Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2018 Leaf - Same shit, new wrapping?

Startet av Mazda5, onsdag 06. september 2017, klokken 09:59

« forrige - neste »

EV-FTW

Med en gang tenkte jeg at den nye Leaf så grei ut. Men nå har jeg sett på en mengde bilder, og kjenner at jeg ikke klarer å svelge den helt.
Må faktisk si jeg liker den gamle bedre, da den faktisk skiller seg litt ut.

De har forandret front og bak, men ser man fra nedre kant av vindu og ned, er  jo bilen prikk lik. Den styggeste delen av bilen, både ny og gammel, er skjermene, da skjermene bak spesielt. Den ser bare så utrolig baktung ut.
Der ser eGolf langt bedre ut.

Nei, hadde håpet på noe sprekt design, som f.eks Nissan Micra, men så ble det bare en litt traust facelift av en godt eldrende bil.

Det fine med det er jo at jeg ikke opplever noe behov for å oppgradere min Leaf enda.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Zuexi

Sitat fra: sveink på fredag 08. september 2017, klokken 17:06
Er det noen som kjenner til om det er 40 kW netto eller brutto batteri? Finner det ingen sted.
'Nissans Philippe Klein (CPO, Chief Planning Officer) ville ikke svare direkte på spørsmålet om utnyttbar batterikapasitet. Men normalt er den 5-10 prosent mindre enn brutto, som i nye LEAFs tilfelle altså er 40 kWh. Det kan bety at utnyttbar kapasitet er i området 36 kWh."

Ref: https://elbil.no/vi-er-pa-verdenslansering-av-nye-nissan-leaf/

stromifokus

#17
Sitat fra: Zuexi på fredag 08. september 2017, klokken 22:25
Sitat fra: sveink på fredag 08. september 2017, klokken 17:06
Er det noen som kjenner til om det er 40 kW netto eller brutto batteri? Finner det ingen sted.
'Nissans Philippe Klein (CPO, Chief Planning Officer) ville ikke svare direkte på spørsmålet om utnyttbar batterikapasitet. Men normalt er den 5-10 prosent mindre enn brutto, som i nye LEAFs tilfelle altså er 40 kWh. Det kan bety at utnyttbar kapasitet er i området 36 kWh."

Ref: https://elbil.no/vi-er-pa-verdenslansering-av-nye-nissan-leaf/
så alt "hurra-wow-elbilrevolusjonen"... greiene dreier så om en elbil som er ca. 10% større netto batteri enn den nye egolfen? Og knappe 20% på en billig 2018 Soul som man kan få på timen i steden for å vente opp til 12 mnd? Høres ut som en god deal..

Trond.m

#18
Rekkevidde For nye LEAF er oppgitt til 378 km NEDC. Det tror jeg ikke det er mulig å klare med en netto kapasistet på 36 kWh. Rekkevidden er over 20 % mer enn e-Golf som har en startpris på 315.000 med metallic. Med en pris på ny Leaf for 284.000 så tror jeg at de vil få en høy markedsandel. 78 km ekstra NEDC rekkevidde kan bety at rekkevidden i praksis vil være over 20 mil om vinteren. Størrelsen gjør også at den kan erstatte fossilbilen for mange. Bagasjerommet skal visstnok være økt til 430 l.

Acustica

Sitat fra: TM på lørdag 09. september 2017, klokken 06:37
Rekkevidde For nye LEAF er oppgitt til 378 km NEDC. Det tror jeg ikke det er mulig å klare med en netto kapasistet på 36 kWh. Rekkevidden er over 20 % mer enn e-Golf som har en startpris på 315.000 med metallic. Med en pris på ny Leaf for 284.000 så tror jeg at de vil få en høy markedsandel. 78 km ekstra NEDC rekkevidde kan bety at rekkevidden i praksis vil være over 20 mil om vinteren. Størrelsen gjør også at den kan erstatte fossilbilen for mange. Bagasjerommet skal visstnok være økt til 430 l.

VW ligger vel lavere? Kontaktet forhandler og da kunne jeg får Golf FL med 2 sett hjul for 310-315 med litt utstyr.


Trond.m

Innen du får levert en e-Golf bilen vil du nok få en prisøkning på 13-15.000. Det har de varslet om for biler som leveres etter 1.1.2018. Leaf vil være en litt større bil og ha større bagasjerom. e-Golf og Leaf vil nok begge ta vesentlige markedsandeler. Leaf vil nok ikke ha samme kvalitetsfølelse som e-Golf, men Leaf har jo vist seg å være en veldig driftssikker bil.

Acustica

Sitat fra: TM på lørdag 09. september 2017, klokken 07:14
Innen du får levert en e-Golf bilen vil du nok få en prisøkning på 13-15.000. Det har de varslet om for biler som leveres etter 1.1.2018. Leaf vil være en litt større bil og ha større bagasjerom. e-Golf og Leaf vil nok begge ta vesentlige markedsandeler. Leaf vil nok ikke ha samme kvalitetsfølelse som e-Golf, men Leaf har jo vist seg å være en veldig driftssikker bil.

Har man en avtalt pris kan vel ikke sjappa for eget godtbefinnende sette ny pris.

AmocoCadiz

Sitat fra: Acustica på lørdag 09. september 2017, klokken 08:28
Sitat fra: TM på lørdag 09. september 2017, klokken 07:14
Innen du får levert en e-Golf bilen vil du nok få en prisøkning på 13-15.000. Det har de varslet om for biler som leveres etter 1.1.2018. Leaf vil være en litt større bil og ha større bagasjerom. e-Golf og Leaf vil nok begge ta vesentlige markedsandeler. Leaf vil nok ikke ha samme kvalitetsfølelse som e-Golf, men Leaf har jo vist seg å være en veldig driftssikker bil.

Har man en avtalt pris kan vel ikke sjappa for eget godtbefinnende sette ny pris.
Fortell det til Opel Norge,
de har jo økt kontraktsfestet pris med 15000kr på AE.

Et sterkt kort tiil ny Leaf har vært den nye Propilot, den er jo  t.o.m. vist i utgaver som er helt autonom i tett bytrafikk.

Den versjon av Propilot som presenteres nå er jo mye enklere, og første norskleverte biler mangler t.o.m. propilot parkering.

Men er ny Leaf så pass fremtidssikret at den har OverTheAir updates,
og vil da f.eks. Propilot kunne oppdateres til mer avanserte nivåer?

Bondeknøl

Slik som jeg ser det er det leveringstiden som er det største problemet med den nye Leafen. Den passer perfekt prismessig inn i dagens modeller. Folk vil bli så fornøyd med den nye bilen at den neste utgaven med større batteri blir lett å selge i forhold til AE. Utseende på nye Leaf er vel ikke verre enn forventet, snarere tvert imot?

Burger

Det er jo bare å ha med i kontrakten at pris kan endres, men jeg er rimelig sikker på at kontrakt kan kanselleres dersom pris endres seg.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Trond.m

Sitat fra: Acustica på lørdag 09. september 2017, klokken 08:28
Sitat fra: TM på lørdag 09. september 2017, klokken 07:14
Innen du får levert en e-Golf bilen vil du nok få en prisøkning på 13-15.000. Det har de varslet om for biler som leveres etter 1.1.2018. Leaf vil være en litt større bil og ha større bagasjerom. e-Golf og Leaf vil nok begge ta vesentlige markedsandeler. Leaf vil nok ikke ha samme kvalitetsfølelse som e-Golf, men Leaf har jo vist seg å være en veldig driftssikker bil.

Har man en avtalt pris kan vel ikke sjappa for eget godtbefinnende sette ny pris.
Merkelig at ikke folk leser kontrakten. Det er vanlig at prisen justeres dersom det skjer endringer i valutakurs eller pris fra fabrikk. Det kan i prinsippet gå begge veier, men i praksis justeres vel prisen bare oppover.

turfsurf

Nei, Tesla justerer jo konsekvent nedover på bestilte biler og ved prisnedgang.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

#27
Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. september 2017, klokken 18:23
Nei, Tesla justerer jo konsekvent nedover på bestilte biler og ved prisnedgang.
OT, men ja, Tesla opererer litt annerledes enn andre. BMW er den som  i mine øyne er mest seriøse. Selv om de varsler prisøkning, så garanterer de prisen hvis du signerer dagen før.

Acustica

Jeg vurderer stadig Leaf 2018 som 1. elbil, men:

- Innvendig design fremstår for meg som litt utdatert med analog speedometer og selve AV-enheten?
- Chademo vs CCS i fremtiden?
- Biler som BMW i3 virker å være mer fremtidsrettede og moderne, spesielt innvendig.
- 300 tusen er litt mye? 265 tusen-ish hadde vært lettere å forsvare ut fra "pakken".

MrBacardi

Hva med appen og det rundt, er det planlagt en ny moderne løsning her? 
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA