Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når begrenses toppytelse / regenerering?

Startet av Simen1, torsdag 07. september 2017, klokken 00:11

« forrige - neste »

Simen1

Jeg har lagt merke til de gule dottlinjene av og til og lurer på om det finnes en tabell eller diagram over når toppeffekt eller regenerering begrenses? Jeg skjønner hvorfor det begrenses, så jeg ønsker egentlig bare å vite hva terskelverdiene til batteristand og temperatur når begrensningene slår inn.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

amund

Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Simen1

Takk for velment innsats, men den linken hjelper ikke meg. Jeg skjønner fortsatt ikke formelen for når ytelse/regenerering begrenses. Det er tydeligvis ikke så enkelt som at kun temperatur og batteristatus inngår. Det ser ut som det er flere, for meg ukjente faktorer i formelen.

En annen ting, temperaturen som står like ved batteristatusen, indikerer den batteritemperatur eller utetemperatur?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

arv

Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Muffinman

Toppytelse begrenses av SOC, batteritemperatur og temperatur i stator. Regenerering begrenses av batteritemperatur og SOC.

Simen1

Tusen takk begge to. Er det noen måte å få opp batteritemperaturen?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Ja. Pass på at range mode er avslått. Da vil batterivarmeren slå inn når du starter kjøring eller forvarming om batteriet er kaldere enn 11-12 grader. Når denne temperaturen nås slås varmeren av, og du må kjøre for å heve temperaturen mer. Stiplet linje på regen forsvinner rundt 17 grader, og du har maks regen noen få grader høyere. Temperaturen vil stabilisere seg rundt 32 grader med passive kjøling. Da har du full ytelse i de fleste tilfeller på standardbiler. P-biler trenger gjerne enda varmere batteri og helst relativt høy SOC for å levere maksimal effekt. De er da også utrustet med "max battery power" funksjon som gjør at batteriet varmes til et nivå hvor det har lav indre motstand og kan levere mer effekt. Denne funksjonen kan for øvrig også brukes til å varme batteriet forbi de sedvanlige 11-12 gradene hvor batterivarmeren normalt slås av, men det gjelder som nevnt altså bare P-bilene.

Simen1

Beklager dårlig språkbruk fra min side. Det jeg mente var hvordan får jeg batteritemperaturen vist i displayet? Men takk uansett for et informativt svar. :)
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Tuxedo

#8
Sitat fra: Simen1 på lørdag 23. september 2017, klokken 22:58
Beklager dårlig språkbruk fra min side. Det jeg mente var hvordan får jeg batteritemperaturen vist i displayet? Men takk uansett for et informativt svar. :)
Det lar seg ikke gjøre...
Men det finnes løsninger der du fysisk kobler deg inn på bilens diagnosekontakt og får batteritemperatur (samt mye annet) opp på mobilen din. Finnes et par tråder på forumet her om dette.

Muffinman

Det går an å få blant annet batteritemperatur i bilens display, men det krever litt uoffisielle metoder som neppe er innafor i forhold til garanti mm.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA