Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første elbil. Hjelp til å velge?

Startet av spruddel, lørdag 09. september 2017, klokken 07:15

« forrige - neste »

spruddel

Hei, jeg og fruen har funnet ut at det kanskje er på tide å bytte ut vår Kia Picanto til en el-bil. Vi prøvekjørte Ioniq, Leaf (gen 2), Soul og i3 i går. Alle hadde vel sine fordeler og ulemper følte jeg.
Ioniq var vel den jeg til slutt følte var den beste, men manglende app-styring av forvarming samt fryktelig lang leveringstid trekker jo ned.

Leaf føltes noe eldre, men stort sett grei ellers. Mangler ACC.

Soul mangler jo også ACC, samt app-styring. Helt grei ellers vel.

i3 var jo litt morsommere å kjøre, men synes det var en del vindstøy og veldig stiv (Østre Aker vei føltes nesten som å kjøre på grusvei :P )


Vi er bare 2 personer, og hovedbruken er til og fra jobb for frøkna (nesten 25 km hver vei). Vi ser på sikt for oss å ha hund også, så fordel (ikke krav) med plass til bur baki.

Følgende ønsker har jeg til bilen:
Pris maks 350.000
Rekkevidde rundt 230 km +
Skinn
Ventilerte seter
App-styrt forvarming
Automatisk cruise control
Praktisk nok til å fungere som bil nr 1

Mine 3 forslag:
1 - Billig Leaf og venteliste for Hyundai Kona
Tenker her kanskje en Leaf til godt under 200.000, som vi kan ha frem til Hyundai Kona kommer (såfremt vi bestiller denne. Vet jo ingenting om bilen foreløpig, så må jo se an når info kommer ut). Noe viktig å få med seg når det gjelder brukt Leaf? Ser mange er importerte fra USA osv, tenker vel at Norsk bil er mest aktuelt.

2 - Ny i3/Leaf (dagens) og vente på Hyundai Kona
Enten gå for en ny i3 (kan få ganske god pris) som kan selges når en evt. Hyundai Kona dukker opp. Mulig verditapet ikke blir så altfor stort hvis jeg får god pris på den. Alternativt får man dagens Leaf til ca. 258' nå. Redd denne taper seg en del nærmeste året når den nye kommer.

3 - Brukt Soul og vente på Hyundai Kona
Finne meg en Soul til underkant av 200.000. Er dette bedre valg enn Leaf? Vet den har dårlig forbruk på motorvei, men vi har ikke problem med å måtte hurtiglade litt på de få langturene vi har i året. Vil vel ha forholdsvis høyt forbruk da mesteparten av kjøringen er i 70-90-soner.

Setter pris på innspill som kan hjelpe til i vurderingen. Spør gjerne hvis det er relevant info jeg har glemt :)

xerxes

#1
hva med nye leaf? leveres mars, god rekkevidde , plass, og masse nye sustemer som gjør det komfy å kjøre, som acc pg pro pilot.

pr i dag må du gjøre et kompromiss. drit i utseende og skinnseter, gå for praktisk.

for dyrt å bytte biler, og for kjipt å være på vent. leaf er eneste familiebil som leveres til en ok pris innen rimelig tid pr i dag.

Kim Morten

Hva med egolf?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sort E-Golf
Oslo

xerxes

Sitat fra: Kim Morten på lørdag 09. september 2017, klokken 08:55
Hva med egolf?


Sent from my iPhone using Tapatalk

spørs på økonomien, for all del golf er en fin bil, men 60k dyrere. den koster fra 350 med nødvendig utstyr. leaf koster 305 inkl vinterhjul. et minus med leaf er at den bare har chademo.

Kim Morten

Det kommer helt an på. Har lest andre få levert egolf med vinterhjul og litt utstyr til 310-315. Prisen på nettet stemmer ikke med hva du får hos forhandler.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sort E-Golf
Oslo

spruddel

#5
Nye Leaf synes vi vel er litt lenge å vente på, i tillegg er vel skinn egentlig et krav (og nesten krav med kjøling).
e-golf måtte isåfall være brukt. Hva er viktig å få med seg her?
Hvilken bil får man mest for penga av brukt leaf, e-golf og soul da?

Vollis47

Sitat fra: xerxes på lørdag 09. september 2017, klokken 08:58
Sitat fra: Kim Morten på lørdag 09. september 2017, klokken 08:55
Hva med egolf?


Sent from my iPhone using Tapatalk

spørs på økonomien, for all del golf er en fin bil, men 60k dyrere. den koster fra 350 med nødvendig utstyr. leaf koster 305 inkl vinterhjul. et minus med leaf er at den bare har chademo.

Hva mener du med at Leaf "bare har Chademo"?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

xerxes

Sitat fra: Vollis47 på lørdag 09. september 2017, klokken 09:59
Sitat fra: xerxes på lørdag 09. september 2017, klokken 08:58
Sitat fra: Kim Morten på lørdag 09. september 2017, klokken 08:55
Hva med egolf?


Sent from my iPhone using Tapatalk

spørs på økonomien, for all del golf er en fin bil, men 60k dyrere. den koster fra 350 med nødvendig utstyr. leaf koster 305 inkl vinterhjul. et minus med leaf er at den bare har chademo.

Hva mener du med at Leaf "bare har Chademo"?

At den ikke har CSS ladeport, som er den kommende og mest brukte standarden i europa for hurtiglading.

stromifokus

#8
Sitat fra: spruddel på lørdag 09. september 2017, klokken 07:15
3 - Brukt Soul og vente på Hyundai Kona
Finne meg en Soul til underkant av 200.000. Er dette bedre valg enn Leaf? Vet den har dårlig forbruk på motorvei, men vi har ikke problem med å måtte hurtiglade litt på de få langturene vi har i året. Vil vel ha forholdsvis høyt forbruk da mesteparten av kjøringen er i 70-90-soner.
Hva er høyt forbruk?

Min erfaring etter å ha byttet ut en egolf til en Soul er ca. 10% økt forbruk på sommerføre i 110-sonen.

Acustica

Sitat fra: Kim Morten på lørdag 09. september 2017, klokken 09:28
Det kommer helt an på. Har lest andre få levert egolf med vinterhjul og litt utstyr til 310-315. Prisen på nettet stemmer ikke med hva du får hos forhandler.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Fikk pris i dag på Golf FL:

329 med sikkerhetspakke,vinterhjul, keyless, tonede vinduer, kollisjonsputer bak også, dynamiske frontlykter, ryggekamera, ambiente.

6 mnd levering.

AIO var 10 mnd.

xerxes

Sitat fra: Acustica på lørdag 09. september 2017, klokken 17:51
Sitat fra: Kim Morten på lørdag 09. september 2017, klokken 09:28
Det kommer helt an på. Har lest andre få levert egolf med vinterhjul og litt utstyr til 310-315. Prisen på nettet stemmer ikke med hva du får hos forhandler.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Fikk pris i dag på Golf FL:

329 med sikkerhetspakke,vinterhjul, keyless, tonede vinduer, kollisjonsputer bak også, dynamiske frontlykter, ryggekamera, ambiente.

6 mnd levering.

AIO var 10 mnd.

greit tebu det! den gikk nylig opp 15.000 kr.

på tordag er det jubileumsdager hos møller og de gir da noen tusen ektra i rabatt på salg i de dagene, refundert fra møller.

johnsalf

At leveringstiden på Ioniq trekker ned forstår jeg, men ikke at mangel på forvarming via app skal være et reelt problem.
- Forvarming kan stilles inn - og selv om en starter lenge etter innstilt tid vil jo evt tykke snø og islag ha smeltet bort.
- Den varmes opp lynraskt, vi gidder ikke finjustere forvaltningen. Varmen kommer før en har forlatt parkeringsplassen, og med ratt og setevarme i tillegg er Ioniq kjempekomfortabel i kulda.

Pigeonbay

Viss ikkje hurtiglading er eit krav så kan jo B-klassen være eit alternativ. Bra med bagasjeplass og det meste andre ein trenger.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


Viking800

Sitat fra: oveduesund på fredag 15. september 2017, klokken 19:17
Viss ikkje hurtiglading er eit krav så kan jo B-klassen være eit alternativ. Bra med bagasjeplass og det meste andre ein trenger.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk

Hvor "seint" lades en B-klasse?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA