Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf+ 2018 eller TM3?

Startet av trondhla, torsdag 07. september 2017, klokken 18:26

« forrige - neste »

trondhla

Litt skuffet over at det ikke blir mer enn 40kWh batteri å velge mellom fra begynnelsen av. I tillegg var bilen litt for mye av den gamle Leaf og etter min smak litt "gammel" å se på. Det er også prissatt noe høyt. 60 kWh versjonen som kalles Leaf+ kommer riktig nok om ett års tid, men hvor stor er prisdifferansen mellom den og Tesla Model 3.
Ved rekkeviddeparitet, hvor stor prisdifferanse kan det være før det blir fristende å gå for Model 3 i stedet for? Jeg syns at Model 3 er langt sprekere og mer nye og moderne bil enn Leaf 2018.

Trekkoppbil

#1
Antakelig kan man velge mellom det kjedelige og det eksperimentellet.

Nissan er nok mest pålitelig med leveransetider og driftskostnader, mens Tesla mangler erfaring i massemarkedet.

Tesla håper på å komme med Dual drive til våren. Jeg kjenner ikke til om E Plus kommer med det.
Skal man kjøre langt på motorveien, er det ikke morro å kjøre i førstegir, og det kan være øknomisk med dual drive. Har man bratte bakker er det ikke morro å kjøre Leaf med 2-hjulstrekk. Da må man gjerne ta mye fart for å komme opp, og hvis man ikke kommer opp, så får man like stor fart når man sklir ned bakken, og da er det ikke morro å kjøre Leaf med dårlig utsikt. Ryggekameraet er håpløst å navigere etter i stor fart, og på smale og svingete veier.
Bytrafikken har en tendens til å stoppe opp om vinteren, da 2-hjulsdrevne kjøretøy bruker så lang tid på igangsetting ved kryss. I urbane områder burde det være dobbel veiavgift på 2-hjulsdrevne biler.

Leaf har et begrensa bruksområdet, så for en famlie kan det fort bli behov for mange biler,  da man trenger gjerne ei stasjonsvogn med 4wd og krok i tillegg.

Lademulighetene er litt forskjellige uten at det behøver å ha noe å si.
Tesla støtter typisk 3-fase og superchargere.
E PLus har innebygd chademo-kontakt som støtter høy effekt, så man slipper å ha med seg adapter for Chademo, og jeg lurer på hvor høy effekt man kan få med Chademo-adapter til Tesla. På Leaf kan man ettermontere flere likerettere på 3,3kw og noen drømmer om å komme med rekkeviddeforlenger som gir saktelading også under kjøring.

Jeg lurer på om man er friere til å velge verksted, og gjøre modifikasjoner på en Nissan.

Med Nissan er det kurrant å gjøre rimelig bruktbilimport.

Foreløpig har vi tynnt grunnlag til å bedømme bilene.

Man kan jo vurdere flere biler etterhvert som de kommer til neste år, som Hyundai Kona, men da må man gjerne trekke kølapp nå.

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 07. september 2017, klokken 20:17
E PLus har innebygd chademo-kontakt som støtter høy effekt, så man slipper å ha med seg adapter for Chademo, og jeg lurer på hvor høy effekt man kan få med Chademo-adapter til Tesla.

Maks 125A med CHAdeMO-adapteret, det betyr at det makser ut på drøye 46kW. Det kan selvsagt hende at det kommer et oppdatert adapter senere som klarer f.eks 200A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Agmuns

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 07. september 2017, klokken 20:17
Antakelig kan man velge mellom det kjedelige og det eksperimentellet.

Nissan er nok mest pålitelig med leveransetider og driftskostnader, mens Tesla mangler erfaring i massemarkedet.

Tesla håper på å komme med Dual drive til våren. Jeg kjenner ikke til om E Plus kommer med det.
Skal man kjøre langt på motorveien, er det ikke morro å kjøre i førstegir, og det kan være øknomisk med dual drive. Har man bratte bakker er det ikke morro å kjøre Leaf med 2-hjulstrekk. Da må man gjerne ta mye fart for å komme opp, og hvis man ikke kommer opp, så får man like stor fart når man sklir ned bakken, og da er det ikke morro å kjøre Leaf med dårlig utsikt. Ryggekameraet er håpløst å navigere etter i stor fart, og på smale og svingete veier.
Bytrafikken har en tendens til å stoppe opp om vinteren, da 2-hjulsdrevne kjøretøy bruker så lang tid på igangsetting ved kryss. I urbane områder burde det være dobbel veiavgift på 2-hjulsdrevne biler.

Leaf har et begrensa bruksområdet, så for en famlie kan det fort bli behov for mange biler,  da man trenger gjerne ei stasjonsvogn med 4wd og krok i tillegg.

Lademulighetene er litt forskjellige uten at det behøver å ha noe å si.
Tesla støtter typisk 3-fase og superchargere.
E PLus har innebygd chademo-kontakt som støtter høy effekt, så man slipper å ha med seg adapter for Chademo, og jeg lurer på hvor høy effekt man kan få med Chademo-adapter til Tesla. På Leaf kan man ettermontere flere likerettere på 3,3kw og noen drømmer om å komme med rekkeviddeforlenger som gir saktelading også under kjøring.

Jeg lurer på om man er friere til å velge verksted, og gjøre modifikasjoner på en Nissan.

Med Nissan er det kurrant å gjøre rimelig bruktbilimport.

Foreløpig har vi tynnt grunnlag til å bedømme bilene.

Man kan jo vurdere flere biler etterhvert som de kommer til neste år, som Hyundai Kona, men da må man gjerne trekke kølapp nå.
Det var voldsomt til svartmaling av så å si samtlige biler som kjører på veien i dag (2WD). Høres ikke ut som du har kjørt en bil uten 4WD siden begynnelsen av 2000-tallet :P

Leaf kan fungere helt fint for familier som ikke kjører så veldig mye på motorvei. De færreste har et reelt behov for AWD og krok oftere enn at det vil lønne seg økonomisk å leie en bil de gangene det er aktuelt.

Men for å svare TS, så vil kanskje Plus-utgaven koste nærmere TM3. Men man må jo se an når man trenger bil også. En Leaf Plus vil forhåpentligvis ha ganske normal leveringstid. Bestiller du en TM3 mot slutten av neste år får du den vel ikke levert før etter det har dukket opp en facelift en gang på midten av 2020-tallet ...

JFa

#4
Lader med maks 43kW med Tesla Chademoadapter

elhansen

Har bestilt meg ny leaf men har fortsatt inne dep på TM3. Vi får se når det dukker opp og ikke minst se hva ting koster. Ser at om du bestilte TM3 den 310316 eller i sommer 2017 står det sent 2018 på levering. Så det blir veldig spennende å se når de første får levert i Norge.
Jeg tenker at leafen har veldig mye bra utstyr og ikke minst god erfaring med elbil produksjon. Synes ikke 288000 + vinterdekk er helt galt for leaf når de frem til 2 uker siden solgte den gamle for 250000 ish. Utyrsmessig er den bedre utstyrt enn Opel Ampera E og håper og tror at setene blir mye bedre. Kortere rekkevidde har den, men det er jo alt etter hva man trenger.
Videre leveres  nye leaf med egen navi, og det er greit med tanke på ladestasjoner så lenge ikke apple har det på plass ennå i Norge.
Tror at en TM3 er morsommere enn en ny leaf, men utifra utstyrsspec blir de nok ganske like. Det er vel noe større bagasjerom på leaf, men det er nok marginalt. Leafen mangler også  bose anlegg på lauch edition. Det er vel gjerne standard på TM3?
Propilot(autopilot) er standard på Leaf(ikke parkeringsass)
Hvis du legger på til preminum utgaven på TM3+ autopilot, så vil jeg tro at den vil koste ganske mye mer enn leaf, men igjen det er jo bare spekulasjoner.
Blir uansett spennende, og ser frem til å få ny bil.

telcontar

TM3 vil jo ha en startpris på ca. 300k for std. range utgave. Legg på ca. 60k for begge ap pakkene (40k+20k) og 40k for premium. Vinterdekk og registering, så er man fort oppe i 400k. Leaf E-Plus sies skal koste 350k, mest sannsynlig er dette pris uten vinterdekk og reg.omk. Så vi snakker rundt 380k. Er ikke mye forskjell hvis dette blir prisene. Stort pluss for TM3 vil være mulighet til å velge Dual drive utgaven, men da med 40k ekstra kost der.

Blir spennende å se hva de faktiske prisene havner på. Tesla har jo fortsatt til gode å gi oss norske priser på TM3.

Rolf Marius

S85
3M wrapped Satin Frozen Vanilla White

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA