Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tomt batteri

Startet av FierceViking, onsdag 06. september 2017, klokken 21:33

« forrige - neste »

FierceViking

En korte klagepost mens jeg venter på redning...

Arbeidsdagen slutta ikke pent med en hastetur til tannlegen der jeg blir fortalt at jeg må trekke en jeksel pga infeksjon. Store smerter og ingen smertelindring (da jeg skulle kjøre bil).
Kjører så hjem, skal kjøre en venninne avgårde for å hente sin nye Kia Soul EV som jeg har skrytt opp i skyene (oh the irony?), kjører henne til møtestedet og drar så hjem. Innimellom her hurtiglader jeg så jeg har ca 15km margin til hjem. Godt nok, skulle en tru.

Det som skjer så bare topper dagen. Ca 400m før jeg er i garasjen kommer en stemme som forteller meg at vehiclen ikke kan operates, og at jeg må lade. Før bare hele bilen stopper opp... Okey, på med nødblink og ringe Kia service. Etter 8-10 min i kø får jeg en dame på telefonen som bare må le av en fortvilt nordlending som lesper (ref tidligere nevnte tannlegetime) at han trenger bilberging bokstavelig talt i gata jeg bor i, og sender bergingsbil. Siden bilen er under garanti var selvfølgelig slike ubeleiligheter dekket.

Ja, jeg fikk et varsel noen minutter tidligere om at det nå snart var tomt, men det gikk jækla fort fra 6-7% og til 0. Typ 2km I 40 og 50-soner.

Dagens moral får bli at man ikke skal være bråkjekk og selv etter ett år med elbil kan man sunt nok få litt rekkeviddeangst av og til.

God kveld :)

Hyundai Kona 2020 Premium med soltak
Kia Soul 2015 (aka Eldar)

hanche

Sitat fra: FierceViking på onsdag 06. september 2017, klokken 21:33
Dagens moral får bli at man ikke skal være bråkjekk og selv etter ett år med elbil kan man sunt nok få litt rekkeviddeangst av og til.
Virker som en god konklusjon, ja. Selv har jeg aldri kjørt mitt batteri til laveren 10–15%, og etter denne historien skal jeg nok fortsette å være like forsiktig.

Minner meg om den gangen jeg lånte svigerfars dieselbil. Det han ikke hadde fortalt meg, var at dieselmåleren ikke virket. Den sto konstant på halv tank ... men utrolig nok, da tanken gikk tom og bilen stoppet, var jeg 30 meter fra nærmeste bensinstasjon! Dette var før mobiltelefonens tidsalder, så det kunne blitt riktig festlig å stå fast en kveld på en mørk landevei.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Usikker

Ang. rekkeviddeangst, så denne på en ladestasjon  ;D

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

ATT

#3
Sitat fra: FierceViking på onsdag 06. september 2017, klokken 21:33
[...] Ja, jeg fikk et varsel noen minutter tidligere om at det nå snart var tomt, men det gikk jækla fort fra 6-7% og til 0. Typ 2km I 40 og 50-soner.

Har selv kommet fram til målet med gjenværende 3-6% prosent flere ganger og har følt at prosentvisningen kryper nedover ganske jevnt. Ble likevel litt nysgjerrig nå... Jeg så nylig et klipp fra "Teslabjørn", som ser ut til å bli overrasket av at hans Tesla stoppet noe før han forventet.

https://youtu.be/PLKNu-mfkIc

Selv har jeg for vane å bruke "tidsinstilt" lading hvor jeg setter SoC til 80%, ettersom jeg ikke har brukt for å lade bilen til 100% til daglig. Kanskje mer vanlig for en Tesla enn for en Soul, men teorien er at det kan oppstå ubalanse mellom battericellene slik at gjenværende SoC/rekkevidde derfor kan vises unøyaktig.

Jeg oppfatter at du syntes de siste prosentene forsvant fortere enn forventet. Ble derfor nysgjerrig på om bilen din ikke har ladet "helt opp" og "langt ned" på en stund, eller om den ofte har 100%. 



Kia Soul EV 2016 (Clear White)

FierceViking

Takk for kommentarer :)

Jeg har ca 100km hver vei til jobb, så lader fullt opp i løpet av natta, og mens jeg er på jobb. Dermed er bilen sjeldent noe lengre ned enn ca 15-20% når jeg plugger den i laderen.
Har vært borti at jeg har bare de tre strekene på prosent-/km-måleren en km eller to hjemmefra, men det har vel skjedd bare 2-3 ganger, og da fordi noen for eks. ikke har lukket lokket på laderen (gamle stolpetypen i Oslo) etter seg og dermed ikke fått fullt batteri, eller det har vært kaldt og varmepumpa har jobba hardt.

Skal ha den inn på service igjen om en måneds tid, så skal be om å få se batteristatus-rapporten på den da, for å se om den har tapt seg litt. Var på 100% når jeg kjøpte den.

Kjøpte bilen i november i fjor, så har vel snart tilbakelagt 30k km på den. Men ja, det er første gangen jeg kjører bilen helt tom.

Etter å ha fått bilen av planet på Viking-bilen, dytta den baklengs inn i garasjen (fuglekassa?) og fått ladet den over natta, var bilen i god form igjen dagen etter :)
Hyundai Kona 2020 Premium med soltak
Kia Soul 2015 (aka Eldar)

ATT

Det høres ikke ut som ubalanse mellom battericellene nei... Kanskje jeg kan dra noe nytte av din erfaring, og være litt mer forsiktig. Som regel strekker jeg strikken helt unødvendig, og har gjerne passert 2-3 hurtigladere på veien. Stort sett blir det en liten "konkurranse" for å kunne bekrefte at jeg kunne kjørte fra "hit" til "dit" uten ladestopp, og da kan det fort ende med batteristopp i veikanten en vakker dag.

Kia Soul EV 2016 (Clear White)

skarven

Fortsetter denne tråden :)
For første gang kom jeg ned på 5% og bilen skrek ut at jeg måtte lade. Noen som har erfaring på hvor langt det kan kjøres fra 5% til det er helt slutt? Ble ikke noe "skilpadde lys" aktivert og jeg glemte dessverre å se batteriprosent når jeg nådde frem til hurtigladeren som var ca 500 meter fra der jeg fikk varsel på 5% batteri....

Zattaxu

Sitat fra: skarven på onsdag 01. august 2018, klokken 10:48
Fortsetter denne tråden :)
For første gang kom jeg ned på 5% og bilen skrek ut at jeg måtte lade. Noen som har erfaring på hvor langt det kan kjøres fra 5% til det er helt slutt? Ble ikke noe "skilpadde lys" aktivert og jeg glemte dessverre å se batteriprosent når jeg nådde frem til hurtigladeren som var ca 500 meter fra der jeg fikk varsel på 5% batteri....

Jeg har erfaring med dette, se https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37264
Sitat fra: Zattaxu på mandag 18. desember 2017, klokken 07:53
Jeg la ut på tur i helgen, kjørestrekningen var 130 km, hvorav ca 30 på landevei og 100 km på motorvei. Bilen var fulladet ved start og på motorveien ble cruise-kontrollen satt til 90 km/t. Temperaturen var ca -2 hele veien. Bilen er i overkant av 3 år gammel og har ikke varmepumpe. Etter ca 75.000 km i bilen vil jeg påstå at jeg har en viss erfaring med guessometeret, og forholder meg stort sett til %-måleren, men denne gangen tok jeg feil.

Når jeg hadde 4 km igjen frem til mitt bestemmelsessted viste %-måleren syv prosent kapasitet og rekkevidden ble anslått til 7 km. Så langt på turen hadde jeg kjørt ca 1,3 km per prosentpoeng, og veien frem til målet var flat. Like etter falt indikatoren til 6 %, og km-rekkevidden ble indikert ved tre streker i displayet. Jeg var fortsatt rolig, men i løpet av 2 km brukte bilen de siste seks prosentene og jeg hadde kjørt bilen tom for første gang...

Oppsummeringen er altså som følger: Guessometeret sier stort sett at man har kortere restrekkevidde enn det man faktisk har i Soulen, men når batteriet er nesten tomt, var det motsatte tilfellet hos meg, og det var en ubehagelig overraskelse. Dere andre er herved advart...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA