Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ubalanse mellom 6+3 kasse og 11 kasse

Startet av terjeeri, lørdag 09. september 2017, klokken 00:34

« forrige - neste »

terjeeri

Hei alle, mitt Robometer begynte å pipe for ett år siden. Jeg så at plutselig en dag var det 0,7 V forskjell i snitt mellom 11 kasse og 3+6. Jeg tok da umiddelbart ned 11 kassen og målte alle batteriene inkl. en belastningstest med Biltema testeren for å se evt svake batterier.

Det jeg så forbløffet meg, alle batteri i 11er lå på 6,2 V mens 6+3 batteriene lå på 6,9. Jeg fant 3 batterier i 11 kasse som marginalt testet litt dårligere med Biltema testeren og disse byttet jeg ut.

Dette resulterte ikke i noen forbedring. Jeg har kjørt ca 1 år nå med en slik ubalanse mellom pakkkene og jeg ser at rekkevidden minker sakte men sikkert. Jeg hadde trodd at flere ladinger, inkl balansering og vedlikeholdslading burde utjevne forskjellene men nei.

Jeg klarer ikke å forstå at en hel 11 kasse sånn plutselig skulle bli dårlig, og skjønner heller ikke hva jeg skal gjøre for å få balanse. Noen som har noen tips ?
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

Elbil fundamentalist

Hvis alle batteriene var like, kan det være dårlig kontakt i noen av ledningene?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

elektrolux

Vi har mange ganger flyttet om på blokker for å ballansere framme og bak. Dette for å gi RoboMeteret bedre arbeidsbetingelser.

Nye RoboMeteret kan justere vekk slike ulikheter uten fysisk endring av batteripakkene.

HAr du reelle problemer er det helt kurrant å kjøre i stykker den svake blokken slik at den blir lettere å identifisere.

Trikset er å kjøre bilen ned i lav SOC, og så ta ned batteriet med lavest gjennomsnitts spenning.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

terjeeri

Takk for tilbakemeldinger. Dårlig kontakt i ledninger tror jeg er utelukket. Jeg mistenkte det selv først, men etter åpning av 11 kasse og måling direkte på batteriene viser det seg at målekretsen er å stole på via målepunktet på kabel som går fra 11er til 6er kasse jfr standard robometer oppkobling.

Jeg blir nok nødt til å ta ned 11 kasse og nok en gang undersøke nærmere. Det som fortsatt er et mysterium er hvordan hele 11 kassen aldri kommer opp på at nivå med de øvrige batteriene. jeg mangler jo 6-7 volt på 11 kassen og det er så frustrerende å tenke at alle 11 batteriene i den bakre kassen skulle svikte samtidig.

Hvis det er noen logikk i at ett eller flere dårlige batterier i bakre kasse skulle hindre andre nabo batterier og oppnå toppspennig, så kan jeg forstå det, men sålenge det er en seriekoblet krets der all ladestrøm går gjennom alle batteri er det vanskelig forstå. jeg ville forventet at evt. dårlige batterier fikk lavere spenning enn gode battterier
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

elektrolux

Saft justerte på sammensettingen av disse cellene og det er ikke uvanlig at en produksjonsrekke har andre egenskaper enn andre.

For.eks er vår erfaring at 2004-2005 årgangen er dårlig, mens 1999 er bra
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: terjeeri på søndag 10. september 2017, klokken 01:47
. . . jeg mangler jo 6-7 volt på 11 kassen . .
Har du sjekket at kobberskinnene fra sikring til første batterier er 100% ok ??  Den ene siden på 11 er kassa har en tendens til å irre istykker. Husker ikke hvilken side i farten.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

terjeeri

Skal sjekke det meste når jeg tar ned 11 kassen. Jeg forbereder nå en komplett utskiftning av alle batteriene i bakre kasse og holder på med oppvekking av lagrede batterier. Er det noen som vet om 11 kassen har 5 eller 6 D-blokker ?
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

Elmo

#7
11'er kassen har 5 D-blokker og 6 G-blokker.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

terjeeri

Det høres bra ut, da også mine biler har foretrukket D-blokker. Jeg sitter nå med 6 D-blokker og 14 G blokker. Relativt gamle 00,01,02 årganger, men de har ikke gått mer enn 60.000 så det er håp. Må være optimist med slike gamle elbiler  :)
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

Elmo

Sitat fra: terjeeri på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 23:48
Jeg sitter nå med 6 D-blokker og 14 G blokker.
I virkelig nødsfall så kan man snu rundt på blokker da. Vet noen som har gjort det.
3'er kassen har to D og en G, så der kan du jo evt eksprimentere med 3*G. Enklest med den siden du ikke behøver å ha på lokket.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Husk i så fall på vannføringen. Skal følge samme vei som strømmen så du ikke "kortslutter" en blokk med vannslangen
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

terjeeri

Skal huske på det hvis det blir aktuelt, etter mye tid i batteribua har jeg valgt ut 6G og 5D blokker som jeg anser som gode nok. De har tilnærmet lik utladingskurve og leverer mellom 90-100AH.

Jeg benytter 10stk 55w 12v halogen pærer og lader ut 2 batterier i serie av gangen, med spennings logging på hvert enkelt. De starter med å trekke 55A og ender opp på ca 45A før droppunkt rundt 4,8-4,9v.
Siden jeg ser at utladingskurven er tilnærmet lineær håper jeg det samme gjelder for strømmen og har snittbetraktet 50A over utladingstiden.

Neste helg blir det batteri skifte så da får vi se... :)
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

Elmo

Sitat fra: terjeeri på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 23:17
De starter med å trekke 55A og ender opp på ca 45A før droppunkt rundt 4,8-4,9v.
Siden jeg ser at utladingskurven er tilnærmet lineær håper jeg det samme gjelder for strømmen og har snittbetraktet 50A over utladingstiden.

Sikkert ganske riktig det.
Her er kurver fra CBAIII. Hvert strek er ett batteri med utlading 50A konstant ned til 4,5 volt
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

timescape

hej,
batterier kan godt være bløde..

I min SAXO har jeg blandede batterier i 3 kasse. (-98 -01).
Jeg ved et af dem er blød..  (har altid problemer med 3 kassen :).. ).

Hvis det kan hjælpe dig er her hvordan de opføre sig ved i bilen ved kørsel fra 70% til ca. 20%.
3 kasse har altid en lille forskel, men det bløde batteri viser sig ved last :)


terjeeri

Da er man blitt litt klokere. Alle batteriene byttet i 11 kassa. Jeg fant ett dårlig batteri 5,1v (soc = 70%). Alle andre  lå på 6,39. Har ikke testet dem videre ennå, men antar de fleste er høyst brukbare.

Etter et balanseringslading og vedlikeholdslading og derpå kjøring forsiktig så langt ned som jeg kom. fikk jeg 6,5 mil før lampa kom på på 8%. Da var jeg ikke innom gult, under 25%. Dette har jeg bare sjelden oppnådd på en varm sommerdag. Så var det Dette med ubalansen på kassene. Til min store overraskelse viste fortsatt Robometeret en diff på 0,8 v i snitt. Jeg kunne fortsatt ikke forstå dette. sensorene viste 61,5 v og 67,5. Så tok jeg en sjekk direkte på 11 kassen og den viste 72v. Da var neste sjekk sensor kabelen på midten under bilen. Joda den var der men hadde rustet helt av.

Reparerte kabelen med ny innfesting og vips så ble Robometeret happy. Kun 0,01 V forskjell tidvis ved kjøring. Men hvorfor viser robometeret spenning på en sensor som ligger i løse luften ?
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA