia-søk på eBay idag).

Så jeg er veldig interessert i hvor på computeren du kobler den ledningen Elektrolux. Kan du ta et bilde ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Har ikke den bilen her lenger, men det var direkte inn på ene pinnen på computorstikket.

Det som er viktig er å ha diagnose som går på 2 pins kontakt. ( ene pinnen i bruk ) Nytter ikke å bruke 30 eller 16 pins diagnose når en bruker 2 pins metoden.

Kun eldre TEP92 har denne opsjonen
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

#11
Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. september 2017, klokken 17:26
Nytter ikke å bruke 30 eller 16 pins diagnose når en bruker 2 pins metoden.
Kun eldre TEP92 har denne opsjonen
Det stemmer vel ikke. Jeg bruker hjemmelaget 1pins overgang til 16pin OBD for å tilkoble både evlite og Lexia til 30 pins biler
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Mulig det fungerer. Jeg brukte original overgang til 2 pins, og måtte bruke den innstillingen på TEP92 for å kunne lese data.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

plasma

Hei jeg har fylt vann tidligere i sommer ved å kjøre bilen så langt jeg kunne. Satt den til lading og målt temperatur på kjølevann til batteriene slik jeg har lest her.  Jeg har tatt ut motorposisjons føler. Målt at det kommer 14 volt til denne. Kunne ikke måle bak på kontakt , da den var fylt med "guffe". Koblet 14 volt på de ytre stikkene . Sveipet en magnet over den og målte at den sendte et signal ut av midtlederen ok. Har fått Lexia pirat til å "prate " med bilen .Har lest ut og slettet koder. Sitter igjen med : " permanent fault Brake chopper function  og feil på at bilen mangler vann.  Takk for fine svar 

elektrolux

Sitat fra: plasma på fredag 15. september 2017, klokken 22:52
" permanent fault Brake chopper function  og feil på at bilen mangler vann.  Takk for fine svar

Betyr defekt motorstyring. 270 000 kr hos Peugeot, og 4000 kr fra oss.  ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA