Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips og råd ved kjøp av brukt elbil

Startet av Stei, lørdag 02. september 2017, klokken 08:24

« forrige - neste »

Stei

Vurderer å kjøpe meg en brukt elbil. Skal kun brukes til kjøring i Oslo og må klare 60 km på vinterstid på en lading. Pris: 20-40.000kr. Må ha plass til minst 3 personer, trenger ikke bagasjeplass. Ser på finn.no at det fort blir en eldre Buddy eller gammel Saxo.

Noen som har erfaring med disse? Evt andre elbiler, positive og negative. Kjente feil eller utfordringer? Når bør batterier byttes og hva koster dette? Servicekostnader?

...

Har ingen erfaring med Buddy eller Saxo/106, men jeg tror det er svært lurt å vurdere budsjettet litt og se om du kan strekke deg litt. Disse bilene er gamle, og ut fra det jeg kan lese på forumet så er det greit å både ha litt ekspertise og mulighet til å skru endel selv om man skal ha en slik bil.

Denne Think'en med Li-Ion batterier mener jeg er et bedre valg.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=102191796

Ellers begynner de eldste trillingene å komme ned i pris, det bør være mulig å finne en ok bil til rundt 60.000kr.

Elmo

#2
Jeg har ikke peiling på Buddy, men trodde ikke de går 60km verken sommer eller vinter.

Men PSA kan jeg 8)  Tror ikke du skal regne med at Saxo/P106 garantert går 60km på vinteren. De har riktignok webasto bensin-varmeapparat så rekkevidden om vinteren synker ikke så mye som på andre elbiler, men siden de fleste (med standard batterier =NiCd) bare går 70-80km sommerstid, så hadde ikke jeg tatt sjansen på å komme 60km om vinteren.

Ang Thinken om nevnes over.  Disse (såkalt) "nye" Thinkene har diverse utfordringer. Lithium-versjonen dog noe mindre enn Zebra-versjonen.
Hvis du skal vurdere denne så ville jeg ringt til Elbilmek og spurt om hva de mener. Feks detaljer om hva "oppgradert batteri" innebærer.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

nr1rayner

Minst 60km er det vel minst nye Thinken du må se på ja.
Vurderte en slik selv, men det virker på meg som det er endel trøbbel med batteri.
Må hele stasen byttes er det absolutt ikke billig! 30-40' forsvinner vel ganske fort da..

Prisen opp til en trilling er vel heller ikke avskrekkende (var i hvert fall ikke det da jeg handlet Leaf for drøye 2 år siden). En trilling er et valg jeg ville vært mer komfortabel med enn en Think.
Derfra og opp til en tidlig Leaf er heller ikke veien lang.

Jeg ville tatt en telefon til banken ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Stei

Takker for innspill.

Får vurderer å øke budsjettet noe. Ser Citroen C-Zero og lignende biler, ligger på 60-70.000 kr


Elmo

Sitat fra: Stei på mandag 04. september 2017, klokken 14:10
Får vurderer å øke budsjettet noe. Ser Citroen C-Zero og lignende biler, ligger på 60-70.000 kr
:+1:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Vollis47

Sitat fra: Stei på mandag 04. september 2017, klokken 14:10

Får vurderer å øke budsjettet noe. Ser Citroen C-Zero og lignende biler, ligger på 60-70.000 kr
Har god erfaring med en Peugeot iOn, men ikke kjørt så veldig langt med den. Ut fra vår begrensede erfaring kan jeg anbefale den. Den er enkel og ikke så mye elektronikk å sette seg inn i. Dessverre mangler de parkeringssensorer, så om parkering er et problem, så tenk deg om. På den annen side er de små og oversiktlige.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

TB

Ryggekamera kan trilling få med ettermontering. Uoriginalt.

Skå tråd om dette. Fungerer fint.  ;D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Electrix

Generelt så kan man si at de "gamle" elbilene som buddy, think, Saxo ol er "hobbybiler" dvs de krever litt vedlikehold og oppfølging og man bør sette seg inn i en del om bilen og være glad i å mekke litt. Og ikke sove dårlig om det skulle komme en kostnad på 10 eller 20 000.

Går man for en av den nyere generasjonen elbiler, fra og med trillingene så er det et mye sikrere kjøp og bilene er nærmest vedlikeholdsfrie. På min Leaf fra 2012 bytter jeg bare kupeluftfilter en gang i året til rundt 200 kr og fyller spylervæske når det trengs. Passer på å bremse litt hardt opp av og til og bremseskivene er blanke og og fri for rust. Typisk bremser jeg hardt ned fra 100 til 30 når jeg svinger av motorveien en eller to ganger i uka når jeg ikke har noen bak meg i stedet for å regenerere hastigheten rolig ned.

Eldre Leaf som er USA import får du vel også ned i mot 80 000 med litt pruting. Bare les deg litt opp på dette i Leaf delen av forumet først.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Stei

Takker for innspill!

Har bestemt meg for å gå for C-Zero/i-Miev/iOn, tror de passer behovet mitt best. Det er vel samme plattform, så det har ingen betydning hvem av de jeg velger.

TB

Forskjellene er små, men kan tenke på iMiev har fjernstyring på varmen. Parkerer du ute kan det være nyttig.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

Vurder også Smart EV:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=103487686

Gjennomtenkte løsninger og artig å kjøre bortsett fra fartspedalen som sammen med ekstra sterk returfjør og konstant regen føles som håndbremsen henger.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA