Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Billig BMW i3 eller dyr VW e-Golf?

Startet av Agmuns, onsdag 13. september 2017, klokken 09:05

« forrige - neste »

Agmuns

Hei

Vi har fått et veldig bra tilbud på utgående i3 Charged edt på 270 000 og vurderer å bytte ut den med den bybilen vi har som går på bensin. Det har åpnet seg mulighet for å kjøre mer bil og vi snakker da om ca 30 000 km i året. Men jeg er litt usikker å trenger å høre hva andre med erfaring med elbil tenker. Den største frykten er å oppleve trilling-problemet mtp verditap. De raste jo i verdi fra da de kom på markedet til det dukket opp andre biler (Nissan Leaf bl.a.).

Vi har behov for 2 barneseter bak, kunne kjøre minst 140 km på Østlandske flate veier med en del vind (hvorav rundt 110 km er motorvei i 110 km/t) hele året i komfortabel innetemperatur uten å lade og uten løkringer under armene på grunn av rekkeviddeangst. Bagasjerom er ikke det viktigste siden det blir en nummer 2-bil og den vi bytter ut har et så å si ikke-eksisterende bagasjerom. Kjørestilen min med bensinbilen gjør at jeg ligger ganske tett opp til oppgitt forbruk hos bilprodusenten, så jeg kan ikke tenke meg at jeg blir en villmann med vesentlig høyere forbruk enn normalt for elbilister.

Det jeg er usikker på er hvor mye det vil tape seg å kjøpe en gammel (fabrikkny) i3 i dag når den får facelift om bare noen uker og et enda større batteri/rekkevidde neste år. Hva skjedde med bruktprisene på i3 med det minste batteriet da i3 med dagens batteri kom?  i3en vi kan kjøpe har det sorte/blå standardinteriøret som i stor grad skjuler det spennende designet, ikke det pene lyse interiøret inspirert av skandinavisk design som de benytter i markedsføring. Det er heller ikke inkludert de LED-lysene som jeg har forstått at man må ha hvis man har intensjon om å kjøre på andre tidspunkt enn i dagslys. Jeg tror det er mulig å bestille dagens bil til samme pris og legge til dette, men da hopper jo prisen på i3 fort opp med 15 000+. I tillegg er det litt sære eksteriørdesignet kanskje vanskelig å selge til andre enn BMW-entusiaster i fremtiden når det er flere "vanlige" elbiler på veiene - sammenlignet med vanskelighetsgraden av å selge en bil med mer ordinært design? Jeg vet ikke.

Alternativet da blir nye e-Golf. Problemet med den er at den er sterkt overpriset i dagens marked og kommer til å koste minst 330 000 (60 000 mer enn i3 uten viktig utstyr). Man får samme kvalitet og lenger rekkevidde for vesentlig mindre hvis man kjøper nye Leaf, og man får vesentlig bedre kvalitet men samme rekkevidde for en billigere penge hvis man kjøper i3. E-golf har kanskje verdens kjedeligste interiør som jeg ikke kan tenke meg at selv VAG-fans gleder seg til å sette seg inn i, men jeg vil tro at den vil holde seg bedre i pris nettopp fordi den ser så vanlig og anonym ut. Et annet pluss for e-Golf er at den, i følge den tabellen som finnes her på elbilforum, har lenger praktisk rekkevidde enn i3 til tross for at i3 er mindre, lettere og har samme teoretiske rekkevidde. Samtidig er e-Golf helt ny og det er meg bekjent ingen planer om å øke rekkevidden på den i nær fremtid. Det betyr forhåpentligvis litt stabile priser. På den andre siden er det et par store minus for e-Golf: sinkslipp (også kjent som rustbobler for alle som ikke kjører VAG) som for meg som ikke har eid VAG før ser ut til å være et kjempeproblem på VAG, at Møller trolig har verdens dårligste rykte når det kommer til garantisaker og at det med stor sannsynlighet kommer biler i C-segmentet med vesentlig bedre rekkevidde (400-500 km) i nær fremtid. For eksempel den nevnte Leaf. Dette tror jeg vil være med på å presse prisene på e-Golf ned, men igjen, jeg vet ikke.

Nå vet jeg det er umulig å spå fremtidig verditap, men hva tenker dere som har litt peiling på elbiler og historikk på verditap når det kommer nye modeller med bedre rekkevidde? Er det et godt valg å kjøpe utgående i3 når det snart kommer en oppgradert versjon med økt rekkevidde, eller er det et godt valg å kjøpe en overpriset folkevogn som har samme rekkevidde, men som er en helt ny modell?

Edit: må også legge til at jeg lurer på hva dere tenker om fordeler og ulemper med de to modellene?

elektrolux

i3 og Golf er så forskjellige biler at du umiddelbart vil vite hvilken du foretrekker etter å ha prøvd begge.

i3 sine fordeler er høy sittestilling, kompakte ytre mål og at den er sprek.

e-Golf sine fordeler er valgbar kjøremodi inkludert Autoseiling.

Ville heller valgt en brukt e-Up som kombinerer alle disse fordelene til en langt rimeligere pris.  ;) Da har du penger til en mellomlading på turene dine.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Agmuns

e-Up er faktisk en passende størrelse! Det er omtrent den fysiske størrelsen jeg bytter fra :)

Men hele poenget er å spare tid på reisen i forhold til å kjøre kollektivt og hvis jeg er avhengig av å lade enten vedå lete etter et ledig sted på jobben eller lade på veien til eller fra jobb, så er den bilen uaktuell pga rekkevidden. Det er nemlig ikke alltid mulig for meg å lade på jobb, så det kan jeg ikke være avhengig av.

elektrolux

#3
En brukt Kia Soul er et mellomladefritt alternativ, men da må du ut med nærmere 200 000.

Trodde i3 også var nedi det, i alle fall en periode da alle panikksolgte når 90 Ahr versjonen kom.

Her fant jeg en til 170...

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=102948702
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ferry

Den i3-en på Finn til 173.000,- kostet i nærheten av 300.000,- ny, tror jeg. Så vidt jeg kan se har den ikke adaptiv cc (?) 130.000,- i tap på 75.000 km og 3,5 år er ikke helt håpløst. Har sikkert spart 10.000,- i årsavgift, og 50.000,- i drivstoff, noen lapper i bom, litt rimeligere forsikring, billig service.
TS, du har jo allerede bestemt deg for i3. Kjør på!

geear

Bare jeg som reagerer på rekkeviddekravet her? 140km med 110km/t i 110 av disse kilometrene med varm kupé uansett vind og temperatur henger vel ikke helt sammen med de to foreslåtte bilmodellene?

De aller fleste dagene i året vil det gå helt fint, men på kalde dager og/eller mye motvind er jeg redd du i beste fall bare mister varme og fart i slutten - i verste fall står strømtom i veikanten i 20 blå.

Da må du tåle å enten justere ned fart eller lade noen dager i året..

stromifokus

Sitat fra: gr på torsdag 14. september 2017, klokken 07:00
Bare jeg som reagerer på rekkeviddekravet her? 140km med 110km/t i 110 av disse kilometrene med varm kupé uansett vind og temperatur henger vel ikke helt sammen med de to foreslåtte bilmodellene?

De aller fleste dagene i året vil det gå helt fint, men på kalde dager og/eller mye motvind er jeg redd du i beste fall bare mister varme og fart i slutten - i verste fall står strømtom i veikanten i 20 blå.

Da må du tåle å enten justere ned fart eller lade noen dager i året..
du er ikke den eneste. Dette blir urealistisk med de minste batteriene.

Agmuns

Takk for svarene folkens :) Jeg setter pris på alle tips og tanker fra folk med mer erfaring.

Å kjøpe brukt er uaktuelt. Jeg ønsker komforten ved å ha garanti på bilen i hele mitt eie. Jeg har sett på de ulike bilene på markedet og kommet frem til at det blir enten i3 eller eGolf (eller beholde bensinbilen inntil videre), men jeg har på ingen måte bestemt meg for i3. Det er den som er øverst på ønskelisten til hjertet, men på ønskelisten til fornuften står eGolfen. Foreløpig skuffer faktisk BMW-forhandlerne meg, for jeg har ikke hørt noe fra den ene forhandleren jeg spurte om prøvekjøring (via nettsidene deres), og den andre forhandleren jeg har fått tilbud fra (som er litt lenger unna) har vært musestille siden mandag. Salgssjefen videresendte meg til en av selgerne, men der stoppet det. Hvis jeg ikke hører noe fra dem innen 30. september, så ryker tilbudet på i3 94 og da blir det ikke noen i3 på meg.

For å presisere: det er ikke snakk om å kjøre 140 km i 110 km/t. Det er snakk om 100-110 km i 110 km/t og de resterende 30-40 km i køkjøring. De 100-110 km er et overestimat på kanskje en mil totalt fordi køen inntreffer på ulike steder ila uken og jeg må kunne ha litt reserve på "tanken" selv på kalde dager. En enkeltreise er på litt over 60 km hvor jeg i dag (med bensinbilen) har en topphastighet på 130 km/t og gjennomsnitt på mellom 60 og 70 km/t. Naboen har en eGolf, jobber i Oslo og klarer denne reisen helt fint, så jeg vet nå at den vil klare det. Jeg har undersøkt litt på i3-forumet om folks forbruk og etter ekstremt mye leting fant jeg ut at det trolig vil fungere å bruke i3 også til mine reiser. Jeg er dog ikke 100% sikker, fordi de fleste som rapporterer om rekkevidde her på forumet er veldig opptatt av gjennomsnittshastighet (som ikke hjelper meg noen ting) i stedet for hvor langt de kjører i ulike hastigheter i ulike temperaturer.

Bare for å ha nevnt det også: dersom det skulle vise seg at det skulle bli 45 minus her på Østlandet en dag ila vinteren, så har jeg en bensinbil til som jeg kan ta den ene dagen. :) Stort sett er det et sted mellom pluss et par grader og minus 5-6 grader gjennom hele vinteren på det sentrale Østlandet.

elektrolux

Hyundai Ioniq bør også prøvekjøres. Den klarer rekkeviddekravene dine, og har Autoseiling som i alle fall for meg er et must ved kjøp av elbil. Meget fornøyde eiere.

Ioniq er meget effektiv på forbruket.

Igjen med så vidt forskjellige biler bør du prøve dem før du kjøper. Tipper at tvilen er vekke etter det avhengig av hvilke egenskaper du setter høyest.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Citro1

Kan jeg spørre hvor du fikk tilbud på i3 charged edt til 270'?
BMW i3 60ah

Egil Fonn

Legg inn litt moderasjon i hastighet på de verste dagene, så tenker jeg i3 gjør jobben.
Kjøp den som er øverst på ønskelisten til hjertet, det gjør deg mest glad :)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Agmuns

Sitat fra: elektrolux på fredag 15. september 2017, klokken 06:00
Hyundai Ioniq bør også prøvekjøres.
Har ikke den veldig lang bestillingstid?

Sitat fra: Citro1 på fredag 15. september 2017, klokken 06:56
Kan jeg spørre hvor du fikk tilbud på i3 charged edt til 270'?
Det er arbeidsgiveren min som har en avtale med en forhandler, men på BMW sine nettsider står det at de har kampanje på i3 fra samme pris. Om de er likt utstyrt vet jeg ikke, men kampanjen går ut samtidig som den vi har fått via jobben. Kan jo legge til at dersom det er samme utstyr, så har min arbeidsgiver lite makt over forhandleren mtp det er et tilbud hvem som helst får i hvilken som helst BMW-forhandler :P Er ikke så lett å bli klok på prisene til BMW, for de oppgir på egne nettsider ulike kampanjepriser (i prislistene står det at 94 koster fra 270, ikke 273 som det står under kampanjesidene).

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 15. september 2017, klokken 07:36
Legg inn litt moderasjon i hastighet på de verste dagene, så tenker jeg i3 gjør jobben.
Kjøp den som er øverst på ønskelisten til hjertet, det gjør deg mest glad :)
Får i så fall håpe kundeservicen er bedre til vanlig enn den jeg har opplevd frem til nå. Altså totalt fraværende :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA