Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2018 Leaf - Same shit, new wrapping?

Startet av Mazda5, onsdag 06. september 2017, klokken 09:59

« forrige - neste »

Mazda5

I likhet med mange andre har jeg ventet på "nye" Leaf bokstavelig talt med stor spenning. Forhåndsomtalen har vært at dette er en helt ny bil. Imidlertid har diverse spionbilder vist en bil som ligner svært på den gamle.
Etter å ha sett "verdenslanseringen" i natt er jeg skuffet. De har gitt den en ny front og en ny hekk som er mer moderne og tidsmessig, men ellers er det meste svært likt. Bagasjerommet er visst riktignok litt større, men det ser like upraktisk ut som det gamle. Selvfølgelig er det flott at bilen har fått en del autonome funksjoner og kan parkere seg selv, men det er ikke noe jeg er villig til å betale mye for.
Den første Leafen kom allerede i 2011, klarer de virkelig ikke å forbedre mer i løpet av så mange år? En løsning ville vært å gi bilen et mer futuristisk og aerodynamisk utseende. Da ville den også fått bedre rekkevidde med det "lille" batteriet. Det ville heller ikke kostet mye mer med et "familievennlig" bagasjerom og f.eks. en revolusjonerende modulær batteriløsning slik at det gikk an å oppgradere uten å kjøpe ny bil.
Etter min mening er dette svakt av Nissan, men hva mener dere andre?     

Strøm Tycoon

Begin Kalddusj

Nissan solgte globalt i 2016 ca. 5,5 millioner kjøretøy, 50 000 av disse var Leaf. I 2016 var også dette verdens nest mest solgte elektriske bilmodell, og om vi ser på tallene i sin helhet, er den verdens desidert mest solgte helelektriske bilmodell.

Med dette i bakhodet: Kan du klandre dem for å gjøre det de gjør?

End Kalddusj

ludwig_holberg

Det er en bra bil. Det dekker behovet for de fleste. Det viktigste er at den er rimelig, og kan produseres i stort omfang.

daktari

MotorTrend har en god omtale som tar opp poengene du nevner. Ikke helt enig med deg han amerikaneren.
http://www.motortrend.com/cars/nissan/leaf/2018/2018-nissan-leaf-first-drive-review/

Relevante sitater:
"But the whole time, I'd been staring at its profile, thinking that it reminds me of another car. Light bulb: the Faraday Future 91 I rode in a few months ago. I Googled its profile. The 91 is longer, but yes, there are some very similar ideas here. And what's important about that statement is this: Whether that Faraday sinks or (miraculously) swims, it's a seriously cutting-edge design. And here I am, comparing it to the descendant of one of this century's most notorious oddballs."

"The front and rear wheels exactly align—a giveaway that Leaf 2's platform is fundamentally carryover bones not only in wheelbase but also in front track (its rear one is 0.8 inch wider), its essential suspension components, and the positioning of all the basic building blocks needed to assemble a modern EV. Consequently, its interior specs are a close match, too (it's luggage space is more useful from ironing out small intrusions); externally, it's 1.4 inches longer, 0.8 inch wider, and 0.4 inch taller. But don't dis Leaf 2 as just some sort of overblown reskin. Nissan's techs took the time to sprawl it out on their engineering operating table for a marathon multiple-organ transplant; the motor is all-new, spinning out a chunky 147 hp instead of 107 and 236 lb-ft of torque, up from 187 lb-ft. The electric power steering is more refined."

"Nissan should have anticipated the Bolt and base Model 3's 238- and 225-mile ranges, right? Cue the drumroll. How big is the new Leaf's battery pack (still underfloor and cooled with recirculated air, by the way)? Forty kW-hrs for 150 miles of range (S and SV trims). Eyes narrowed. Chins rubbed. True, that doubles the original Leaf's 73-mile capability (from 24 kW-hrs) and is a 40 percent jump from its current 107 miles (from 30 kW-hrs)."
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kjekk

#4
Skuffende lansering, dersom ryktene om 40kwh ikke hadde sirkulert en stund ville dette vært en skikkelig kalddusj og showstopper.  Nissan lever ingenting av det man ønsker seg av en generasjon 2. elbil i dag, herunder solid rekkeviddeøkning ala 400 km +, hengerfeste, en fungerende autonom autopilot, forbedret bagasjerom/innlastningløsning eller oppgradering av hurtiglading/exit chademo. Alt Med 40kwh batteri blir det nokså håpløst å levere om 6 måneder, en så marginal kapsitetsoppgradering burde vært leveringsklar i høst. 

Alt kommer senere eller er ubekreftede tilvalg, men slik det er i dag  stiller Nissan likt med resten av produsentene, og faktisk mulig lenger bak i køen da de har skutt bolten og den var fislete.  Nå kan resten love enda mer, Nissan har intet åpenbart 1. valg til salgs i dag.
     

Mazda5

Takk for tilbakemeldinger og synspunkt.
Noe annet jeg reagerer på er at bilen koster rundt 300k i Norge. Det er ikke mye mindre enn Opel Ampera som i utgangspunktet er en god del dyrere i USA og kommer med et større batteri.
Både Kia Niro og Huyndai Kona kommer som el-biler neste år, og det er kanskje lurt å vente på dem? 

Elbil fundamentalist

Nissan Norge er vel fornøyd med mye parallellimport?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Burger

Tror vi er litt ute på bærtur her og på jakt etter den perfekte elbilen og Nissan vil ikke levere det men de selger det de leverer som hakka møkk.

Dæven om jeg hadde hatt mulighet til å kjøpe denne Leafen i 2015 da jeg hadde penger og behov for elbil asap. Det er en veldig bra bil som presenteres men vi forventer mer.

For meg er det ikke økonomisk fornuftig å bytte ut 2015 Leafen, men jeg vil gjerne bytte ut bensinbila men da vil jeg ha ~60kwh batteri etc. Håper den kommer og blir leveringsklar neste år.

Summa sumarum, dette er en fantastisk bil for de som er i den posisjon i dag som vil ha elbil som vi var da vi kjøpte vår første :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

AmocoCadiz

Nikki i Transport Evolved uttrykte det ganske klart, hun har eid og kjørt Leaf i flere år.
"hade jeg satt meg i bilen med bind for øynene,
ville jeg vært helt sikker på det var 1 Gen Leaf ut i fra dører,
det samme gjelder baksete"
Bose forsterkeren i bagasjen får mye kritikk, at den enda ikke er bedre designet/paketert integrert i bilen.
Men klart mye nytt også, bl.a ratt og rattknanpper og forbedret tofarget "lavere" design.
Også den nye "trykke på feil pedal" funksjon da,
men vil nok mene hvis man trenger den funksjonen, bør man alvorlig overveie om man i det hele tatt bør kjøre ute i trafikken...

JorgenM

Jeg synes det er et enormt løft fra forrige gen.

Dagens Leaf er ikke pen, men den nye er faktisk litt lekker. Innvendig ser den skikkelig bra ut, langt bedre enn f.eks Ampera-E (og selvsagt Model 3). Men jeg hadde utvilsomt ventet på 60kwt-versjonen, det er uansett bare snakk om et halvår ekstra (i tillegg til endel høvdinger selvsagt) :)

Og det er som Burger skriver. Leaf selger meget godt og da bør man selvfølgelig beholde litt av den vinnende oppskriften :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

oarnoe

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 06. september 2017, klokken 23:59

Bose forsterkeren i bagasjen får mye kritikk, at den enda ikke er bedre designet/paketert integrert i bilen.


Leveres bilene til Norge med Bose, jeg finner ingenting om dette i importørens informasjon utover at bilen leveres med 6 høyttalere.

Så da er vel ikke boksen noe problem
2018 - Nissan Leaf Tekna 40kWh
2022 - Skoda Enyaq 80X

Zuexi



Sitat fra: JorgenM på torsdag 07. september 2017, klokken 09:38
Men jeg hadde utvilsomt ventet på 60kwt-versjonen, det er uansett bare snakk om et halvår ekstra...

Flere medier har vel skrevet "late 2018".
Elbilforeningen skrev vel "antatt levering 2019"

Balrog

Som Leaf-eier på 5. året må jeg si at det er 5 ting jeg gjerne ville ha fikset på min leaf:
1: Rekkevidde
2: Bytte ut gjettometeret med visning av realistisk resterende rekkevidde eller batteri% så man kan stipulere det selv
3: Freshere design
4: Bytte ut det idiotiske hvite interiørtrekket med skinnseter
5: Bedre kvalitet på batteriene

Leaf2 har adressert og løst nr 1, 2, 3, 4 og kanskje 5.

Leaf2 har ikke fikset det som allerede fungerte utmerket på Leaf1. Jeg synes det er bra.

Ampera-e og Model 3 er dessverre ikke konkurrenter ettersom det er et års leveringstid på begge her til lands. Dette vet Nissan Norge og skrur prisen opp til nærmere 300.000 fordi de kan.

Leaf2 er en knallbil til 300.000 og for de aller fleste er 40kW batteri nok til alt de trenger unntatt ferieturen i østeuropa og turene til hytta øverst på Glittertind der de selvsagt også må ha hengerfeste for å få med campingvogna.

Vil man ha 60kWh+ batteri er det jo bare å kjøpe en brukt Tesla Model S som starter på ca 400.000. Eller legge på et par hundre tusen til og få en helt ny. Finansiering er billig. Og så lenge man sammenligner elbiler med tilsvarende bensinbiler og ikke en 20 år gammel Ford til 15.000kr som man fikser på selv hver 3. måned er det vesentlig rimeligere bilhold.

Jeg triller terningkast 5 til Leaf2 som plasserer seg som en kvalitetsbil akkurat passe stor for en familie på 4-5. Et meget trygt kjøp.

Bare synd at de ikke vil ta min gamle Leaf i innbytte...
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

EV-FTW

Sitat fra: Balrog på fredag 08. september 2017, klokken 00:04
Som Leaf-eier på 5. året må jeg si at det er 5 ting jeg gjerne ville ha fikset på min leaf:
1: Rekkevidde
2: Bytte ut gjettometeret med visning av realistisk resterende rekkevidde eller batteri% så man kan stipulere det selv
3: Freshere design
4: Bytte ut det idiotiske hvite interiørtrekket med skinnseter
5: Bedre kvalitet på batteriene

Leaf2 har adressert og løst nr 1, 2, 3, 4 og kanskje 5.

Leaf2 har ikke fikset det som allerede fungerte utmerket på Leaf1. Jeg synes det er bra.

Ampera-e og Model 3 er dessverre ikke konkurrenter ettersom det er et års leveringstid på begge her til lands. Dette vet Nissan Norge og skrur prisen opp til nærmere 300.000 fordi de kan.

Leaf2 er en knallbil til 300.000 og for de aller fleste er 40kW batteri nok til alt de trenger unntatt ferieturen i østeuropa og turene til hytta øverst på Glittertind der de selvsagt også må ha hengerfeste for å få med campingvogna.

Vil man ha 60kWh+ batteri er det jo bare å kjøpe en brukt Tesla Model S som starter på ca 400.000. Eller legge på et par hundre tusen til og få en helt ny. Finansiering er billig. Og så lenge man sammenligner elbiler med tilsvarende bensinbiler og ikke en 20 år gammel Ford til 15.000kr som man fikser på selv hver 3. måned er det vesentlig rimeligere bilhold.

Jeg triller terningkast 5 til Leaf2 som plasserer seg som en kvalitetsbil akkurat passe stor for en familie på 4-5. Et meget trygt kjøp.

Bare synd at de ikke vil ta min gamle Leaf i innbytte...

Hvorfor bytte inn, og ikke bare selge selv?
Får mye mer for å selge selv.

Jeg har en 2016 30 kwt leaf.
Ville bare høre om den nye Leafen. Fikk tilbud av forhandler på 299 900 ferdig levert, og fikk 180 000 i innbytte for min.
Da selger jeg heller selv gitt.
Vet jo at jeg uten problem får langt mer enn 180 000 for min gamle.
Er jo bare kjekt å selge bil
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

sveink

Er det noen som kjenner til om det er 40 kW netto eller brutto batteri? Finner det ingen sted.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA