Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trist med nye Leaf, men nå kan livet bli gøy igjen

Startet av T.K, onsdag 06. september 2017, klokken 10:44

« forrige - neste »

T.K

Ikke stort batteri. Chademo - ikke superhurtig lading.

Med tanke på at det bestilles tusenvis av nye elbiler hvert år, og at hurtigladestasjonene har svært lav utbyggingstakt, så kan man allerede nå begynne å tenke på at venting i ladekø pluss ladetid tilsammen vil utgjøre et par timer eller mer i løpet av året, opp fra dagens time eller mer. Som elbileier på 7. året, har jeg etterhvert begynt å bli lei av at mitt geografiske nedslagsfelt er begrenset til 10-15 mil fra hjemstedet om jeg ikke skal ta fly, eller om jeg ikke skal sette av en hel dag til kjøring, stå i kø for å lade for deretter lade, for å komme 20-30 mil.

Jeg vurderer det derfor slik at jeg kan få både demens, hjerteinfarkt eller kreft før en ordentlig elbilkonkurrent til Tesla er på plass, og trykker derfor på "bestill modell X" i dag. Livet er for kort til å vente for lenge, og Leaf har jo egentlig alltid vært en fryktelig kjedelig bil. Topp kvalitet, 120 000 km uten et eneste problem med noe, men veeldig kjedelig.

Tomma

Er i samme situasjon som du "var" i, og vurderer nå veldig sterk en ny TMS. Gratulerer med ny bil ihvertfall!
Nissan Leaf 2014 Tekna

Troald

Jeg forstår deg, dette var en skuffelse, men jeg vil avvente mer info om det større batteriet og evt sjekke ut om Hyundai har noe å friste med fremover. Men tanken på TM3 long range blir varmere og varmere.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

telcontar

Enig med trådstarter. Hadde jeg ikke hatt leasingbil så hadde jeg mest sannsynlg bestilt TMS 75D med 0.25% nominell rente. Det går trått med konkurrentene til Tesla, snakker nesten 2020 før volummodeller er på plass. Da er nok Tesla fortsatt langt foran.

sylwester

Ikke superhurtig lading?

Spør du meg så syns jeg 150kW er superhurtig i forhold til Opel som fremdeles kjører 50kW. De som kjøper ny Leaf trenger kun å vente på at raskere ladere skal bli installert for å kunne benytte seg av det. I mellomtiden vil jo ikke en 150kW-lader lade mer enn 50kW med 400V over Chademo idag og det er nok derfor de skriver 40 minutter.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

telcontar

Sitat fra: sylwester på onsdag 06. september 2017, klokken 12:48
Ikke superhurtig lading?

Spør du meg så syns jeg 150kW er superhurtig i forhold til Opel som fremdeles kjører 50kW. De som kjøper ny Leaf trenger kun å vente på at raskere ladere skal bli installert for å kunne benytte seg av det. I mellomtiden vil jo ikke en 150kW-lader lade mer enn 50kW med 400V over Chademo idag og det er nok derfor de skriver 40 minutter.

Tror det var 150kW for Plus modellen leste jeg et eller annet sted. Har lest så mange steder at jeg ikke husker hvor dessverre.

knut3448

Kjenner meg igjen i dette. Jeg ventet først et års tid på A-e, men fant ut at den ble alt for liten. Ny Leaf hadde jeg ventet på siden i fjor, og det fremstod etter hvert som sannsynlig at den ville komme med 40kWh batteri først, så vi ga opp å vente på den. Vi vurderte Model 3, men skjønte etter hvert at den ikke kom til å bli noe større enn Leaf. Og ettersom den fortsatt er langt unna, særlig for de som ikke bestilte første dagen, så gadd vi ikke vente på Model 3. Det er ikke lett å se hva annet vi skulle ventet på nå, de interessante bilene ligger fortsatt langt frem i tid. Kanskje dukker BMW 3-serie opp i 2019, kanskje som 2020 mod... Vi endte opp med S75 takket være et kraftig prisfall rett før vi handlet.

Acustica

"Nissan leverte ikke en bil som konkurrerer med TMS til 40% av prisen så da kjøper jeg likegodt TMS?"

Hva trodde vi egentlig skulle komme?

knut3448

Sitat fra: Acustica på onsdag 06. september 2017, klokken 13:38
"Nissan leverte ikke en bil som konkurrerer med TMS til 40% av prisen så da kjøper jeg likegodt TMS?"

Hva trodde vi egentlig skulle komme?
Hvem skriver du til?

telcontar

Sitat fra: Acustica på onsdag 06. september 2017, klokken 13:38
"Nissan leverte ikke en bil som konkurrerer med TMS til 40% av prisen så da kjøper jeg likegodt TMS?"

Hva trodde vi egentlig skulle komme?

Plus utgaven (eller 60kWh) til rundt 350k, synd den kommer såpass sent uti 2018. Er vel heller at folk er lei å av vente på konkurrentene til Tesla at de til slutt ender opp med å kjøpe en mye dyrere bil da ingen greier å levere det de vil ha. Dette inkluderer jo Tesla selv med TM3 som ikke blir levert før i 2019 engang.



sylwester

Sitat fra: telcontar på onsdag 06. september 2017, klokken 13:00
Sitat fra: sylwester på onsdag 06. september 2017, klokken 12:48
Ikke superhurtig lading?

Spør du meg så syns jeg 150kW er superhurtig i forhold til Opel som fremdeles kjører 50kW. De som kjøper ny Leaf trenger kun å vente på at raskere ladere skal bli installert for å kunne benytte seg av det. I mellomtiden vil jo ikke en 150kW-lader lade mer enn 50kW med 400V over Chademo idag og det er nok derfor de skriver 40 minutter.

Tror det var 150kW for Plus modellen leste jeg et eller annet sted. Har lest så mange steder at jeg ikke husker hvor dessverre.
Huff.. Ser det nå https://elbil.no/vi-er-pa-verdenslansering-av-nye-nissan-leaf/

Det var uheldig siden raskere lading ville kompensere noe for det noe mindre batteriet i konkurransen mot OAe/TM3.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

Chademo er en gledelig nyhet.
Mens CCS har ulike utforminger i ulike land, kan chademo-biler lades på chademo-ladere i alle land. Den skal vel ha bedre sikringmekanismer, og den er mer fleksibel, da den støtter strøm både ut og inn av bilen.

Det kan være bryet vært å vente på LEAF E-Plus for den som vil ha lengre rekkevidde og kjappere lading.
Man kan også trekke kølapp for Hyundai Kona.
En modell X kan bli dyr hvis den taper seg mye i verdi innen E-Pluss kommer.


Bondeknøl

En får tre nye Leafer til prisen av en Tesla.
Jeg synes fryktelig synd på dere som har så store problemer med å få en god nok bil.
Leafen kommer til å bli førstevalget foran de andre elbilene en får tak i nå.
En veldig fin bil og fornuftig bil Nissan kom med nå.

T.K

Det koster 570 000 kroner for en modell S med drift på to hjul. Da får man gratis hurtiglading, bil med luftfjæring og i det store og hele mye mer utstyr enn på en Leaf til 300 000 kroner. Det er ikke engang dobbel pris, og får Leafen til å fremstå som både utdatert og overpriset.

Acustica

Sitat fra: T.K på onsdag 06. september 2017, klokken 18:31
Det koster 570 000 kroner for en modell S med drift på to hjul. Da får man gratis hurtiglading, bil med luftfjæring og i det store og hele mye mer utstyr enn på en Leaf til 300 000 kroner. Det er ikke engang dobbel pris, og får Leafen til å fremstå som både utdatert og overpriset.

Ikke model X som TS nevner.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA