Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Min siste bil?

Startet av Troald, fredag 08. september 2017, klokken 08:57

« forrige - neste »

Troald

Jeg har i dag en relativt ny Zoe som jeg skal bruke til/fra jobb + litt til i 10+ år. I løpet av 0-2 år skal jeg ha en bil som er litt større og lader raskere for bl.a langkjøring. (Vi "må" ha 2 biler i husholdning så denne erstatter fossilbilen)
Det jeg lurer på er om dette blir min siste bil? Blir det vanskelig å selge denne i 2022 da markedet er fulle av rimelige nybiler som har 60 mils rekkevidde og 3 min ladetid (Jfr uttalelser fra Toyota). Og i 2030 da bilen kanskje er moden for evigheten så er autonome delte biler kommet og ingen eier privatbiler lengre?
Har litt å si for avgjørelse av ny bil hvordan fremtiden blir?
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

xerxes

spennende tanker , tror du er inne på noe der.

dvs du må kjøpe deg en model x så du får kost deg med en skikkelig bil, din siste bil.

spøk til side, det er jo vanlig å skifte bil hvert 3. år og det er sjelden man beholder dem i 10 år selv om man tror og mener det når man kjøper den. på et tidspunkt blir det ofte fristende å bytte seg til en nyere.

2030 er vi nok der at man har 3 min ladetid, 100 mil range, og selvkjøring/abbonement på biltjenester. blir litt som en parallell til cloud computing som er i ferd med å ta over nå: ingen vits å kjøpe en macbook pro til 15 000 med dinosaur os bare for å kunne installere photoshop, når man kan kjøpe en chromebook som gjør samme nytten i daglig bruk, koster en brøkdel, har topp batteri og skjerm, og støtter usb c lading.

ludwig_holberg

Ser for meg at fremtidens kollektivtransport er basert på privatbiler - i alle fall i de 90% av områdene av Norge som ikke er tettbygde kvartaler. Så færre og færre vil nok eie biler, men en god del vil nok fremdeles eie, og ha autonom taxikjøring som en del av inntektene sine. Litt som å leie ut en hybel idag.

KjellG

Sitat fra: xerxes på fredag 08. september 2017, klokken 11:11
spøk til side, det er jo vanlig å skifte bil hvert 3. år og det er sjelden man beholder dem i 10 år selv om man tror og mener det når man kjøper den. på et tidspunkt blir det ofte fristende å bytte seg til en nyere.

Hvordan blir miljøregnskapet om en skal skrote bilen hvert 3. år?
Alder på mine til nå: 7/17(skrotet), 3/19(solgt), 2/20(skrotet etter kollisjon), 8/29+, 0/14+ (Første siffer, alder ved kjøp)

xerxes

tror ikke folk flest bruker "miljøregnskap" som primær drivkraft for å avgjøre egne bilkjøp. de kjøper det som er best for dem selv, mtp pris, nytte/praktiske egenskaper, komfort og status. miljø er noe de fleste bruker som et argument ETTER de har bestemt seg, for å forsvare valget sitt ;) det betyr selvfølgelig ikke at man driter i miljø.

miljøregnskap det er noe regulatoriske myndigheter får ta seg av, og styre kveget med pisk og gulrot.

S4e

Selv om en bare har bilen i 3 år så blir den overtatt av en annen. Kan ikke sammenlignes med forbruk der en kaster varen etter få år.

Noe annet er at økonomisk er det ikke smart å være første eier av en helt ny bil og selge etter få år, når verdifallet er størst...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

eivhelle

Sitat fra: Troald på fredag 08. september 2017, klokken 08:57

Det jeg lurer på er om dette blir min siste bil? Blir det vanskelig å selge denne i 2022 da markedet er fulle av rimelige nybiler som har 60 mils rekkevidde og 3 min ladetid (Jfr uttalelser fra Toyota).
60 mils rekkevidde på 3  minutter innebærer at man har en 100kWh batterpakke som må lade med 1500kW, om en lader fra 0-80%. Det er nok mer realistisk med 150kW og 30 minutter, som for så vidt er en grei forbedring sammenlignet med dagens 50kW.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Taffelman

Sitat fra: KjellG på fredag 08. september 2017, klokken 16:16
Hvordan blir miljøregnskapet om en skal skrote bilen hvert 3. år?

Ca 55% av nybilsalget (personbil) registreres i næring, dvs firmabiler eller biler som leies ut via privatleasing, og  disse byttes ofte ut (videreselges til private) etter 3 år.

Private som kjøper nybil tror jeg har et litt lenger perspektiv, f.eks 5 år, men dette er ren synsing fra min side  :)
X75D
TM3 LR AWD

Amatøren

#8
Vi har bilene stort sett til de er 13+ år gamle. Enten de er kjøpt nye eller brukte. Vi vurderer da kostnader på reparasjoner mot anskaffelse av ny/nyere. Det kommer som følge av at vi ikke skrur selv, men utfører det meste på verkstedet.

En del parkeringsensorer har jeg byttet selv. Sensorer kjøpt på Ebay og Ross-Tech VCDS® (VAG kompatibelt diagnose system for PC - USB tilkobling) kjøpt i norsk nettbutikk for ca 3.000,- så har det betalt seg. Også brukt til en del annen feilsøking på en problem bil.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Taffelman

Ang. autonome biler, så tror jeg det ligger lenger frem i tid. Det er langt igjen teknisk, regulativt, juridisk og ikke minst psykologisk.

Ville du tatt med deg familien i et fly uten pilot? Store deler av flyturer går allerede på autopilot (og har gjort det i årevis). Så Selv om autopiloten rent teknisk kan både fly og lande flyet, og myndighetene gir den lov til det, så er det fortsatt piloten vi stoler på.

I Norge har bilen tradisjonelt stor symbolverdi, mye mer enn i mange andre land. Den er et symbol på frihet, livsstil og ikke minst status, for ikke å glemme at de som bor utenfor bykjernen i de største byene er totalt avhengig av minst en, om ikke to, biler for å løse tidsklemma, og når alle trenger bilen sin i rushtiden, så blir det heller ikke biler tilgjengelige å leie. Så å gi slipp på privatbilen sitter nok langt inne, og gjelder nok kun de som egentlig ikke trenger bil.
X75D
TM3 LR AWD

Agmuns

Jeg har heller ikke noen umiddelbar tro på at autonome delte biler vil bli aktuelt for alle. Det nærmeste sammenligningsgrunnlaget vi har p.t. er utleiebiler. Du kan jo regne på hvor mye det vil koste deg å leie en bil i 4 år i stedet for å eie den i samme periode. Vedlikeholdskostnadene øker med økt bruk, samtidig som den må skiftes ut tidligere fordi den raskere blir oppbrukt. Noen skal tjene penger på at du skal på jobb og fotballtrening - enten bilforhandleren eller utleieselskapet "AirCall&Drive". Man kan selvsagt argumentere for at man kan dele kostnadene på flere passasjerer, men det kan man jo i dag også uten at noen gidder å holde på med bildeling av den grunn.

I tillegg har man problemet med at veldig mange skal til de samme stedene til samme tidspunkt, så man må ha en haug med biler som bare står store deler av dagen (akkurat som i dag). Noe mindre kø vil det bli hvis nok personer ønsker å dele bil med fremmende personer (aka buss), men det er uansett noen titalls tusen biler som må kjøre fra f.eks. Oppland/Hedmark/Vestfold/Østfold og inn til Oslo hver morgen, samt ut av Oslo hver ettermiddag. Hvor skal disse bilene være i mellomtiden? På parkeringsplassene utenfor arbeidsplassene som i dag? Det er begrenset hvor mange NAVere/skiftarbeidere det er i Oslo som har behov for bil midt på dagen (ref hvor mye drosjene står i ro og hvor god plass det er på kollektivtransporten midt på dagen). Osloborgerne har jo tross alt nok biler til å dekke sine behov fra før av i tillegg til alle pendlerbilene som står på vent. I tillegg må det stå en haug med biler klare i de nevnte fylkene slik at de som bor og jobber lokalt kan komme seg frem.

Jeg klarer ikke å se at autonome bildelingstjenester kommer til å ta veldig av utenfor byene på en god stund. Autonome kjøretøy, absolutt. Men ikke bildeling.

Burger

Agmuns: Du bommer veldig på utleiebiler. Økonomer mener det vil for forbrukerne være 1/2 kost pr km i forhold til å eie elbil selv og 1/4 kost pr km i forhold til fossilbil.

I USA så er bilene i bruk 4% av tiden, så ved å leie selvkjørende bil ved behov så kan man få opp bruken av bil. Å ha penger bundet opp i noe som har 4% utnyttelsestid er hinsides ufornuftig økonomisk. 4% av ett døgn er ~57 minutter, så det tallet kan stemme med Norge.

Så det vil bli billigere å bruke app for å bestille bil for den ene turen man vil ta. Tipper man får "Hjem til jobb" knapp på dashboardet på telefonen.

Angående vedlikehold : Elbiler produseres nå med 1.500.000 km garanti på drivverket, noe en privatperson ikke klarer å kjøre i stykker alene.
GM med flere som vil droppe mellommenn og leie km direkte til deg vil være økonomistyrt og fokusere på TCO, og da vil det lønne seg å lage mer driftsikre biler enn å dumpe kostnadene på kundene.

Styring av hvor biler bør være er nok veldig lett å bare bruke tidligere dager og regne seg fram til hvor mange biler man trenger på ett sted til en gitt tid. Jeg er en billig jævel så jeg kan godt dra på jobb 06:00 fordi det er billigere pr km enn å dra 07:30. Jeg er faktisk så billig at jeg kan godta at flere sitter på dersom det blir enda billigere for meg dersom jeg ikke blir forsinket med mer enn X minutter.

Bildeling, nei, leie km ved behov ja. Å bruke garasjen min til noe annet enn bil, mulighet til å spesifisere liten lastebil/pickup når jeg skal tømme hageavfall/hente noe stort etc, bli kjørt hjem billig i fylla. mmmmm, gimme :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Agmuns

Jeg er klar over at det er mulig å trikse med tallene for å få det til å se billigere ut for en økonom som bor i en metropol og er villig til å kjøre en 4-seters buss til og fra jobb. Men de færreste i Norge bor slik. De færreste er også villig til å reise på ulike tidspunkt for å komme seg på jobb. Hvordan jeg kan vite det? Trafikktellinger fra Statens Vegvesen viser at det er omtrent like mange biler som kjører til og fra Oslo på en mandag som på en fredag, men fordi folk kjører til ulike tidspunkt på fredager fordeles trafikken over et større tidsspenn. Vi vet dette, men allikevel reiser alle på samme tidspunkt mandag-torsdag. Så får vi se fra 1. oktober om det brått blir veldig mange som deg som er villig til å kjøre før rushtidstakstene starter om morgenen.

Problemet er uansett at du ikke vil få økt bruken av en bil i nevneverdig grad. Det er to tidsområder bilene er i bruk i dag: på morgenen til jobb og på ettermiddagen etter jobb. Det må være nok biler i dette tidsrommet for å dekke etterspørselen, noe som tilsier at det vil være et ekstremt tilbud av biler utenfor disse tidsrommene.

I tillegg vil "regionbilene" stå tilnærmet like mye i ro i fremtiden, fordi alternativet er at de først bruker 1-1,5 timer på å kjøre 1-4 pax på jobb på morgenen, 1 time på å kjøre tilbake til forstaden den kom fra og må da stå og vente på tur som en drosje (fordi de fleste er på jobb innen den rekker tilbake). Deretter må den bruke 1 time tilbake til Oslo før den skal kjøre 1-1,5 time med folk hjem fra jobb og tilbake til forstaden. Et annet alternativ er at storbyene er "underbemannet" på biler slik at de benytter "regionbilene" når de fra forstedene er på jobb i storbyen, men igjen: da er de fleste på jobb og det er svært begrenset hvor mange som trenger å bli kjørt fra A til B.

Ja, bildeling er bra i og i nærheten av storbyer. Nei, bildeling fungerer p.t. ikke ute i forstedene fordi bilene reiser langt unna dockingen/garasjen sin og blir dermed ubrukelig for alle andre som bor i nærheten av dockingen/garasjen. Det er ikke slik at det automagisk blir kjempebillig å drifte en bil bare fordi man bytter ut deg som (er en gratis) sjåfør med en PC.

Leie km ved behov gjør du i dag ved hjelp av leiebilfirmaer. Man ser jo hvor "billig" det er, og det er biler som er utleid stort sett 24/7 ...

johnsalf

Ang dette om elbilen blir verdiløs siden det kommer bedre modeller:
- Langt fra verdiløs, gjør den nytten i dag vil den også gjøre nytten i morgen.
- Hvis utviklingen på elbiler blir så bra som det ser ut, tror jeg prisfallet blir størst på brukte fossilbiler.  Med økt miljøbevissthet, avgifter og dieselforbud + flotte elektriske alternativ tror jeg ikke en brukt fossilbil blir mye verd om noen år.

THE

Jeg skal selge begge bilene mine nå. En Zoe og en diesel stasjonsvogn. Jeg regner nok med at allerede i dag er det enklere og raskere å få solgt elbilen enn dieselbilen.

Tror nok ikke det blir umulig å selge 2015 eller 2017 modeller av elbiler om 5 år heller. Begrenset tilgang på brukte elbiler kan være med å trekke bruktprisen opp, det samme kan innføring av mva. og avgifter gjøre. Lavere produksjonskostnader og mer avanserte nybiler vil nok bidra til større verdifall på brukte elbiler.

Jeg kjøper meg ny bil nå, men har ingen tro på at det blir min siste bil. Selv om 10 år tror jeg nok at jeg må kjøre selv i min egen bil, i alle fall deler av tida. Om jeg får rett, eller de som mener at ingen vil kjøre selv i 2025 får rett får tida vise.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA