Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Legger du inn bestilling på nye Leaf?

Startet av Gordon Retriever, onsdag 06. september 2017, klokken 03:17

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Da er katten (i form av Nissan Leaf) ute av sekken - og er resultatet nok til å overbevise deg til å kjøpe?

Selv synes jeg dette (som ventet?) ligner veldig på en svært omfattende facelift.

https://youtu.be/VxhoYtiGzjI

Sjulimann

Frister å vente på utgaven med større batteri. Blir spennende å se prisene på både 40kWh og den større (60?)
2013 Leaf Tekna Gen2 (2017-2020)
2020 Tesla Model 3 Long Range AWD (2020- )

OleKro

Og her er link til BNHs nettbutikk. Mulig å reservere! (kjøpe i framtiden?)

www.bnh.no/nettbutikk/nye-leaf

Gordon Retriever

Jeg lurer også på om en kommende 60kWh-versjon tyder på at Nissan har gitt nye Leaf bedre kjøling av batteriet enn gamle Leaf.

Tomma

Vanskelig å svare på om det blir 40 nå eller venter på 60. Prisen er helt avgjørende selvfølgelig.
Nissan Leaf 2014 Tekna

Agmuns

Etter å ha sett de ukamuflerte bildene på Broom tidligere i år hadde jeg virkelig håpet at dette skulle bli min nye bil. Men etter å ha lest testen på Broom og det andre har skrevet om lanseringen, så er jeg neimen ikke sikker lenger.

Mine synspunkt på det som er viktig for meg:

  • det er bra den har sort tak som gjemmer litt av karosseriet, for den ser veeeeeeldig tung og sidrumpa ut bakfra - selv med det sorte taket (se røde bilen bakfra på Broom-testen)
  • interiøret er, som i stort sett alt fra Asia, veldig "plastic fantastic". Det ser billig ut.
  • analogt instrumentpanel er så 2010, hvorfor følger de ikke på med digitale innstrumentpanel som "alle" andre i Europa gjør?
  • infotainmentskjermen er alt for langt nede, slik at man må flytte blikket vekk fra veien for å se den (minus for at den er bitteliten i tillegg)
  • rekkevidden var skuffende på lanseringsbilen. Jeg hadde håpet på minst 300 km reell rekkevidde.
  • baksetene kan ikke legges flatt med bagasjerommet
  • ref rekkevidde og tilsynelatende gammeldags interiør, så er den ganske dyr (nesten 30 000 dollar fra-pris)
  • den med ordentlig rekkevidde kommer ikke før om tidligst ett år, så da kan det ha dukket opp andre mer spennende alternativ fra europeiske bilprodusenter
  • spennende med pro-pilot
  • eksteriørdesignet er fremdeles veldig gjenkjennelig asiatisk så den vinner ikke vakreste bil i mine øyne, men heldigvis har de nedtonet særtrekkene en god del fra forrige Leaf. Det er veldig positivt.
  • meget(!) bra at det ser ut som det er en moderne elektronisk "girkasse". De dildoene som fremdeles mange bruker (som f.eks. Egolf) er så ekstremt gammeldagse, unødvendige og stygge
  • kjempebra med ordentlige felger, i stedet for de stygge økofelgene mange andre elbiler har.

I tillegg kritiserte Broom at bilen de testet i Japan hadde ganske høyt støynivå. For min del er det kritisk, siden jeg kjører mye på motorvei. At de nevner det trolig skal komme en bedre lydisolert bil til det europeiske markedet tar jeg med et stort lastebillass med salt.

Fargeutvalget ser dog helt fint ut. Skulle jeg kjøpt en i dag basert på bildene jeg har sett så langt, så ville jeg trolig valgt pensjonistrød (den mørke litt anonyme rødfargen). Basert på tidligere biler jeg har hatt, så tror jeg den rødfargen vil være veldig pen i sollys, samt at den ser helt fin ut på de overskyede bildene Broom har tatt. Hadde det vært en litt sporty bil så ville jeg derimot valgt den knall gule. Sort (som gjemmer detaljer og gjør biler enda kjedeligere enn de er) og hvitt (som blir møkkete bare man ser skjevt på dem) er pent når bilene er helt nyvaskede, men det skal jeg aldri ha igjen.

Med tanke på prisen (i dollar) er i nærheten av Egolf og at den har bare såvidt bedre rekkevidde enn Egolf, så spørs det om ikke Egolf er et vesentlig bedre kjøp både med tanke på restverdi og opplevd kvalitet. Så får man heller leve med at VW er kjent for sinkslipp (også kalt rust på folkemunne) på selv relativt nye biler og at Møller suger hestepung på kundeservice etter man har signert kontrakten.

xmir

SitatBilen er svært støysvak, hverken vindstøy er dekkstøy er plagsomt. Styringen er lett og presis.

Sitat
Det er lagt stor vekt på støydempingen og det merkes. I hastigheter på 130 – 140 høres kun et svakt vindbrus. Men på grov asfalt, som deler av den imponerende testbanen har for å simulere den virkelige verden, er det litt hjulstøy fra 17-tommershjulene. Men alt tyder på at europeiske biler vil få bedre støydemping.

Ut fra dette kan jeg ikke helt se at de kritiserer for støy; heller det motsatte. E-golf er uansett en del dyrere når du legger på interiør og sikkerhetsstuff.

Agmuns

Sitat fra: xmir på onsdag 06. september 2017, klokken 09:58
SitatBilen er svært støysvak, hverken vindstøy er dekkstøy er plagsomt. Styringen er lett og presis.

Sitat
Det er lagt stor vekt på støydempingen og det merkes. I hastigheter på 130 – 140 høres kun et svakt vindbrus. Men på grov asfalt, som deler av den imponerende testbanen har for å simulere den virkelige verden, er det litt hjulstøy fra 17-tommershjulene. Men alt tyder på at europeiske biler vil få bedre støydemping.

Ut fra dette kan jeg ikke helt se at de kritiserer for støy; heller det motsatte. E-golf er uansett en del dyrere når du legger på interiør og sikkerhetsstuff.
Hadde du fortsatt å lese den setningen du klipte ut, så ville du sett hva jeg mente.
SitatMen på grov asfalt, som deler av den imponerende testbanen har for å simulere den virkelige verden, er det litt hjulstøy fra 17-tommershjulene. Men alt tyder på at europeiske biler vil få bedre støydemping.
Hvis de, som lever av å teste biler, kommenterer en så åpenbar ting som at man hører hjulstøy i motorveihastighet - så føler jeg meg ganske trygg på at dette er høyere enn i en europeisk bil i samme segment :P


xmir

Det er forskjell på å bemerke at det er "litt" hjulstøy ved grov asfalt til å gi direkte kritikk for støy på en generelt. Om det er på samme nivå som nåværende utgave så tror jeg det går helt fint. Hadde en runde i sommer der jeg prøvde alle elbilene + noen til for moro skyld. Noen biler hadde store mengder støy både fra underlag og fra vind (opel insignia feks), mens andre var skikkelig imponerende (Skoda kodiaq) . Elbilene, og spesielt leaf/ioniq/soul, var på det jevne svært støysvake på både grus og asfalt.

Agmuns

Da tror jeg vi avslutter med å bli enige i at vi har ganske ulik definisjon på uønsket støy, for jeg mener stikk motsatt av deg angående (dagens) Leaf på asfalt.

ludwig_holberg

Slår meg nå at Tesla ligger langt foran på bestillings- og kjøpsopplevelse. Hadde Nissan lagt ut en enkel konfigurator på hjemmesidene, hadde dette åpenbart gjort det mer fristende å vurdere kjøp. Dårlig info, kombinert med at man må selv ta kontakt med en forhandler, skaper en merkbar terskel for å gå videre.

AmocoCadiz

Hvor hardt prøver Nissan å anti-selge sin egen Leaf og sluse elbilkunder over til Tesla egentlig?
Det startet jo bra med nesten Tesla nivå på å bygge opp høye forventninger med teaserbilder, få spionbilder tett info om spec o.l. som skapte mye spekulasjon og forventninger.
Samtidig ble Tesla 3 presentert for 1.5 år siden og begynte å leveres i sommer.
Dette må selv japanske ingeniører fått med seg.

Nå kommer ny Leaf med 40kWh med iflge japansk overoptimistisk kjøresykel 40mil, hvor resten av teknikkpakken og interiørteknikk (skjermer , display, analoge visere osv) som er så viktig for elbilgenerasjonen er svært tradisjonell og lite nytenkende. Og nesten helt uten noe spennende eller coole løsninger.

Dette duger fortsatt til første generasjons elbilkjøpere som nå kan kjøre litt flere runder i nabolaget, men for de som også skal på lengre turer er dette altfor  lite og altfor sakte hurtiglading.

Tesla model 3 fremstår jo som elbil med enda sprekere design og teknikkmessig nå,
og, gud forby, til og med AE ser ut som freshere alternativ, hvis den engang skulle dykke opp for levering.

Olaf

Litt info jeg fikk av forhandler:
- Kun 2 fargevalg foreløbig, grå og svart
- pris ca 307000
- Kun stoffseter foreløbig

Hmm,, jeg ble litt tvilanes

teslanor

Sitat fra: gljohnsen på onsdag 06. september 2017, klokken 11:22
Litt info jeg fikk av forhandler:
- Kun 2 fargevalg foreløbig, grå og svart
- pris ca 307000
- Kun stoffseter foreløbig
(...)

Som gljohnsen skriver - har også fått priser og spesifikasjoner:
Kun Launch edition i første omgang i fargevalg som over "Black" og "Spring Cloud" en gråfarge. Begge metallic. Launch Ed. virker som en godt utstyrt pakke dog med interiør i sort stoff (skinn ikke tilgjengelig nå).

Priser:
Veiledende: 274.000,-
Veil. utsalgspris: 283.900,-
Reg.omkostn. på kr 5950,- og årsavgift tilkommer.

telcontar

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 06. september 2017, klokken 11:20
Hvor hardt prøver Nissan å anti-selge sin egen Leaf og sluse elbilkunder over til Tesla egentlig?
Det startet jo bra med nesten Tesla nivå på å bygge opp høye forventninger med teaserbilder, få spionbilder tett info om spec o.l. som skapte mye spekulasjon og forventninger.
Samtidig ble Tesla 3 presentert for 1.5 år siden og begynte å leveres i sommer.
Dette må selv japanske ingeniører fått med seg.

Nå kommer ny Leaf med 40kWh med iflge japansk overoptimistisk kjøresykel 40mil, hvor resten av teknikkpakken og interiørteknikk (skjermer , display, analoge visere osv) som er så viktig for elbilgenerasjonen er svært tradisjonell og lite nytenkende. Og nesten helt uten noe spennende eller coole løsninger.

Dette duger fortsatt til første generasjons elbilkjøpere som nå kan kjøre litt flere runder i nabolaget, men for de som også skal på lengre turer er dette altfor  lite og altfor sakte hurtiglading.

Tesla model 3 fremstår jo som elbil med enda sprekere design og teknikkmessig nå,
og, gud forby, til og med AE ser ut som freshere alternativ, hvis den engang skulle dykke opp for levering.

Kunne ikke vært mer enig, mye hype for veldig lite. 

Ae kunne leveres slutten av 2045 leste jeg et sted  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA