Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Legger du inn bestilling på nye Leaf?

Startet av Gordon Retriever, onsdag 06. september 2017, klokken 03:17

« forrige - neste »

elbil4nerds

Forhåndsreserverte for et par uker siden, fikk i dag en pris på 291k for "nordic" med enten svart eller grå metallic.

usikker på om jeg gidder å ta ut denne, men får se an forventet leveringstid og hvor mye man må vente for å få spekket opp en egen bil.
Er vel intet must med skinn på en slik bil, men hadde vært kurant med et skikkelig lydanlegg og lenger rekkevidde enn hva som kom.

indianrunner70

Nei, kjører heller 30kWh en stund til og venter på Tesla3..utrolig skuffende at ikke 60kWh ble lansert. i praksis blir dette 250-280 km rekkevidde.

Trekkoppbil

Jeg sjekka websidene i dag tidlig.

På de norske websidene til Nissan fant jeg ikke stort om bilen, og heller ikke noen bestilling.

Hos Nissanusa.com derimot, kunne man fritt trekke kølapp.  Jeg fant ikke spesifikasjoner på 2018-modellene, eller valg av tileggsutstyr, og det var antyda at salget starter tidlig i 2018.

Gordon Retriever

Pris og spesifikasjoner vedlagt.

Litt morsomt at oversikten viser nye Leaf avbildet i en farge som ennå ikke kan leveres..

Sorlandsinv

Jeg er veldig i tvil.

For det første - det hadde funket for meg med en 40kWh Leaf, om jeg kunne kjøpt nå og fått den i November.

Det de gjør nå er å kjøre på med lanseringsedition - altså uten valgmuligheter, og med en ventetid på alt for mange måneder. Jeg vil ikke risikere at det kommer muligheter i mellomtiden, som gjør at jeg har kjøpt katta i sekken (der sekken med katta blir levert i april neste år).

For eksempel at de åpner om å bestille bedre utstyrt (kanskje med hengerfeste?), i sprekere farge, og med bedre lader snart - med levering i mai. Eller om Kona kommer på banen med bedre spesifikasjoner og samtidig levering som Leaf. Eller om Ioniq blir oppgradert til 40 kWh, med mye bedre rekkevidde. Osv...

Vanskelig ass!

snoemann

Sitat fra: Sorlandsinv på onsdag 06. september 2017, klokken 19:50
Jeg er veldig i tvil.
For det første - det hadde funket for meg med en 40kWh Leaf, om jeg kunne kjøpt nå og fått den i November.
Det de gjør nå er å kjøre på med lanseringsedition - altså uten valgmuligheter, og med en ventetid på alt for mange måneder. Jeg vil ikke risikere at det kommer muligheter i mellomtiden, som gjør at jeg har kjøpt katta i sekken (der sekken med katta blir levert i april neste år).
For eksempel at de åpner om å bestille bedre utstyrt (kanskje med hengerfeste?), i sprekere farge, og med bedre lader snart - med levering i mai. Eller om Kona kommer på banen med bedre spesifikasjoner og samtidig levering som Leaf. Eller om Ioniq blir oppgradert til 40 kWh, med mye bedre rekkevidde. Osv...

+1 - Enig i alt du sier her!
For meg virker dette som et resultat av at Nissan ikke har prioritert det norske markedet særlig høyt mtp leveringstid + at bnh/Nissan Norge har feilet litt med tanke på strategi rundt førstegangssalget nå.
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

telcontar

7mnd leveringstid er tragisk, men verre er at alternativene er få. Godt jeg ikke har dårlig tid, bare å vente og se an hva som skjer 2018/2019

Gordon Retriever

Sitat fra: Sorlandsinv på onsdag 06. september 2017, klokken 19:50
For eksempel at de åpner om å bestille bedre utstyrt (kanskje med hengerfeste?), i sprekere farge, og med bedre lader snart - med levering i mai. Eller om Kona kommer på banen med bedre spesifikasjoner og samtidig levering som Leaf. Eller om Ioniq blir oppgradert til 40 kWh, med mye bedre rekkevidde. Osv...

Vanskelig ass!

Jeg tror faktisk ikke det er så sannsynlig at noe av det du nevner kommer til å skje...


downlow

Sitat fra: telcontar på onsdag 06. september 2017, klokken 21:00
7mnd leveringstid er tragisk, men verre er at alternativene er få. Godt jeg ikke har dårlig tid, bare å vente og se an hva som skjer 2018/2019

6-12 mnd leveringstid er faktisk helt vanlig på fosilbiler(da spesielt nye modeller) som man bestiller med det utsyret man vil ha. Hvorfor skal det ta kortere tid ved bestilling av ny el-bil ?

Ja, lagerførte biler kan leveres raskere, men da må du ta den fargen og utstyret de har inne.
2017 Leaf Tekna 30 kWh

turfsurf

Helt vanlig? Nå har jeg ikke kjøpt mere enn 8 fossilbiler «made-to-order» men ingen av de hadde leveringstid på 6 måneder eller mere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Ser at veldig mange har hatt veldig høye forventninger til nye Leaf, og er skuffet. Tror de hadde tjent mye på å ha 50kWh batteri som første utgave, men i praksis vil et for de aller fleste være mer enn nok med ca 26 mil reell kjørelengde. Hvis en tenker tilbake på de siste 12mnd - hvor ofte kjørte du lenger på en dag, og hvor ødeleggende ville det vært å måtte ha stoppet og ladet etter 20 mil? Tror kapasitetsøkningen i praksis vil føles formidabel siden økningen kommer på toppen, og en fort føler at en er tom med 5 mil igjen, så rangen hvor en ønsker å ligge på "strøm igjen" er i praksis nært doblet.

Når en i tillegg tenker på mye bedre utseende, mye raskere aksellerasjon, en del større bagasjerom, automatikk som selvkjøring/parkering, så tenker jeg at det burde bli en bra omsatt bil.... men litt rart de lanserer denne og sier det snart kommer en 60kWh....da sitter nok mange flere på gjerdet...
Tesla Model Y                         2021-

Troald

#26
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 07. september 2017, klokken 06:48
Ser at veldig mange har hatt veldig høye forventninger til nye Leaf, og er skuffet. Tror de hadde tjent mye på å ha 50kWh batteri som første utgave, men i praksis vil et for de aller fleste være mer enn nok med ca 26 mil reell kjørelengde. Hvis en tenker tilbake på de siste 12mnd - hvor ofte kjørte du lenger på en dag, og hvor ødeleggende ville det vært å måtte ha stoppet og ladet etter 20 mil? Tror kapasitetsøkningen i praksis vil føles formidabel siden økningen kommer på toppen, og en fort føler at en er tom med 5 mil igjen, så rangen hvor en ønsker å ligge på "strøm igjen" er i praksis nært doblet.

Når en i tillegg tenker på mye bedre utseende, mye raskere aksellerasjon, en del større bagasjerom, automatikk som selvkjøring/parkering, så tenker jeg at det burde bli en bra omsatt bil.... men litt rart de lanserer denne og sier det snart kommer en 60kWh....da sitter nok mange flere på gjerdet...

Nå har vel ikke den første utgaven Park, men det er nå ikke så viktig, jeg parkerer selv.

Derimot er jeg uenig vedr rekkevidde. Jeg kjører 6-8x i året 40-80 mil for å besøke familie i vårt langstrakte land. Turen frem og tilbake er ren transport. Da orker jeg ikke å stoppe mange ganger med treg lading. (Med 60-batteriet kan det gå).
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

telcontar

Sitat fra: downlow på torsdag 07. september 2017, klokken 00:47
Sitat fra: telcontar på onsdag 06. september 2017, klokken 21:00
7mnd leveringstid er tragisk, men verre er at alternativene er få. Godt jeg ikke har dårlig tid, bare å vente og se an hva som skjer 2018/2019

6-12 mnd leveringstid er faktisk helt vanlig på fosilbiler(da spesielt nye modeller) som man bestiller med det utsyret man vil ha. Hvorfor skal det ta kortere tid ved bestilling av ny el-bil ?

Ja, lagerførte biler kan leveres raskere, men da må du ta den fargen og utstyret de har inne.

Var vel heller litt for høye forventninger til Nissan som produsent, er vel der jeg er mest skuffet. Lang leveringstid på el-biler har heller blitt normen enn unntaket.

En kan når som helst gå og konfigurere en fossilbil og få den levert på et par uker til kanskje 3 mnd. Pleier ikke å ta lenger tid. Er jo selvfølgelig noen biler som er mer populære og har litt lenger leveringstid, men sjeldent over 6mnd.

Agmuns

Sitat fra: downlow på torsdag 07. september 2017, klokken 00:47
6-12 mnd leveringstid er faktisk helt vanlig på fosilbiler(da spesielt nye modeller) som man bestiller med det utsyret man vil ha. Hvorfor skal det ta kortere tid ved bestilling av ny el-bil ?

Ja, lagerførte biler kan leveres raskere, men da må du ta den fargen og utstyret de har inne.
Vet ikke hvordan biler du pleier å kjøpe, men jeg har til gode å vente mer enn 5 mnd på en fabrikkbestilt nybil. Og de 5 månedene skyldes at fabrikken til en underleverandør brant ned samt at produsenten underestimerte grovt hvor populær bilen kom til å bli.

Normal ventetid på fabrikkbestilling av fossilbiler er 2-3 mnd ...

Agmuns

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 07. september 2017, klokken 06:48
Hvis en tenker tilbake på de siste 12mnd - hvor ofte kjørte du lenger på en dag, og hvor ødeleggende ville det vært å måtte ha stoppet og ladet etter 20 mil?
Nå kan man jo lese kjøpetips på nettsidene her om at man bør bestille en bil som har 50% mer rekkevidde enn man trenger, slik at man tar høyde for at kapasiteten går ned over tid samt dårligere rekkevidde på vinteren.

Og hvis du lurer på hvor mange som har behov for å en bil som går mer enn 20 mil: ta en titt på E6 fra Oslo og ut mot riksgrensen. Det er en 4-felts motorvei (i praksis 2-felt pga all tungtrafikken som blokkerer høyrefilen) som begynner å bli ganske full over en distanse på minst 100 km (én vei).

Mtp at det begynner å bli trangt om ladeplassene i Oslo, så vil jeg anta at det faktisk er en ganske stor gruppe potensielle kjøpere derfra som ønsker seg en bil som har vesentlig bedre enn 20 mil rekkevidde (på kalde vinterdager med mye slaps på veien). For oss er det ganske ødeleggende å måtte lade på vei hjem, for (ihvertfall jeg) kjører tross alt bil fordi det lønner seg i forhold til å ta kollektivtrafikk mtp reisetid.

Personlig kunne jeg sikkert hatt det greit ved å være "på rødt på tanken" ved ankomst hjemme de 3 dagene i året det er minusgrader og snø på det sentrale Østlandet, men jeg gidder ikke leve med den frykten hver eneste dag det er mindre enn 10 plussgrader ute.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA